J jonaserik skrev:
""" Att komma med något som att lugna ner dig """ , Att pumpen inte ska gå tillsammans med någon fläkt är det enda riktiga. Om fläkten stannar av någon orsak ´, den orsaken vet vi inget om och det är ett fullt inlägg med massor av glöd kommer pannan att koka då ingen avkylning sker. Om olyckan är framme med en kortslutning i någon del av pannan så går säkringen sänder för dito, då stannar allt och ett kok blir, det bästa för säkerhet är att pumpen styrs av egen termostat och egen säkring utanför pannans el.
Men eftersom ni alla påpekar helt annan funktion för en laddningspump så önskar jag er lycka till med era pannor och hoppas att ni inte får ett haveri som renderar i ett kok som kommer rätt snabbt efter stopp av kylning panna. När det gäller att elda med fasta bränslen så måste säkerheten vara på första plats och inte något om och men. Men det verkar som att ni vet bättre då och ge då TS information som kan vara av tvivelaktigt utförande. I slutändan är det TS som bestämmer hur hen vill ha det med säkerheten och kommer säkert att analysera .svaren här till sitt bästa i utförandet och säkerhet
Inga textmassor behövs här. Som sagt vill jag gärna att det lugnt, sansat och grundläggande tekniskt läggs fram sånt som hjälper TS. Du behöver inte bekymra dig över min förmåga i frågan lika lite som jag gör med din. Jag antar att du menar väl men som ofta drar det i väg särskilt beroende på vilka som är med i tråden det är helt onödigt.

Så vi återgår till det TS har installerat och hur det kan kopplas elektriskt. Du får ta bollen så fyller tex jag på lite eftersom.
 
Staffans2000
J jonaserik skrev:
det bästa för säkerhet är att pumpen styrs av egen termostat och egen säkring utanför pannans el.
Man kan börja med att koppla pannan förbi jordfelsbrytaren. Redan med det ökar driftsäkerheten ordentligt. Likadant med frys och kyl.
 
J jonaserik skrev:
Och upptäck att det var kokningsrisk om jag inte minns helt fel
Vill du diskutera min panna så gör jag gärna det i en annan tråd. Nu kan vi hålla oss till den anläggning tråden handlar om.
 
L lostinsweden skrev:
[bild] Det behövs maxtemp stop på min panna i alla fall. Har bara 3x500l tankar och det kommer upp i temp snabbt om man lägga i för mycket på natten. Har hänt att pumpen har stannat pga låg rökgas temp och pannan har ökat i temp så att syr ventilen öppnades. Jag satt på en vattentermostat som back upp som starta pumpen vid 95c.
Du tror inte att du bygger lager på lager med olika komponenter som enklare och bättre kunde kombineras bara det är klart hur du vill ha funktionen? Tråden spårar ju ur om det läggs onödigt tjafs kring vilka som skriver vad osv så är du verkligt intresserad av kopplingar, lösningar så får du säga till.
 
Skematisk ritning av en äldre Kunzel panna med markerade komponenter och handskrivna noteringar på tyska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rökgastermostat från Laddomat mot en orange bakgrund med inställningsratten och eltillförselkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla Kunzel panna kontrollpanel med indikatorer och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 GK100 skrev:
Du tror inte att du bygger lager på lager med olika komponenter som enklare och bättre kunde kombineras bara det är klart hur du vill ha funktionen? Tråden spårar ju ur om det läggs onödigt tjafs kring vilka som skriver vad osv så är du verkligt intresserad av kopplingar, lösningar så får du säga till.
Tack för att ni vill hjälper mig. Lite historia - Jag har en Kunzel Panna från 90 talet. Problemet förr var att fläktens start/stopp temp är max 50-55c och pumpens drygt 60c som gjorde att systemet körde tills tankarna var under pumpens start/stopp temp - slöseri. Vet inte varför tyskarna byggde de som de gjorde. För att komma runt det, med hjälp av er satt jag ditt en externt rökgas termostat som kopplades mot pumpen. Jag gjorde det enkelt och kapade sladden från pannan till pumpen för att slippa gräva i pannans manöverpanel. Sedan för säkerhet som jonaserik rekommenderade satt jag ditt en vattentermostat som öppnar vid 90
I fall rökgastemp blir för lågt.
Jag sparar mycket mer värme vatten nu och det funkar bra men pannan kyls inte ner snabbare trots att pumpen avstängs. Känns som värmevattnet hänger kvar i pannan långt efter den har brunnit ur som i sin tur gör att fläkten kör långt in till dagen efter och att lagarna går sönder efter 1-2 år. Fläkten kostar nästen 3000kr som reservdel.
Om jag kopplar in fläkten mot rökgastermostaten tror att jag måste på nåt
sätt gör det i manöverpanelen så att jag kan har kvar maxtemp stopp funktionen och fläktstopp vid luck öppning. Eller har ni nått annat förslag?
 
L lostinsweden skrev:
[bild] [bild] [bild]

Tack för att ni vill hjälper mig. Lite historia - Jag har en Kunzel Panna från 90 talet. Problemet förr var att fläktens start/stopp temp är max 50-55c och pumpens drygt 60c som gjorde att systemet körde tills tankarna var under pumpens start/stopp temp - slöseri. Vet inte varför tyskarna byggde de som de gjorde. För att komma runt det, med hjälp av er satt jag ditt en externt rökgas termostat som kopplades mot pumpen. Jag gjorde det enkelt och kapade sladden från pannan till pumpen för att slippa gräva i pannans manöverpanel. Sedan för säkerhet som jonaserik rekommenderade satt jag ditt en vattentermostat som öppnar vid 90
I fall rökgastemp blir för lågt.
Jag sparar mycket mer värme vatten nu och det funkar bra men pannan kyls inte ner snabbare trots att pumpen avstängs. Känns som värmevattnet hänger kvar i pannan långt efter den har brunnit ur som i sin tur gör att fläkten kör långt in till dagen efter och att lagarna går sönder efter 1-2 år. Fläkten kostar nästen 3000kr som reservdel.
Om jag kopplar in fläkten mot rökgastermostaten tror att jag måste på nåt
sätt gör det i manöverpanelen så att jag kan har kvar maxtemp stopp funktionen och fläktstopp vid luck öppning. Eller har ni nått annat förslag?
Du har fem termostater och ändå inte den funktion du vill ha, dessutom ingen regelrätt maxvakt som stoppar fläkten och kräver manuell återställning. Nu har du redan startfunktion och ett relä för det så krävs inte mycket för att nå ett stycke längre och bättre funktion med samma komponenter, tom överskott som inte behövs.

Att den är kopplad så är nog mest pga att det i centraleuropa ibland körts likt en olje-, elpanna dvs man lassar in ved vartefter och sen styr termostaten viloperioden när förbrukningen är mindre än panneffekten via fläkten. Alltså inte som här mer med en stor effekt på källan och kortare drifttid och lagring i större ackumulator. Då är ju funktionen mer riktig dvs så länge inte hela anläggningen gått ner under det du ställer på "Fläktstopp" snurrar det på och bara att fylla mer bränsle emellanåt. Och sen då om det stannat/kallnat får man aktivera start med knappen och reläet tillåter drift från kall panna dvs då lampan du kallar "Fas" är tänd troligtvis ska det tydas "Startfas" och den andra när temp är uppe "Driftfas". Pumpen lever vid sidan av med sin termostat och indikeringslampa i originalutförandet.

Nåväl det du enkelt skulle kunna göra är att du använder din rökgastermostat som ersättare till den som är märkt "Fläktstopp" på schemat, det bör vara den som inte har någon synlig beteckning och till vänster om den benämnd KR. Bara att dra in kabel från termostaten och koppla ihop de ledningar som sitter på nuvarande med dessa. Som nästa steg kan du sen styra pumpen parallellt med fläkten, man kan välja olika punkter att koppla in den men helt parallellt går bra om man inte vill ändra om mer. Den extra termostat du har skaffat kan du också använda för direkt drift av pump vid oönskad hög temp i pannan oberoende av övrigt. Den får du då koppla med gemensamma polen till pumpen och de två andra anslutningarna mot respektive fläkt (NC) och direkt fas (NO).

Vi kan börja så utan några mer sofistikerade tankar och invänta vad Sjöbuse el al. kommer fram till.
 
GK100 GK100 skrev:
Du har fem termostater och ändå inte den funktion du vill ha, dessutom ingen regelrätt maxvakt som stoppar fläkten och kräver manuell återställning. Nu har du redan startfunktion och ett relä för det så krävs inte mycket för att nå ett stycke längre och bättre funktion med samma komponenter, tom överskott som inte behövs.

Att den är kopplad så är nog mest pga att det i centraleuropa ibland körts likt en olje-, elpanna dvs man lassar in ved vartefter och sen styr termostaten viloperioden när förbrukningen är mindre än panneffekten via fläkten. Alltså inte som här mer med en stor effekt på källan och kortare drifttid och lagring i större ackumulator. Då är ju funktionen mer riktig dvs så länge inte hela anläggningen gått ner under det du ställer på "Fläktstopp" snurrar det på och bara att fylla mer bränsle emellanåt. Och sen då om det stannat/kallnat får man aktivera start med knappen och reläet tillåter drift från kall panna dvs då lampan du kallar "Fas" är tänd troligtvis ska det tydas "Startfas" och den andra när temp är uppe "Driftfas". Pumpen lever vid sidan av med sin termostat och indikeringslampa i originalutförandet.

Nåväl det du enkelt skulle kunna göra är att du använder din rökgastermostat som ersättare till den som är märkt "Fläktstopp" på schemat, det bör vara den som inte har någon synlig beteckning och till vänster om den benämnd KR. Bara att dra in kabel från termostaten och koppla ihop de ledningar som sitter på nuvarande med dessa. Som nästa steg kan du sen styra pumpen parallellt med fläkten, man kan välja olika punkter att koppla in den men helt parallellt går bra om man inte vill ändra om mer. Den extra termostat du har skaffat kan du också använda för direkt drift av pump vid oönskad hög temp i pannan oberoende av övrigt. Den får du då koppla med gemensamma polen till pumpen och de två andra anslutningarna mot respektive fläkt (NC) och direkt fas (NO).

Vi kan börja så utan några mer sofistikerade tankar och invänta vad Sjöbuse el al. kommer fram till.
Jag tackar för den detaljerade svar och jag
återkommer när jag har tiden att greja i panelen.
 
Handritad skiss av elschema för rökgasstyrning med termostater, fläkt och pump anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av elschema för rökgasstyrning med termostater, fläkt och pump anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av elschema för rökgasstyrning med termostater, fläkt och pump anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 GK100 skrev:
Du har fem termostater och ändå inte den funktion du vill ha, dessutom ingen regelrätt maxvakt som stoppar fläkten och kräver manuell återställning. Nu har du redan startfunktion och ett relä för det så krävs inte mycket för att nå ett stycke längre och bättre funktion med samma komponenter, tom överskott som inte behövs.

Att den är kopplad så är nog mest pga att det i centraleuropa ibland körts likt en olje-, elpanna dvs man lassar in ved vartefter och sen styr termostaten viloperioden när förbrukningen är mindre än panneffekten via fläkten. Alltså inte som här mer med en stor effekt på källan och kortare drifttid och lagring i större ackumulator. Då är ju funktionen mer riktig dvs så länge inte hela anläggningen gått ner under det du ställer på "Fläktstopp" snurrar det på och bara att fylla mer bränsle emellanåt. Och sen då om det stannat/kallnat får man aktivera start med knappen och reläet tillåter drift från kall panna dvs då lampan du kallar "Fas" är tänd troligtvis ska det tydas "Startfas" och den andra när temp är uppe "Driftfas". Pumpen lever vid sidan av med sin termostat och indikeringslampa i originalutförandet.

Nåväl det du enkelt skulle kunna göra är att du använder din rökgastermostat som ersättare till den som är märkt "Fläktstopp" på schemat, det bör vara den som inte har någon synlig beteckning och till vänster om den benämnd KR. Bara att dra in kabel från termostaten och koppla ihop de ledningar som sitter på nuvarande med dessa. Som nästa steg kan du sen styra pumpen parallellt med fläkten, man kan välja olika punkter att koppla in den men helt parallellt går bra om man inte vill ändra om mer. Den extra termostat du har skaffat kan du också använda för direkt drift av pump vid oönskad hög temp i pannan oberoende av övrigt. Den får du då koppla med gemensamma polen till pumpen och de två andra anslutningarna mot respektive fläkt (NC) och direkt fas (NO).

Vi kan börja så utan några mer sofistikerade tankar och invänta vad Sjöbuse el al. kommer fram till.
Ok tack för alla hjälp.

Det blev lite lagar på lagar men det funkar nu med rökgasstyrning på fläkten som du rekommenderade. Ursprungs iden med lagar på lagar var att ha en utanpåliggande rökgastermostat mellan pannan och pumpen för att slippa rota i manöver panelan men det blev ändå att rota i panelan till slut. Bäst hade varit kanske att ersätta panelens termostater med okapslade rökgastermostater.

Det nästa som bör ändras är att nu efter man starter fläkten med start knappen så slocknas den igen när den gamla fläkt termostat öppnas eftersom den är inte inkopplad på ena sidan (se ritningen). Jag skulle kunna koppla ihop ritningens 1&2 på fläkt termostaten med rökgastermostaten istället. Men detta lösning är inte akut eftersom jag behöver inte använda start knappen. Hoppas mina förklaringar och ritningar duga. Tack
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.