5 180 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
ved , el , pellets eller vad.............???????
Jag kan iaf berätta hur det såg ut när jag köpte hus:
Vi har ett 2-planshus, 180 m2, med vidstående garage, alltså typ samma storlek som trådskaparen.
Den tidigare ägaren hade inte orkat med att köpa ny olja, utan satte helt enkelt igång och körde enbart på elpatronen i pannan under ca 10 år.
Jag kontaktade Elverket i kommunen, och fick reda på att den tidigare ägaren legat på ca 35000 kwh per år för uppvärmning och hushållsel.
Vi kom fram till att det var några hundra liter olja kvar, meckade till brännaren lite, och kunde köra en månad på olja. Sedan var värsta vintern över, och vi körde på elpatronen ett litet tag till.
Vi bestämde oss snabbt för att investera i en jordvärme-anläggning. Inhandlade diverse tjänster och prylar billigt, och kom ner i en investering en bit under 100000.
VP:n var det första vi köpte, och körde under hela sommaren på elpatronen i den för att få varmvatten. På hösten fick vi igång hela anläggningen. Pannrummet blev tvättstuga, VP:n tar ju inte mycket plats.
Idag gör vi åt totalt under 15000 KWh/år, och då drar VP:n strax under 8000 KWh.
Om vi räknar med att tidigare ägaren gjorde åt lika mycket el till hushållet ( vilket jag tvivlar på ) så är min uppvärmning 71 % billigare än tidigare ägaren.
Trots att jag nu fortfarande är helt beroende av elpriset för att kunna kalkulera mína kostnader för uppvärmning är jag helt på det klara att jag MYCKET glad över val av uppvärmning, och att jag slipper hålla på med det arbete som krävs med ved eller pellets-uppvärmning.
När man räknar inveteringskostnader för ett uppvärmningssytem tycker jag man skall utgå från vad man betalar idag, och hur lång tid det tar att betala av den nya anläggningen med den gamla. I mitt fall 5 år, sedan sparar jag ca 20000 kwh per år i all framtid eller iaf tills anläggning ger upp.
Hade jag istället valt en pelletsanläggning för säg totalt 60000, så hade det tagit tre år, men gett mig en massa extra arbete, och jag hade haft ett pannrum som jag inte kan använda till ngt annat än just pannrum. Några 300 år är det ju inte tal om!!!
Vi har ett 2-planshus, 180 m2, med vidstående garage, alltså typ samma storlek som trådskaparen.
Den tidigare ägaren hade inte orkat med att köpa ny olja, utan satte helt enkelt igång och körde enbart på elpatronen i pannan under ca 10 år.
Jag kontaktade Elverket i kommunen, och fick reda på att den tidigare ägaren legat på ca 35000 kwh per år för uppvärmning och hushållsel.
Vi kom fram till att det var några hundra liter olja kvar, meckade till brännaren lite, och kunde köra en månad på olja. Sedan var värsta vintern över, och vi körde på elpatronen ett litet tag till.
Vi bestämde oss snabbt för att investera i en jordvärme-anläggning. Inhandlade diverse tjänster och prylar billigt, och kom ner i en investering en bit under 100000.
VP:n var det första vi köpte, och körde under hela sommaren på elpatronen i den för att få varmvatten. På hösten fick vi igång hela anläggningen. Pannrummet blev tvättstuga, VP:n tar ju inte mycket plats.
Idag gör vi åt totalt under 15000 KWh/år, och då drar VP:n strax under 8000 KWh.
Om vi räknar med att tidigare ägaren gjorde åt lika mycket el till hushållet ( vilket jag tvivlar på ) så är min uppvärmning 71 % billigare än tidigare ägaren.
Trots att jag nu fortfarande är helt beroende av elpriset för att kunna kalkulera mína kostnader för uppvärmning är jag helt på det klara att jag MYCKET glad över val av uppvärmning, och att jag slipper hålla på med det arbete som krävs med ved eller pellets-uppvärmning.
När man räknar inveteringskostnader för ett uppvärmningssytem tycker jag man skall utgå från vad man betalar idag, och hur lång tid det tar att betala av den nya anläggningen med den gamla. I mitt fall 5 år, sedan sparar jag ca 20000 kwh per år i all framtid eller iaf tills anläggning ger upp.
Hade jag istället valt en pelletsanläggning för säg totalt 60000, så hade det tagit tre år, men gett mig en massa extra arbete, och jag hade haft ett pannrum som jag inte kan använda till ngt annat än just pannrum. Några 300 år är det ju inte tal om!!!
om vi tex. bestämmer oss för att skaffa en vedpanna + en vedkamin på första våningen vilken panna skulle ni rekomendera då.en som har vv beredare inbyggt.
acumulatortankar?????vad använder man dem till???
vilken skorsten skall man byga då för att få godkänt????
acumulatortankar?????vad använder man dem till???
vilken skorsten skall man byga då för att få godkänt????
En vedpanna har aldrig beredare. Pannan är till för att ladda en acktank på ca. 3000 liter. Ju större panna och ju större tankar desto bekvämare blir det. Calmar pannan, Baxi Innova räknas väl till de bästa, Atmos är väl lite billigare.
Håller med om att kombipanna för ved och pellets är en riktigt dålig ide. Ska man satsa på ved så ska man också ha tid att elda. Med ett stort system eldar man varannan dag höst och vår och på vintern varenda dag. Detta innebär att man blir bunden vid stugan. Åker man bort på vintern så blir det dyr elpatron som får värma.
Man ska inte heller glömma att ha utrymme för speciell vedbod och vedprocessor och utrymme att stjälpa av lastbilarna när de kommer med veden.
Håller med om att kombipanna för ved och pellets är en riktigt dålig ide. Ska man satsa på ved så ska man också ha tid att elda. Med ett stort system eldar man varannan dag höst och vår och på vintern varenda dag. Detta innebär att man blir bunden vid stugan. Åker man bort på vintern så blir det dyr elpatron som får värma.
Man ska inte heller glömma att ha utrymme för speciell vedbod och vedprocessor och utrymme att stjälpa av lastbilarna när de kommer med veden.
Editta! skorsten har ni väl?Finns den centralt i huset ....mumma för en kamin behövs då ingen egen skorsten ---Kostnad 8-10 papp För en fin en......tänd brasan och mysa med varannn...-- .....En pelletspanna behöver ej acctank......Vedpanna skall eldas mot acctank
Mvh
Mvh
Här var det visst inte alldeles sant...holmertz skrev:En vedpanna har aldrig beredare. Pannan är till för att ladda en acktank på ca. 3000 liter. Ju större panna och ju större tankar desto bekvämare blir det. Calmar pannan, Baxi Innova räknas väl till de bästa, Atmos är väl lite billigare.
En vedpanna kan visst ha beredare, och då inte bara gamla vedpannor, det finns kombipannor som kan eldas med både pellets och ved och har inbyggd beredare - ex; Veda och Värmebaronen men fler finns om man letar.
Sedan är det väl så att det är effektivare och bättre att ha "en riktig" vedpanna men alternativet finns för den som vill. Likaså är det "bekvämare" med en större ackumulatortank - vedeldning är inte bekvämt men träning är aldrig bekvämt... Vill du ha något som är bekvämt så installera värmepump av något slag.
"Att man blir bunden till stugan" ser jag inte som något negativt. Det är ju i huset man bor, är och lever! Där är jag mer eller mindre varje dag och natt så var är problemet? Sedan är det så klart vissa som har ett mer eller mindre kringflackande liv men för de personerna är vare sig ved eller pellets något alternativ. Jag skulle nämligen inte vilja lämna mitt hus obevakat många dagar om jag hade pelletspanna.
Ved kan du få tag på billigt eller gratis och slipper betala skatt på...men då det gäller pellets är du i händerna på pelletstillverkare som ska betala skatt och moms osv och går att beskatta "hur mycket som helst". Se bara på oljeprodukter och elpriserna...och hur går det i framtiden med elpriserna? Det lär inte bli billigare med el förrän vi får fusionskraft för alla och envar - och DET lär dröja om det ens kommer......
Och en dyr elpatron får värma på vintern om man åker bort...visst är det så. Men hur länge åker man bort på vintern och hur ofta? Så klart finns det vissa som gör det regelbundet och inte kan vara hemma och elda men för andra så är det nog ett ganska ekonomiskt alternativ trots allt eftersom det rör sig om så kort tid att det inte spelar så stor roll räknat på årsbasis även om det är under tiden det går mest energi - även om man sänker innetemperaturen något.
Men visst, det krävs utrymme, tid och engagemang för att elda med ved. Vissa har det som en hobby och tycker att det är roligt och billigt. Ser man det som en pina ska man inte ha ved. Då finns det annat man kan göra för att hålla sig igång, gå på gåband, cykla inne i grupp, lyfta skrot i "roliga maskiner"...det som är roligt för vissa är en pina för andra. Vad man vill lägga pengarna på är upp till var och en men vad som är mest ekonomiskt är det inte någon tvekan om.
hej igen!
har varit ute på nätete o kållat lite...undrar vad ni tycker om frånluftsvärmepunpen...o varför heter de så?skilnaden mellan frånlufts o vanlig luft/vatte värmepump?
jag blir helt ur huvet snart.....vet fortfarande inte vilket värmesystem skulle oss bäst
har varit ute på nätete o kållat lite...undrar vad ni tycker om frånluftsvärmepunpen...o varför heter de så?skilnaden mellan frånlufts o vanlig luft/vatte värmepump?
jag blir helt ur huvet snart.....vet fortfarande inte vilket värmesystem skulle oss bäst
Skillnaden är att frånluftsvärmepumpen använder sig av ventilationsluften som blåses ut från huset och luft/vatten använder sig av uteluften (går alltså sämre vid kallare väder). En förutsättning för att ha frånluftvärmepump är att du har "mekanisk ventilation" (alltså fläkt). I allmänhet så räcker inte frånluftsvärmepumpen till när det blir riktigt kallt, utan elpatroner går in och hjälper till. De två stora märkena på frånluftvärmepump, IVT och Nibe, ger ca 2kW värme och den nya uppstickaren, Comfortzone, ger kanske 5kW värme. Jag tror dock att den är dubbelt så dyr.
Liknande trådar
-
Sökes vedpanna experten i området växjö eller alvesta
Värme allmänt -
Uppgradering vedpanna och eventuellt tankar
Ved, Pellets, Flis -
Vedeldad kökspanna bortskänkes, Stockholm Täby
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Ny vedtråd Effekttaxa och vedeldning
Ved, Pellets, Flis -
Byta bastuaggregat - ut med elen och in med veden
Värme allmänt