engs engs skrev:
I vissa kommuner verkar det dock mer användas som verktyg av aktivister som ogillar att det används till gräsmattor, pooler etc alls. Pratat med personal på vattenverk i kommuner med bevattningsförbud, som säger att det inte finns någon som helst vattenbrist i deras källor. Men att tjänstemän som inte är insatta har infört bevattningsförbud ändå.

På de flesta ställena är det nog mer förankrat i verkligheten, synnerhet Gotland och så, men det verkar gå lite som en trend som ska genomföras ibland, oavsett hur verkligheten ser ut.
Lite svårt att fatta om du menar att det är tjänstemännen som är aktivister eller om du tar på dig foliehatten och menar att aktivister har någon del i kommunens VA-arbete.

Nog för att det säkert finns lite småpåvar runt om i kommunerna men nääää, det där är bara dumt. Visst är det vanligt att rekommendationer, informationskampanjer etc. används i uppfostrande syfte, för att försöka ändra beteenden etc. Men det är inte aktivism, det är att ta ansvar för att man från kommunens sida kommer kunna fortsätta lev. kvalitativt vatten. Men att bevattningsförbud används som någon slags aktivism är så dumt så att jag baxnar.

Hur insatta tjänstemän runt landet är ska jag låta vara osagt men när det gäller att besluta om bevattningsförbud är det INTE tjänstemän som chansar lite eller kör på känsla. Det stämmer att det oftast inte handlar om brist på vatten och det har den personal du pratat med såklart rätt i men allt övrigt är enbart dina fantasier.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Och man kan anta att gräsvattning ses som betydligt mindre allvarligt än att fylla poolen eller högtryckstvätta altanen.
Varför då? I min lekmannahjärna innebär ett bevattningsförbud ett förbud mot att vattna växtlighet. Jag hade aldrig set det som ett förbud mot att exempelvis tvätta altanen, som dessutom förbrukar avsevärt mycket mindre vatten än meningsfull gräsvattning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Eftersom jag jobbar på ett kommunalt VA & Avfallsbolag kan jag bekräfta att bevattningsförbud i dom allra flesta fall INTE beror på brist på råvaran. Anledningen är som sagt att reningsverken inte har en oändlig kapacitet. Sen är det så att vi likt många andra kommuner i princip alltid kör informationskampanjer under sommartid för att föra fram budskapet att hushålla med vattnet genom att inte bevattna dagtid när det är som varmast etc.

Vad som händer om man blir påkommen med att vattna gräsmattan i samband med etablering under en period med bevattningsförbud har jag dock inte en aning om. Jobbar inte med just VA. Men gissningsvis väldigt lite. Det krävs ju först och främst att man blir upptäckt/anmäld och sen ska det faktiska skeendet konstateras etc. Och man kan anta att gräsvattning ses som betydligt mindre allvarligt än att fylla poolen eller högtryckstvätta altanen.

Personligen hade jag brytt mig föga om kommunen men dock haft svårt att se mina grannar i ögonen om jag hade vattnat gräsmattan under pågående bevattningsförbud.
Högtryckstvätta altanen tar väldigt lite vatten i sammanhanget. Poolfyllningen är en engångsaktivitet. Som visserligen kan ta väldigt mycket vatten. En gräsmatta rekommenderas att vattnas 10-15mm två gånger i veckan om man går på information från tillverkare av bevattningsutrustning. Det blir 10-15 kubikmeter i veckan för 500kvadratmeter gräsmatta. I jämförelse tar en högtryckstvätt 10-15l per minut. Hur lång tid tar det att rengöra altan?

Lite komiskt att någon som säger sig jobba inom området inte inser hur mycket vatten en gräsmatta tar.

Mina gräsmattor är bruna.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Troligen är det inte bra att försöka anlägga gräsmatta om det är risk för bevattningsförbud (och definitivt inte om det blivit det) - men lite gräns om man skall köra up pdet i ansiktet på dom: Att inte vattna i det läget kommer ju ödelägga den spirande gräsmattan: Och att "en" person gör det kommer inte "knäcka kamelens rygg"...problemet är väl varför en skall få men inte andra då ?

Skönt att vi i vår stuga/samfällighet har sommarvatten från sjön med egen pump, så kan man vattna gräset och fylla badtunnan med sjövatten...i slutändan rinner det ju tillbaka ned i sjön sen...lite el går iofs åt, men just sommartid är det inte en bristvara (just nu iaf)

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Man kan ju acceptera att nysådda gräsmattor vattnas men inte etablerade. Det minskar ju ytan rejält. Sedan ska man ju inte så i det läget.

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? I min lekmannahjärna innebär ett bevattningsförbud ett förbud mot att vattna växtlighet. Jag hade aldrig set det som ett förbud mot att exempelvis tvätta altanen, som dessutom förbrukar avsevärt mycket mindre vatten än meningsfull gräsvattning.
Även om ordet "bevattningsförbud" inte är klockrent och kan missförstås om man vill så förutsätter jag att alla normalbegåvade fattar att det gäller all ej nödvändig användning. Enligt Svenskt Vatten betyder Bevattningsförbud "Vatten får endast användas till mat, dryck och personlig hygien".

Ang. det övriga så baseras det på min erfarenhet av tjänstemän. Men det är i högsta grad hypotetiskt då det är väldigt svårt att åka dit för otillåten vattenanvändning.

D Daniel 109 skrev:
Högtryckstvätta altanen tar väldigt lite vatten i sammanhanget. Poolfyllningen är en engångsaktivitet. Som visserligen kan ta väldigt mycket vatten. En gräsmatta rekommenderas att vattnas 10-15mm två gånger i veckan om man går på information från tillverkare av bevattningsutrustning. Det blir 10-15 kubikmeter i veckan för 500kvadratmeter gräsmatta. I jämförelse tar en högtryckstvätt 10-15l per minut. Hur lång tid tar det att rengöra altan?
Fast hur mycket vatten som går åt är egentligen ointressant. Och himla intressant att ni fastnar på just det. Jag skrev att "man kan anta" och det är baserat på min erfarenhet av kommunala tjänstemän.

Lite komiskt att någon som säger sig jobba inom området inte inser hur mycket vatten en gräsmatta tar.
Lika komiskt som bristande läsförståelse? Vad tror du " jag jobbar på ett kommunalt VA & Avfallsbolag" och "Jobbar inte med just VA" betyder? Och tala gärna om för mig var jag överhuvudtaget nämner vattenåtgång?

Komiskt? Jo tjena :rolleyes:

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Även om ordet "bevattningsförbud" inte är klockrent och kan missförstås om man vill så förutsätter jag att alla normalbegåvade fattar att det gäller all ej nödvändig användning.
Jasså? Då är jag inte normalbegåvad för jag tolkar ordet bevattningsförbud som ett förbud mot bevattning. Och vad som är "nödvändigt" är nog vidöppet för tolkning. Jag tror du måste inse att lekmän på detta område inte har samma kunskap och synsätt som du.

B Bästerortarn skrev:
Enligt Svenskt Vatten betyder Bevattningsförbud "Vatten får endast användas till mat, dryck och personlig hygien".
Ja det är en definition som även liknar den vissa kommuner använder. Den definitionen innebär exempelvis förbud mot städning med vatten, typ våttorkning. Är det verkligen det man vill avse?

Sen har våra blandbegåvade kommuner rätt olika definitioner på hur de ser på innebörden av ett bevattningsförbud. Några exempel:

https://www.gotland.se/bevattningsforbud
Text om bevattningsförbud: förbjuder slangbevattning, bilvätt med slang, fyllning av pool med kommunalvatten.

https://vastvatten.se/var-verksamhet/dricksvatten/nivaer-vid-bevattningsrestriktion.html
Bild visar text om vattensparande nivåer, från inga åtgärder till nödvatten vid krisplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://miva.se/vatten-och-avlopp/dricksvatten/vattenbrist-och-bevattningsforbud
Text om vattenanvändning, begränsningar, bevattning, grundvattennivåer och hushållsbehov.

Så om vi nu antar att våra kommuner faktiskt inte medvetet vill missförstå så finns det ändå rätt olika uppfattningar om vad ett bevattningsförbud innebär.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Fast hur mycket vatten som går åt är egentligen ointressant.
Ointressant?! Det måste väl vara extremt intressant i en bristsituation. :surprised:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
I Ironside skrev:
Hej,

Det råder just nu bevattningsförbud där vi bor men vi har en granne som nyligen anlagt ny gräsmatta runt huset, detta innebär såklart att de trots förbudet vattnar. Hur hårt är egentligen ett sådant förbud?
Grannen kanske vattnar med eget vatten från brunn eller regnvattentank?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ointressant?! Det måste väl vara extremt intressant i en bristsituation. :surprised:
I en bristsituation ja. Men visst, borde kanske skrivit "Fast hur mycket vatten som går åt är egentligen ointressant då det är ALL ej nödvändig användning som inte är tillåten".

Syftet var att bemöta foliehattsinlägget från engs eftersom jag vet att hen är ute och cyklar. Men jag borde insett att det skulle spåra ur. Och apropå läsförståelse, läs gärna vad jag skrivit igen och om ni hittar var någonstans jag har skrivit något om hur mycket vatten som går åt vid olika aktiviteter får ni gärna återkomma.

Fortsatt trevlig dag!

hsd
engs engs skrev:
I vissa kommuner verkar det dock mer användas som verktyg av aktivister som ogillar att det används till gräsmattor, pooler etc alls. Pratat med personal på vattenverk i kommuner med bevattningsförbud, som säger att det inte finns någon som helst vattenbrist i deras källor. Men att tjänstemän som inte är insatta har infört bevattningsförbud ändå.

På de flesta ställena är det nog mer förankrat i verkligheten, synnerhet Gotland och så, men det verkar gå lite som en trend som ska genomföras ibland, oavsett hur verkligheten ser ut.
Ja men på vissa ställen finns det tillräckligt med vatten men ledningsnätet klarar inte att leverera till poolfyllning och bevattning, finns till och med någon kommun som erbjuder gratis vatten men då får det hämtas med tankbil eller liknande

Attitudeswe
Varför inte tillåta bevattning enbart 23-06 istället för att lägga ett förbud om det nu är renings/ledningskapacitet som brister?

Vissa kommuner gör så, andra behöver kanske spara på det vattnet till nästa dag som en buffert

A
D Bubblebubb skrev:
Grannen kanske vattnar med eget vatten från brunn eller regnvattentank?
Bevattningsförbud gäller i vår kommun från egen brunn med.
Men tank är inte omöjligt. Jag planerar att bygga ett vattensystem där jag samlar vatten under vintern (vi har bara regn) i 4-5 ibc tankar för att vattna gräset sen på sommaren =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.