Bob_the_builder
Pelotard skrev:
Lufta - nej. Det vet jag inte riktigt hur jag gör. Och jag har ju uppfattat det som att det är fullt med vatten på sugsidan i pumpen och ut i sugslangen. Men när jag nu tittade på en skiss över brunnen så kom jag på att det faktiskt är en knyck på sugslangen där den går ner i brunnen. En liten uppåtböj. Så där skulle förstås kunna sitta luft. Var den nu ska ha kommit ifrån. Men skulle inte pumpen orka dra i sig den luften om det är vatten i pumpen och i sugslangen från pumpen och fram till den där böjen? Annars vet jag inte hur man kommer åt att lufta där.

Ventiler är det lite brist på i detta system. Ska kompletteras snarast.
Anta att nivån i brunnen faktiskt i något skede varit under bottenventilen, då har ju pumpen sugit luft. Det kan ju också vara en koppling mellan pump och bottenventil som är otät.

Skulle du kunna skissa upp hur systemet ser ut? Eller ta några bilder med förklarande text? Sitter pumpen inomhus i rumstemp eller i ett separat pumphus? Var har du öppnat för att se att pumpen och sugledning är fulla?
 
M
Det bör ju sitta något filter i slutet på slangen, kan det vara igensatt?

Tidigare ägaren här hade även vart med om att slangen inte var nedtryckt ordentligt en gång. Dem kunde då dra upp den lite och sedan trycka ner den hela sin längd. Fråga mig inte hur det kom sig att den inte var nere hela vägen, men så löd historien.
 
Att slangen ner i brunnen ska ha frusit tycker jag inte låter rätt, då skulle det ha gjort det hos oss för länge sedan...

Finns det backventil på slangen i brunnen? Kan den ha blockerat/fastnat? Spricka i slangen som gör att det suger luft?
 
Bob_the_builder
Det finns alltid en backventil och en sil längst ner på sugledningen, men jag tycker inte symptomen (snabbt vattenbortfall på trycksidan men ändå vatten kvar på sugsidan) tyder på problem med någondera.
 
Jag röstar på trasig bottenventil nere i brunnen. Har haft det själv med snarlika symptom.
 
Tack för tips och förslag och hjälp med tänkandet! Jag misstänker att en och annan som läser kanske säger: För h-e - sitt inte där och spekulera! Kavla upp och sätt igång och riv och kolla olika delar! Litegrann kan jag då försvara mig med att jag är i stan i veckorna och inte där uppe där pumpen är, så i veckorna är jag liksom mer eller mindre hänvisad till att spekulera, och eventuellt köpa delar. Och senaste helgen var barnen med ut så då blev det inte så mycket tid till nyttigt arbete. (Barnvakten studsmattan är ju ur bruk för säsongen.) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut. Pumpen är en pumpautomat från Biltema och den står i ett uthus ca 3 m från brunnen, i en uppvärmd låda.

Jag kan förtydliga om vattennivån - det är inte så att jag tror att vattennivån kan ha sjunkit till under sugslangens bottenventil, för det är ju alltså 15 meter ner. Utan jag tänkte på den maximala sughöjden för en pump, som väl är ca 8 meter. Inte för att jag egentligen tror att det kan ha sjunkit så mycket heller.

Får försöka göra lite praktiska insatser i helgen...
 
När pumpen går så sjunker ju vattenytan om inte borrhålet fylls på snabbare än utflödet via pumpen, men då borde allt hoppa igång om borrhålet fått tid att återhämta sig.
Finns det inget ventilationsrör i locket som du kan fira ner något i förskott att ta reda på nivån i borrhålet med?
Fast å andra sidan om du kan få gott om vatten med handpumpen så känns det lite långsökt att nivån skulle vara för låg.
 
Sughöjden räknas från befintlig vattenyta till pumpen placering i höjden.
Om sedan sugslangen är ytterligare 10 m ner i brunnen spelar ingen roll när man ska beräkna sughöjden.
 
För alla som har haft svårt att sova i brist på förklaring på detta vattenproblem så kan jag berätta att det plötsligt löste sig i går, när jag för hundrade gången gjorde några hjälplösa startförsök, primade med vatten, lät det strila lite ur en kran bredvid från och till. Plötsligt när tryckmätaren som vanligt under dessa försök stod på en bar började pumpen låta annorlunda och trycket steg till två bar, och allt fungerade igen. Den gick en kort stund och slog sedan av som den ska. Det enda jag hade gjort var att ta tag i pex-skarvkopplingen strax nedanför pumpen (se bild) och dra den lite med handkraft. Lyckades möjligen dra åt ngn mm. Så vad felet var vet jag egentligen inte.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Med absolut största sannolikhet var felet att kopplingen läckte. Pumpen sög alltså luft från läckande kopplingen.
 
harry73
Inget fel på min nattsömn men bra att det löste sig för dig och alltid trevligt med återkoppling.
Fick ni handpumpa vatten i gårdspumpen hela tiden?
 
Ja, gårdspumpen och därmed vatten fanns ju. Men bökigt att diska utan rinnande när man är van vid det. Det är ju ett fritidshus och lågsäsong så det var inte alltför besvärande. Ndg gårdspumpen är den, som jag skrev tidigare, bra att ha men samtidigt i vägen om man behöver felsöka eller åtgärda nere i brunnen. Nu slapp jag det tills vidare. Skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.