Hej!

Jag är desperat. Tacksam om någon vill ta sig tiden att läsa detta inlägg, hade uppskattat er input SÅ mycket!

Mest troligt kommer inte ni som tittar in ha sett mina tidigare inlägg (kika om ni vill), så drar en lång historia kort nedan. Eller försöker.

- Flyttade in i vårt nyköpta hus i maj. Frilliggande villa från 30-talet med relativt ny djupborrad brunn (tror runt våren 2023).

- Då vi inte har någon erfarenhet av husägande innan tog det ett par veckor innan vi fattade att hydropressen var sönder. Den betedde sig väldigt märkligt. Tappade trycket och man fick fylla på blåsan med luft typ varannan vecka vilket givetvis inte är normalt. Observera att vattnet då smakade jättegott! Järn/mangan-filter installerat vilket verkade göra jobbet. Enligt säljarna bytte de Katalox för hmmm…. kanske 2-3 år sedan men kan inte veta om det stämmer.

- I typ september tog vi in en röris som leverade och installerade en helt ny hydropress. Han bytte även rördelssatsen. Han menade också på att gamla hydropressen var sönder (vilket också är rätt skumt med tanke på att den var från 2021). Det var massa rost i den, och även i den gamla rördelssatsen. Vi berättade för rörisen att trycket varit skit och att det knappt gått att duscha m.m. Han ställde in trycket på 3-5 bar. Reglerade inte trycket i blåsan eller kontrollerade det ö.h.t. vad vi kunde se.

- Vattnet hade ett bättre tryck, dock nu lite överdrivet åt det andra hållet. Men det var en fröjd att duscha och allt var bra.
Cirka ett dygn senare började vattnet lukta och smaka skit. Alltså rejält. Svårt att beskriva men som pålagrat järn/olja. Lite oljig/bensin-aktig karaktär. Spolade man rejält en stund försvann det. Men det kom och gick i säkert över en vecka men minskade i karaktär. När denna period var över började vattnet smaka och lukta väldigt metalliskt och detta försvann inte av att man spolade ur systemet. Det var konstant och höll sig så, varken mer eller mindre.

- Vi gjorde en vattenanalys. Tjänligt vatten, dessutom med väldigt bra järnvärden. Alltså ingen anmärkning ö.h.t. varken på järn eller mangan.

- Förändringen av vattnets karaktär inträffade som sagt precis i samband med hydropressbytet men vi började efter ett tag fundera på om det var massan i filtret som hade gjort sitt. Vi väntade ändå ett bra tag, säkert 2 månader, innan vi tog in en fackman från ett välkänt företag som kom och bytte hela tuben till en ny med ny Katalox. Gjorde rent styrenheten. Jätteproffsig och bra arbete utfört.

- Vattnet blev bättre! Järnlukten och järnsmaken helt borta. Däremot luktade och smakade vattnet lite konstigt den första tiden av annat, för att filtermassan var ny. Detta försvann helt efter cirka 2 veckor. Allt frid och fröjd. Vattnet har ingen lukt eller bismak alls och vi är så glada för det.

- Tji fick vi. :) Efter cirka 2 veckor med helt ”felfritt” vatten började den metalliska smaken komma tillbaka. Först i omgångar, typ efter att vi använt mycket vattnet efter dusch m.m. Men det kom oftare och oftare och nu är det tillbaka till att konstant smaka och lukta järn, som innan vi bytte filtermassan.

- Vi har testat att börja backspola varje dag för att se om det hjälper men det gör det inte. Jag börjar bli smått desperat så har nu också sänkt trycket i hydropressen till 2-4 istället för 3-5. Bara gått ett dygn och ingen skillnad än. Vet att trycket inte ska påverka, men värt att försöka och hade ändå tänkt sänka trycket i vilket fall.

- Värt att nämna: Vattnet är kristallklart. Lukten och smaken FÖRSVINNER dessutom till stor del om man låter ett nytappat vattenglas stå en stund innan man dricker vattnet. Under denna period är det inga avlagringar eller dylikt som lagt sig på botten, utan glasklart rätt igenom.

Var kommer smaken och lukten ifrån? Och varför uppstår det efter ett tag? För att sedan bli konstant? Eftersom allt var tipp topp i typ 2 veckor så känns det ändå som att det är något som samlar på sig någonstans? Är det någon som har teorier eller erfarenhet av detta?

Vattnet var jättegott när vi flyttade in och hydropressen var då skit och fylld med rost samt asdåligt tryck. För mig är detta fenomen helt ologiskt.

Var tog ni vattenprover ifrån?
Endel vatten behöver luftas.
Har man enbhydrofor så luftas vattnet.
Men en hydropress luftar inte alls.
Vilket ironiskt nog kan ha löst sig med det gummibälgen var kass i din förra hydropress.

A Alexn72 skrev:
Var tog ni vattenprover ifrån?
Endel vatten behöver luftas.
Har man enbhydrofor så luftas vattnet.
Men en hydropress luftar inte alls.
Vilket ironiskt nog kan ha löst sig med det gummibälgen var kass i din förra hydropress.
Intressant tanke, det har aldrig slagit mig. Vi gjorde vattenanalysen via Renton/Eurofins.

Enligt manualen till vårt filter står det att filtret suger in luft. Bifogar bild. Vet inte om det ska ha samma inverkan som att konstant lufta inkommande vatten före hydropressen (antar bara att en luftinjektor kopplas före hydropressen)?

• Inställningar för filtercykler: backspolning 10 min, saltsug 25 min med syresättning, och renspolning 5 min. Standardtider för varje process.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FluxVortex skrev:
Intressant tanke, det har aldrig slagit mig. Vi gjorde vattenanalysen via Renton/Eurofins.

Enligt manualen till vårt filter står det att filtret suger in luft. Bifogar bild. Vet inte om det ska ha samma inverkan som att konstant lufta inkommande vatten före hydropressen (antar bara att en luftinjektor kopplas före hydropressen)?
Den luften är inte samma som att lufta vattnet.

Här står lite
https://callidus.se/produktkategori/luftning/

"Dålig lukt på vattnet kan bero på olika problem t.ex. svavelväte (luktar ruttet ägg), mossa, jord, avlopp, metall, petroleum mm. Lukt går inte alltid att mäta i en analys eftersom den ibland försvinner genom avdunstning innan vattenprovet når labbet."

Är det en hydropress för dricksvatten? Har upplevt gummiaktig/oljig smak vid installation av hydropress för värmesystem i ett färskvattensystem

A Alexn72 skrev:
Den luften är inte samma som att lufta vattnet.

Här står lite
[länk]

"Dålig lukt på vattnet kan bero på olika problem t.ex. svavelväte (luktar ruttet ägg), mossa, jord, avlopp, metall, petroleum mm. Lukt går inte alltid att mäta i en analys eftersom den ibland försvinner genom avdunstning innan vattenprovet når labbet."
Detta blir då kanske nästa steg i felsökningsprocessen. Jag hoppas innerligt att du är inne på rätt bana! För snart blir jag galen.

Har ju blivit en rätt dyr historia för oss med alla grejer för att komma till bukt med vattenproblemet. Tror du det är ”skadligt” att vänta ett tag med att installera luftinjektor? Sabbar man filtret ju längre man väntar eller kommer allt lösa sig oavsett den dagen vi installerar luftinjektor (om brist på luft är orsaken d.v.s.)? För det verkar ju onekligen som att filtret ändå filtrerar bort järnet.

Filtret bryr sig inte om de vad jag vet.

Tappa upp vatten i ett glas å låt det stå en 30min innan du dricker det. Smakar det inget då borde det vara problem med svavel. Det är ett vanligt problem med borrade brunnar. Det trycker ut genom berg å sten... Det är det enklaste sättet att kolla in det är den biten.
Isf är det enklaste att ni fyller öppna kärl å ställer i kylskåpet å dricker vattnet därifrån som standard å inte direkt ifrån kranen.

mäta är att veta

köp https://www.hornbach.se/p/vattentest-jbl-proaquatest-fe-jarn/10035580/ eller från annan inköpsställe så kan du börja spåra järn på mycket billigare sätt än att hela tiden skicka in vattenprover till företag.

jag skulle också kasta in en https://www.hornbach.se/p/vattentest-jbl-proaquatest-ph-6-0-7-6/10035577/ för att kolla vattnets pH också då om den är under pH 7 så kan det börja lösa ut metaller i vattenledningsrör och armaturer som i förlängningen kan ge smak. - just denna är en smal-områdes pH-indikator mellan pH 6 och 7,6 och kan inte visa hur mycket under (gult) eller över (blått) utanför sitt område.

universalmätare som tex. täcker 3-10 i pH-omfång brukar vara väldigt dålig och svårtolkat för pH just runt pH 7.

upptäcker man att mäter pH ofta så är det dags för elektronisk pH-mätare med glaselektrod, men skall den hålla över tiden så måste man sköta den.

när du börja få spår på orsaker och verkan blir det lättare att fundera ut åtgärder.

TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Tappa upp vatten i ett glas å låt det stå en 30min innan du dricker det. Smakar det inget då borde det vara problem med svavel. Det är ett vanligt problem med borrade brunnar. Det trycker ut genom berg å sten... Det är det enklaste sättet att kolla in det är den biten.
Isf är det enklaste att ni fyller öppna kärl å ställer i kylskåpet å dricker vattnet därifrån som standard å inte direkt ifrån kranen.
Fast svavel ska väl mer lukta som ägg typ? Borde också luktat hela tiden isf.

X xxargs skrev:
mäta är att veta

köp [länk] eller från annan inköpsställe så kan du börja spåra järn på mycket billigare sätt än att hela tiden skicka in vattenprover till företag.

jag skulle också kasta in en [länk] för att kolla vattnets pH också då om den är under pH 7 så kan det börja lösa ut metaller i vattenledningsrör och armaturer som i förlängningen kan ge smak. - just denna är en smal-områdes pH-indikator mellan pH 6 och 7,6 och kan inte visa hur mycket under (gult) eller över (blått) utanför sitt område.

universalmätare som tex. täcker 3-10 i pH-omfång brukar vara väldigt dålig och svårtolkat för pH just runt pH 7.

upptäcker man att mäter pH ofta så är det dags för elektronisk pH-mätare med glaselektrod, men skall den hålla över tiden så måste man sköta den.

när du börja få spår på orsaker och verkan blir det lättare att fundera ut åtgärder.
Vi har bara skickat in en vattenanalys. Men det är bra tips, får se om jag kanske testar dom. Vårat PH ligger på 7.6 enligt vattenanalys.

F FluxVortex skrev:
Vi har bara skickat in en vattenanalys. Men det är bra tips, får se om jag kanske testar dom. Vårat PH ligger på 7.6 enligt vattenanalys.
Det förklarar inte heller varför problemet skulle komma och gå. PH:t i vattnet ändrar sig knappast märkbart på 2 veckor?

Det beror på om vattnet kommer från olika skikt eller om det rinner in något annat emellanåt i brunnen - tex ytvatten när det är mycket regn och slask och tex. vid vårlossning. - det fins ett antal trådar med olika brunnar där foderrör eller övre ringarna i en grävd brunn inte håller tätt och det kommer in dagvatten - ibland...

Därför gäller det att ha indikatorvätskorna tillgängliga precis samma stund när man tycker att vattnet ur kranen smakar dåligt och i princip tar provet på just det vattnet man försökte dricka och tyckte smaka illa..

Regnvatten är surt med pH av ca 5,6 när den är i balans med atmosfärens CO2 - regnvatten har ingen buffringsverkan alls och måste lösa mineraler ur jord och berg som kalk innan den börja få buffringsförmåga mot pH-ändring forcerad av tillsatta alkalier och syror

En viktig faktor är att man har tillräckligt tryck enligt spec för back- och renspoling av filter. Kolla upp så ni uppnår detta. På vårt gamla järn/manganfiler är det specat min 2 bars tryck vid dessa operationer, vi har typiskt 4 bar.

H Harald Blåtumme skrev:
En viktig faktor är att man har tillräckligt tryck enligt spec för back- och renspoling av filter. Kolla upp så ni uppnår detta. På vårt gamla järn/manganfiler är det specat min 2 bars tryck vid dessa operationer, vi har typiskt 4 bar.
Vi har haft 3-5 bar. Var i samband med byte av hydropress och inställning av detta tryck som filtret slutade fungera. :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.