Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror reglar och panel räcker utmärkt. Minns inte hur väl du isolerat resten, men max samma nivå som det.

Sen är ju lite spillvärma till relaxen trevligt. I måttliga mängder.
I vägg är det 120 och tak 165
B Bästerortarn skrev:
Jag tror att det är rätt tänkt. Utsikten lär inte påverkas m.t.p. att man ändå per automatik "tittar neråt". Dessutom mer praktiskt.

Det beror väl som sagt lite på hur ytterväggarna är gjorda men krångla inte till det. Precis som HP skriver tror jag att det räcker med reglar och panel men det är ju lätt att trycka in isolering när du ändå håller på.
Ytterväggarna är isolerade med 120 mm samt ångbroms och luftspalt innan innerpanel. Får klura på konstruktionen av innerväggen. Väljer jag att isolera bör jag väl då även sätta ångbroms och luftspalt fast jag kommer inte kunna ansluta innerväggens ångbroms mot ytterväggens då den byggs utanpå innerpanelen.

Du lär nog få samma ångnivå i både bastu och förrum ändå, så där är nog inte bromsen så viktig.

Vad gäller isoleringen tänkte du dig ju nyss bara glas. Allt som släpper igenom mindre än det blir ju ett plus.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du lär nog få samma ångnivå i både bastu och förrum ändå, så där är nog inte bromsen så viktig.

Vad gäller isoleringen tänkte du dig ju nyss bara glas. Allt som släpper igenom mindre än det blir ju ett plus.
Då skippar jag isolering och kör på panel-regel-panel.

Väggen tänkte jag bygga enligt nedan där måttet på sidorna om fönstret och dörren motsvarar samma mått som på sidorna av det stora ytterfönstret.

Ritning av en vägg med ett stort fyrkantigt fönster och en smal dörr, omgiven av horisontella linjer som representerar paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Innerväggen är klar och aggregatet på plats. Näst på tur är installation av skorsten.
Bastu till midsommar känns mer och mer görbart :)
IMG_4041.jpeg
Skapa konto

IMG_4042.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Totem och 7 till
  • Laddar…
Tjusigt. Hur tänker du kring belysningen i basturummet?

T Trcgol2 skrev:
Tjusigt. Hur tänker du kring belysningen i basturummet?
Tack! Det blir ledlister under lavarna

J Jarnis8000 skrev:
Tack! Det blir ledlister under lavarna
Bra där. En ytterligare möjlighet kan vara att sätta upp ett lätt kurvat ryggstöd ovan övre laven, med LED bakom.

Bjuder du på en bild tagen från bastun ut genom stora fönstret?
/Göran

T Trcgol2 skrev:
Bra där. En ytterligare möjlighet kan vara att sätta upp ett lätt kurvat ryggstöd ovan övre laven, med LED bakom.

/Göran
Det hade varit ett alternativ men har redan dragit fram kabel till lavarna :)

Här är en bild från bastun, dock före innerväggen kom upp

IMG_3856.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 13 till
  • Laddar…
kisumisu
T Trcgol2 skrev:

/Göran
Tål led värme så bra?
Själv har jag fått köra glödisar och vet många som kör halogen inne i bastun och många fall rekommenderas idag en ugnslampa pga värmen.

Under lavarna blir det ju ingen värme på samma sätt. Men ovanför blir det varmt i alla fall om man kör finska bastustilen 😅

Din lösning är ju annars fint och visserligen finns det ju fiberlösningar. Själva lampan är led men är utanför bastun och ljuset leds in via fiberkablar.

kisumisu kisumisu skrev:
Men ovanför blir det varmt i alla fall om man kör finska bastustilen
Jag satte en gång en billig ledlist rätt högt i bastun. Insåg att testen var klar när listen började droppa ner på laven...

Samma list har dock överlevt flera år strax under den nedre laven.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jag satte en gång en billig ledlist rätt högt i bastun. Insåg att testen var klar när listen började droppa ner på laven...

Samma list har dock överlevt flera år strax under den nedre laven.
Jo precis det jag menar.

I mitt nuvarande hus hade förra ägaren satt in en CFL (låg energilampa) i bastun.

Den fungerade ett tag, sen slockna den... Gick dock ej sönder, men samma visa nästa bastutur.

Liknande misstag har jag sett på en allmän bastu hos en bekant. Där dock led och den slocknar inte helt men ger knappt någon lyse. Lär nog inte bli långlivad heller.

Så när man bygger nytt (eller renoverar) är det klokt planera belysningen innan man drar kablar mm.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Innerväggen är klar och aggregatet på plats. Näst på tur är installation av skorsten.
Bastu till midsommar känns mer och mer görbart :)
[bild]
[bild]
Snyggt! Men hade du tänkt ta ut sotaren för en besiktning (pga försäkring m.m)? För aggregatet ser ut att stå rätt nära väggen.. Nu vet jag inte vad som står i monteringsanvisningen men ser tajt ut på bilden.

S Sweeper skrev:
Snyggt! Men hade du tänkt ta ut sotaren för en besiktning (pga försäkring m.m)? För aggregatet ser ut att stå rätt nära väggen.. Nu vet jag inte vad som står i monteringsanvisningen men ser tajt ut på bilden.
Ja jag ska ta dit sotaren. Narvi NC har ett säkerhetsavstånd på 15 cm både bakåt och åt sidorna. Det var en stor anledning till att jag valde det aggregatet :)

J Jarnis8000 skrev:
Ja jag ska ta dit sotaren. Narvi NC har ett säkerhetsavstånd på 15 cm både bakåt och åt sidorna. Det var en stor anledning till att jag valde det aggregatet
J Jarnis8000 skrev:
Ja jag ska ta dit sotaren. Narvi NC har ett säkerhetsavstånd på 15 cm både bakåt och åt sidorna. Det var en stor anledning till att jag valde det aggregatet :)
Gott! Tänk också på att du inte kan köra med oisolerat rör första biten från aggregatet, brukar alltid följa med ca 1m som "startrör". För från oisolerat rökrör ska du ha minst 500mm fritt luftat utrymme till brännbart. Så du tänker på att köra isolerad skorsten direkt från aggregatet.

Samt kom ihåg takskydd, glidskydd m.m. vanligt man missar det på bastuhus 👍

S Sweeper skrev:
Gott! Tänk också på att du inte kan köra med oisolerat rör första biten från aggregatet, brukar alltid följa med ca 1m som "startrör". För från oisolerat rökrör ska du ha minst 500mm fritt luftat utrymme till brännbart. Så du tänker på att köra isolerad skorsten direkt från aggregatet.

Samt kom ihåg takskydd, glidskydd m.m. vanligt man missar det på bastuhus 👍
Jo har köpt totalt 2,5 meter isolerat rör så det ska gå direkt från aggregatet.

Vad gäller takskydd mm skulle jag behöva läsa på vad kraven säger :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.