3 363 läst · 37 svar
3k läst
37 svar
Vedpannan lång tid nedkylning
Det är ju bra att vi tycker olika, annars blir det inte mycket till diskution i diskutionsforumet.
Nackdelen med överhättningsskydd är att de (jag sett) är så fegt satta, så att pannans fulla potential inte kan utnyttjas. Varför ladda tankarna till bara åttio grader, när de kan värmas till närmare hundra utan problem? Min pannfläkt styr jag manuellt, så jag kan sluta elda när jag vill, och inte när panntillverkaren vill. På Orlan ligger maxtempen på åttiofem grader, om jag inte missminner mig.
Staffan
Nackdelen med överhättningsskydd är att de (jag sett) är så fegt satta, så att pannans fulla potential inte kan utnyttjas. Varför ladda tankarna till bara åttio grader, när de kan värmas till närmare hundra utan problem? Min pannfläkt styr jag manuellt, så jag kan sluta elda när jag vill, och inte när panntillverkaren vill. På Orlan ligger maxtempen på åttiofem grader, om jag inte missminner mig.
Staffan
Det kan jag hålla med om. Men att man vill klippa vid en högre temperatur behöver inte betyda att man tycket att det är vettigt att ta bort dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det råkade jag ut för på min panna också. Fläkten stannade pågrund av övertemperatur, pumpen stannade för att rökgastemperaturen då gick ner, men glöden värme pannan så att nödkylningen gick igång. Ingen bra konstruktion, nen det gick att koppla om pannan. Nu går pumpen vid övertemperatur oavsett övriga parametrar.L lostinsweden skrev:[bild] Det behövs maxtemp stop på min panna i alla fall. Har bara 3x500l tankar och det kommer upp i temp snabbt om man lägga i för mycket på natten. Har hänt att pumpen har stannat pga låg rökgas temp och pannan har ökat i temp. Jag satt en vattentermostat på som back upp som starta pumpen vid 95c.
Det med överhettning som lostinsweden skriver om är orsaken till att jag skrev PUMPEN SKA ALLTID GÅ MOT TEMPEN I PANNAN, varför då komma med kommentarer """ att det ska den inte """, tänk lite innan ni skriver och till lostinsweden, nu har du fått rätt funktion mot kok
Därför att det är olämpligt att styra primärt mot panntemperatur. Pumpen bör gå under uppstarten för att få jämn temperatur och undvika kallt vatten i botten genom självcirkulation. Under nerkylning vill du däremot ladda ur det sista genom självcirkulation.
Om du lugnar ner dig några grader ska du få se att vi kommer fram till en bra lösning för TS med det som redan finns där. Och det kommer bli något vi alla som skriver i tråden kommer vara någorlunda överens kring också det är jag helt säker på. Börja lite med hur TS skulle kunna koppla ihop sina delar det är vettigare än skrift med versaler.J jonaserik skrev:
""" Att komma med något som att lugna ner dig """ , Att pumpen inte ska gå tillsammans med någon fläkt är det enda riktiga. Om fläkten stannar av någon orsak ´, den orsaken vet vi inget om och det är ett fullt inlägg med massor av glöd kommer pannan att koka då ingen avkylning sker. Om olyckan är framme med en kortslutning i någon del av pannan så går säkringen sänder för dito, då stannar allt och ett kok blir, det bästa för säkerhet är att pumpen styrs av egen termostat och egen säkring utanför pannans el.GK100 skrev:
Men eftersom ni alla påpekar helt annan funktion för en laddningspump så önskar jag er lycka till med era pannor och hoppas att ni inte får ett haveri som renderar i ett kok som kommer rätt snabbt efter stopp av kylning panna. När det gäller att elda med fasta bränslen så måste säkerheten vara på första plats och inte något om och men. Men det verkar som att ni vet bättre då och ge då TS information som kan vara av tvivelaktigt utförande. I slutändan är det TS som bestämmer hur hen vill ha det med säkerheten och kommer säkert att analysera .svaren här till sitt bästa i utförandet och säkerhet
Ska du gardera dig mot elfel så känns som att det är högre upp i systemet risken finns. En jordfelsbrytare tex.
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
Dessutom kan ju strömmen gå helt.............då bör man ju ha backup där också.
Försök nu inte att gå som katten kring het gröt med dina inlägg, du har en förmåga att påpeka en del brister hos andra i olika lägen. Så du får ta detta som ett påpekande för försöket att gå runt det du skrivet, men det står där, kanske det blir att tänka till lite och inte bara säga " att jag har inte så, så det behövs inte """, vad du har är egalt och inte vidkommande för en frågeställare, var inte säga att jag har det si eller så men det går att ha det bättre.Om jag inte minns fel så har du byggt om din panna i förbyggande för kok, i åtanke på detta så är du väl medveten om risken för detta och åtgärdat något, fanns inte den oron så varför då bygga om någotD Daniel 109 skrev:
Ja, som jag nämnde tidigare har jag kopplat om min panna. Beroende på ett konstruktionsfel i de tidiga pannorna av den modellen.
Eldar man med så är det nog ingen dum ide att ha en konverter 12 VDC / 230 VAC att använda sig av, batteriet ska då orka dra en pump som motsvarar ett inlägg, men tänk då på att ha en med riktig sinusvåg, det finns snikvarianter ( fyrkantsvåg ) och det gillar inte en del pumpar utan dom börjar skrika som att dra en katt i svansenS Stefan1972 skrev: