17 433 läst · 135 svar
17k läst
135 svar
Vedskjul / Vedbod
Bild från mitt garagebygge / kallförråd .
Nu har jag cc60 mellan stående reglar , takstolar i 45 x 145 virke .
Spikläkt 28 x 70 , snedsträvor sitter på kortsidan av kallförrådet 28 x 70 .
Har högre byggnad + betongpannor på taket .
Behöver inget stridsvagsvirke för att hålla upp ytterpanelen
Nu har jag cc60 mellan stående reglar , takstolar i 45 x 145 virke .
Spikläkt 28 x 70 , snedsträvor sitter på kortsidan av kallförrådet 28 x 70 .
Har högre byggnad + betongpannor på taket .
Behöver inget stridsvagsvirke för att hålla upp ytterpanelen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket sätt är detta intressant för TS?Tomture61 skrev:
Absolut, det håller garanterat! Nedböjningen blir som sagt lite större än vad som är tillåtet när du dimensionerar bärande konstruktioner i en bostad, men detta är ett vedskjul/förråd och ingen kommer må dåligt av nedböjningen.F fribygg skrev:
Det tror jag också, men inte garanterar jag det om jag inte själv sågat virket och valt ut det för ändamålet.G gullegrizen skrev:
I inlägg #64 blev mina rekommendationer om 2x8"som bärlinor, 2x6"som takbalk och 6st 5x5" stolpar samt 2x3" till takläkt, spiktläkt och strävor ifrågasatta och skribenten @Tomture61 skulle ha C24 klassat 220x45mm med som takås med stöd mitt under på gavlarna.
Vi är olika och vissa är oroligt lagda och vågar inte lita på beprövad erfarenhet ens till bygge av ett vedskjul, andra som TS frågar sig fram och tar till sig av sånt som verkar vettigt och relevant för bygget. .
Inte alla som har tillgång till ett sågverk där man kan såga till sitt virke !F fribygg skrev:Det tror jag också, men inte garanterar jag det om jag inte själv sågat virket och valt ut det för ändamålet.
I inlägg #64 blev mina rekommendationer om 2x8"som bärlinor, 2x6"som takbalk och 6st 5x5" stolpar samt 2x3" till takläkt, spiktläkt och strävor ifrågasatta och skribenten @Tomture61 skulle ha C24 klassat 220x45mm med som takås med stöd mitt under på gavlarna.
Vi är olika och vissa är oroligt lagda och vågar inte lita på beprövad erfarenhet ens till bygge av ett vedskjul, andra som TS frågar sig fram och tar till sig av sånt som verkar vettigt och relevant för bygget. .
Vi andra handlar virket på bygghandeln , virke är dyrt nu för tiden .
Att bygga / konstruera smart är viktigt för att hålla ned virkesåtgången , att överdimensionera kostar också mer pengar än nödvändigt .
Trä har den förmågan att det är starkare i fiberriktningen så att spara på stolpar och bli tvungen att dimensionera högre på horisontellt virke låter inte så kostnadseffektivt .
Redigerat:
Absolut. Därför är det extra konstigt att du hävdade att det behövdes en klassad 220x45mm till takås på TS vedskjul.Tomture61 skrev:
Bifogar senaste skissen och grundmåtten. Strävor är värd ett eget kapitel och som ni ser innebär placeringen en hel del finsnickeri. Den är ganska hög i framkant.
https://collaborate.shapr3d.com/v/EIjcj-lkTFl7Y0A3FmeYa
https://collaborate.shapr3d.com/v/EIjcj-lkTFl7Y0A3FmeYa
Det vet man inte.
Jag tycker att de är bäst till staket eller liknande där det inte är någon belastning av vikt uppifrån.
Jag har lagt trädgårdsplattor under mitt förråd så tyngden har större yta att fördela sig över.
//AA
Jag tycker att de är bäst till staket eller liknande där det inte är någon belastning av vikt uppifrån.
Jag har lagt trädgårdsplattor under mitt förråd så tyngden har större yta att fördela sig över.
//AA