Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag har bara -9 men bor i trakterna kring Örebro och har 22 inne. Skönt:cool:
Jo, mindre kul för de med elvärme
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Jo, mindre kul för de med elvärme
Jag har elvärme, den var på en vecka i Jan 2019 senast. Om huvudsaklig värme sker med egenproducerad ved kan man ju lyxa till det och hålla kåken frostfri med el om man är bortrest eller inlagd på sjukhus vintertid någon enstaka gång.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Själv har man idag äntligen installerat nya vedpanna, sitter i skrivande stund och tittar på den när de brinner och hör luftbubblorna fara iväg uppigenom️
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Har inte fått elda på 24 timmar( sitter hemma i en lgh) och saknar redan allt!
Har precis laddat upp inne med ved, sen fyllt på även ute på altanen så jag inte behöver gå långt vid påfyllning.
 
  • Gilla
Vedhuggarrn och 2 till
  • Laddar…
Vad tycker ni om Alm för eldning? Har tagit ner 5 st sjuka almar i höst, varav en del sparas för framtida vintrar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
Vad tycker ni om Alm för eldning? Har tagit ner 5 st sjuka almar i höst, varav en del sparas för framtida vintrar.
bra ved. (y)
Men måste få ligga till sig.
Det som är dött brinner bra i år(y)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vad tycker ni om Alm för eldning? Har tagit ner 5 st sjuka almar i höst, varav en del sparas för framtida vintrar.
Har aldrig eldat, men provat att klyva med yxa vilket var svårt
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Alm är väl bra ved, om jag nu minns rätt. Tillhör väl ädelträd, så borde vara snarlikt med ek.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Alm är väl bra ved, om jag nu minns rätt. Tillhör väl ädelträd, så borde vara snarlikt med ek.
Färsk alm var oerhört vresig och svårkluvet med yxa, jag fick ta till Husqvarnan för att kunna utvinna några ämnen till knivskaft ur en grov fälld alm.
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Färsk alm var oerhört vresig och svårkluvet med yxa, jag fick ta till Husqvarnan för att kunna utvinna några ämnen till knivskaft ur en grov fälld alm.
En kvistig gran gillade varken vedklyven eller yxan, eller jag för den delen. Slägga och kilar, såg ut som rena slagfältet innan jag va nöjd.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
En kvistig gran gillade varken vedklyven eller yxan, eller jag för den delen. Slägga och kilar, såg ut som rena slagfältet innan jag va nöjd.
ta sågen nästa gång.. går fortare och är roligare;):crysmile:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mm, ska ta en film nästa helg, får ni alla se en glad amatör försöka skada kubbar min inte sig själv. :crysmile:
 
D Dublin skrev:
Vad tycker ni om Alm för eldning? Har tagit ner 5 st sjuka almar i höst, varav en del sparas för framtida vintrar.
Är det inte lite slösigt att hugga upp alm till ved? Känner du ingen som har ett litet sågverk eller så?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B
Glödande aska i en vedeldad panna under neredgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken full, pannan nereldad.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det inte lite slösigt att hugga upp alm till ved? Känner du ingen som har ett litet sågverk eller så?
Nu är det ju redan uppsågat - men på tvären i 30 cm bitar :cool:. Dock hade de drabbats av almsjukan och några stammar var ihåliga. Men de största (jobbigaste) bitarna ligger ute på FB - bortskänkes mot avhämtning. Det är en del bitar som är ca 50 cm i diameter så om nån vill testa att göra ett soffbord eller liknande (eller elda med) så är det bara att skicka PM för adress. Har sett på youtube att det är poppis att göra bordsskivor där man fyller hålrummen med epoxy, några av bitarna skulle gå att använda till det.
Uppskurna trästockar i varierande storlek lämpade för hantverksprojekt eller ved, utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.