J jonaserik skrev:
Jepp det fungerar fint med det jag har och en laddomat är en 3-vägare och jag har en 4 -vägare och ett paket som mitt kostar inte så mycket, vad är priset för den du talar om. En sak till vad för dim på rören har du från panna till tankar och hur långt är det mellan panna och tankar. Kanske jag har lite försprång på reglering, jobbat en del under årens lopp och varit lite ekorre och hamster när allt kastats ut för nytt Blev lite gratisprylar då..
Det måste man vara! Ekorre och hamster alltså!

Strax under 6000:- var billigaste jag såg nu, men då fanns den inte i lager.. Ytterst oklart om det skulle lösa mitt problem också..
 
Jepp om man har förutsättningar för det och åtkomst. En laddaomat har liksom fsta punkter i sitt system och det gillar inte jag att bli fast i någons konstruktion. Sepparat styrning laddning 0 - 10 V ink, allt ca 3 kkr , shunt 28
( har själv 25MM ) kläm ca 1200 kr och en pump som är berorende av vad som behövs ca 3,5 -till 4 kkr, ingen större skilnad med absolut bättre. Flödet kan ställas med en pump som har variabel fart.
Äe der 28 eller 35 rör mellan panna och tankar hos dig.Vad är det för pump, står något på ändan av den.
 
Problemet fortsätter.. Det börjar dra ihop sig till reklamation, men ska ha hit rörkrökaren för inkoppling av en tank till (vilket år som helst nu…) och då vore det bra om jag kan säga till honom vad jag tror att problemet är.

Tycker mig ha fått ur mer luft (det skvalar inte lika mycket från acktankens topp iaf), men det bubblar ändå.

Det slog mig att det kan vara svårt att veta om det är ångsmällar man hör alla gånger. Filmen jag postade i början av tråden lär vara det, men då var det väldigt varmt. Det kan bubbla och ha sig även vid betydligt lägre temperaturer.

Bifogar film här, svårt att höra, för laddpumpsj-veln håller på och försöker flytta en blandning av luft och vatten… Det skvalar i princip alltid från den, ibland mindre, ibland mer. På filmen körde den ett program för att skjuta ut luft, då väsnas den mer.

Det låter inte så extremt från pannan, men bubblar, det gör det. Men frågan är om det inte kan vara luft?

Man hör ju från laddpumpen att det uppenbarligen är luft i den, kanske skjuter den in delar av den i pannan, och det är den man hör?

Hur är rören dragna till era laddpumpar? Mellan pannans stigare och laddpumpen räknar jag till inte mindre än 8 st 90° böjar. Det kan väl inte vara optimalt direkt..? Eller ska det funka?

Är alltså i nuläget inne på att det kan vara problem med luft som orsakar problemet, men har inte släppt känslan av att laddpumpen är för klen heller..

 
Vad för dim på rör mellan panna och tankar frågade jag. Sen hur är det med starten av allt. Nyligen eller länge sen. Vattnet som fyllts innehåller en rackarns massa syre och det tar tid att koka bort. Vad behöver är automatluftare på matningsröret/en till tankarna, som ska vara öppna tills luft/ånga är borta, sen ska dom stängas för att inte börja läcka. att pannan vill koka är nog att den inte kyls ner, för dåligt flöde genom den, antingen laddamaten som inte reglerar som den ska eller pumpen som är för klen. En bild på laddomaten med temperaturerna som syns vid eldning. Gärna med att det syns vad som är in/ut från tankar/panna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hade också problem med kokande panna, framförallt pga, att vi tömt systemet flertal ggr pga renovering och samtidigt bytt från tryckkärl på vind till tryckkärl i källaren.

Precis som ovan skriver så tog det lång tid att bli av med luften, vi drog till och med i lite glykol.
Om jag ska vara ärlig tror jag det tog ca 2 månader och då med två avluftningsventiler, en över tryckkärl och den andra vid högsta punkten, tyvärr fick vi inte plats med automatisk.

En dum fråga men det är inte så att du bytt från tryckkärl från vind till källare?
 
Frågor:
Vad har du för rördimensioner?
30kW och uppåt bör vad jag ha genomgående r32/1.1/4" och fullradieböjar.

Hur långt ifrån pannan står tankarna?

Jag kan köra min panna fullt ös utan kokning och utan problem fylla mina tankar till 95° i toppen och pannan kokar aldrig.
När den är nära 100°C som när man har lagt in för mycket ved så kan man höra den sjuda svagt.
Men den kör på tills man har tanken full från toppen till botten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.