5 495 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Vattna gräsmattan ok ur ett miljö/klimatperspektiv?
Är grundvatten nivån låg är det ju inte lämpligt att pumpa upp vatten på gräsmattan.
Nu kommer vi in på bedömning, som alla sköter på sitt eget sätt.D Daniel 109 skrev:
Vi har både egen brunn (hydrofor) och kommunalt vatten. Jag personligen skulle aldrig vattna gräset med det kommunala vattnet.
Vi bor dessutom i ett område med extremt god tillgång på grundvatten.
Jag tycker det blir konstigt att inte ta med alla faktorer när man pratar om vattenförsörjning och vem som får/bör/kan vattna sin gräsmatta.
Vattnet vi får levererat i kranen är renat i flera steg innan det hamnar i ditt glas redo att drickas.X xLnT skrev:Jag vet inte vart man drar gränsen för om man renar dricksvattnet, det är väl snarare avloppsvattnet som renas, dricksvattnet renas naturligt.
Vi pratar inte om obegränsat, vi pratar om att vattna gräsmattan lite.
Det finns ju massvis med folk som har egna brunnar (grundvatten) eller dammar. Ser inte varför de inte skulle få kunna vattna sina gräsmattor som de vill.
Det finns hur mycket enkelt tillgänglig information som helst på detta ämne, tex hos stockholmvatten.se. Börja där. Den korta historian är att
1. Grundvatten är inte en oändlig resurs, det tar slut om vi förbrukar mer än vad som återförs.
2. Även från vattentäkter som inte kan sina, tex Mälaren, finns begräns ingar då kapaciteten i reningsverken är begränsad.
Har du en egen tunna med vatten (regnvatten) kan du förstås vattna med det hur du vill.
Vi vattnar med vatten från Vänern, har fått klartecken att vattna så länge det inte är någon fara för vänersjöfarten och för dricksvattnet i Göteborg. Intaget ligger såpass grunt att det löser sig automatiskt.