Fönstret är ditskruvat och har drevat isoleringen.

Renoveringsprojekt i arbete, isolering och gipsskivor synliga, verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart klar med masoniten och spikläkten, snart dags för panel :)

Ofullständigt inrett rum med lutande tak, timmer, isolering synlig, byggmaterial och plast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I början av nästa vecka kommer kamin och lavvirke!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Idag är det julaftonskänsla! Både snö och presenter..


Flera kartonger staplade på pall, inslagna i plast, belägna utomhus vid snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Harvia vedeldad bastuugn framför kartonger, inomhus på en stenmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nu går det undan!
Inredd vind med träpaneler, byggmaterial och verktyg, pågående konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Och där var all väggpanel klar. Fasen vad jag underskattade tiden för allt förarbete..

Ombyggnadsprojekt, träpaneler, verktyg, dammsugare, kabelspole, träbjälkar, fönster, under konstruktion, arbetsplats, oavslutat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under konstruktion med träpanel, verktyg och oisolerat isoleringsmaterial synligt. Byggkaos och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är galet kallt ute för tillfället, fick retirera inåt och bygga dörren på vardagsrumsmattan.
Omonterad träsäng på matta, verktyg, byggprocess inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ihoplagt bord eller hyllplan på trägolv, julgran med dekorationer och klappar bredvid, stolskudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Dagens slit, skönt att all panel är klar.

Inomhusbyggarbetsplats med träpanel, verktyg, material, och en ofärdig dörr under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vad fint det blir.🙂
 
  • Älska
proxi
  • Laddar…
Kaminen under inbränning (elda av oljor från tillverkningen)
Modern utomhusvedeldad bastuugn mot snötäckt bakgrund, rök, vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar som den tuffade på rätt bra..
En Harvia vedeldad bastuugn utomhus omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutligen inburen. Snart dags för skorsten, skyddsväggar… och golv ja.

En bastuugn av märket Harvia i ett oavslutat basturum, träväggar, mörkt ute, synlig snö genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Skit i golvet så har du ju perfekt avrinning från överflödigt vatten och en jäkla tilluft! Varm luft stiger ju och kall luft försvinner ner! Ser iiiiiiiiiiiiiiiinga problem med det😜
 
H Hasse1982 skrev:
Ser bra ut. Skit i golvet så har du ju perfekt avrinning från överflödigt vatten och en jäkla tilluft! Varm luft stiger ju och kall luft försvinner ner! Ser iiiiiiiiiiiiiiiinga problem med det😜
Ja det blir ett sjuhelsikes luftflöde, misstänker förvisso sordin på stämningen när gästerna, efter ett par jäger, trillar ner på backen.

Just nu är jag inne på att köra råspont under själva lav-sektionen, med vinkel ner till en ränna. Kommer ha lavar som täcker i princip hela golvet efter aggregatet, Blir lite att testa sig fram där..

Själva entren kommer dock få en finare finish.

Om jag inte gillar det, så blir det en trall av glespanel förmodligen, med ett par mm springa.
 
Kvällen blev golvläggning, kör glespanel 28x70 och tänkte köra med ca 3mm mellanrum

Ett underkonstruktionsrum med träpaneler, öppet golv till krypgrund, fönster, isoleringsmaterial, såg och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering pågår, upprivet golv, träväggar, verktyg synliga, oavslutad konstruktion, belysning ovanifrån, inomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående byggarbete i rum med träväggar, nytt golv och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Så kom äntligen kvällen jag längtat efter.

7 grader varmt, mulet utan regn, all snö bortsmält. Barnen är uppgivna. Pappan överlycklig, sällan har man skådat någon så nöjd över ett sådant utgångsläge några dagar innan julafton.

Silikonet kan härda (minst 5+) Och hålet kan sågas upp. Taket var torrt och fint.

Rund hålighet i ett träpaneltak, exponerad isolering, mörker syns genom öppningen, potentiell renoveringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förvrängd upplyst ventilationskåpa på tak nattetid, med lång skugga och stadsbelysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpanelerad stuga med kamin, rör genom taket, fönster, träbänk, plastpall. Enkel, rustik inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
S
Snyggt! Gillar kromade/rostfria skorstenen. Det blir premiär lagom till julafton då? 😎
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
Hur går det? Har det blivit färdigt? Jag ska själv bygga mig en bastu i liknande form och storlek så hade gärna sett hur det blir :D

Jag har bara plåttak i mitt utrymme, oisolerat. Jag tänkte därför köpa billigare rökrör. Det borde väl gå att köpa Harvias rökrör och köra dessa igenom taket? Med barndskyddsisolering mot innerpanelen?
 
Z Zachtionman skrev:
Hur går det? Har det blivit färdigt? Jag ska själv bygga mig en bastu i liknande form och storlek så hade gärna sett hur det blir :D

Jag har bara plåttak i mitt utrymme, oisolerat. Jag tänkte därför köpa billigare rökrör. Det borde väl gå att köpa Harvias rökrör och köra dessa igenom taket? Med barndskyddsisolering mot innerpanelen?
Hej!

Dålig uppdatering här från mig :)

Bastun är 95% klar, blev för kallt att göra klart det sista. Ska måla metallen svart är nästa steg 🫡

Har blivit många härliga bastubad med frugan och vänner, med grym löyly!

Borde gå fint att göra som du säger, men tänk igenom om du vill isolera senare, försvinner mycket värme genom taket.

Posta gärna bilder/skapa en tråd :) alltid kul att se hur andra gör.

Kommer lägga upp bilder när jag gjort klart det sista!
 
  • Gilla
TobbeLenn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.