Kan vara fel vid monteringen också. Kapar man röret ska spindeln kapas lika mycket. Prova att stänga av vattnet, lossa muttern till kranhuset på utsidan och kontrollmät spindelns utstick. Ska på nyare modeller vara 8,5 +/- 1 mm enligt FMM:s instruktion.

Jag fick svar av FM M.
"Om man har en slang monterat på utkastaren och en typ av ex. pistolmunstycke på slangänden, vid avstängning trycker vattnet från slangen baklänges ut genom dräneringen. för att slippa detta problem kan en backventil monteras mellan utkastaren ock slangen, fråga din närmsta röraffär. "

Åkte till rörfirman och vi läste i manualen till denna vattenutkastare, och det står faktiskt där att man kan få problem vid lång trädgårdsslang kopplad till utkastaren. Jag beställde en backventil som kommer imorgon, återkommer då med facit.
ca 200:- kostar den.

Har två st FMM utkastare på var sin sida om huset, den ena satt där när huset köptes och den sprutar mycket.
Den andra som jag monterat själv och som är en med varm /kall vatten sprutar inget alls, allt vatten dreneras där det normalt kommer.
I monteringsbeskrivningen till den sistnämda står det att eventuella snabbkopplingar skall monteras av under vintern.
Har nämligen hänt att den började spruta varmvatten mitt i vintern när jag var på jobb ( inte helt lyckat).

Nu läste jag i ett annonsblad att dom gjorde reklam för en utkastare som man kunde ha slangen kopplad i även under vintern.
Kanske något att byta till?

Backventil monterad. Nu uppför sig kranen som jag förväntar mig, inget spill alls.
RSK 853 04 87 för dem som vill kosta på sig. Jag fick ge 200:- för den.

Kan du ta en bild på hur det ser ut nu och lägga upp här?

Tack!

/Johan

Inte mycket att se egentligen, det är 2 cm lång koppling som sitter mellan utkastaren och gardenakopplingen. Syns knappt alltså, men det fungerar!

haddirajan haddirajan skrev:
Backventil monterad. Nu uppför sig kranen som jag förväntar mig, inget spill alls.
Den borde vara fabriksmonterad!

Har jag inte sett förut, där ser man, vad säger vår vvs gubbe här.
Backventil med invändigt inlopp och utvändigt utlopp, visas tillsammans med packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

haddirajan haddirajan skrev:
Tömmer den ej slangen nu? Mao är denna nya ventil ngt man bör demontera till frosten kommer?

Har samma ”problem” som du haft att det töms enorma mängder med vatten som sprutar ut när jag stänger av utkastaren.

V vinnieg skrev:
Tömmer den ej slangen nu? Mao är denna nya ventil ngt man bör demontera till frosten kommer?

Har samma ”problem” som du haft att det töms enorma mängder med vatten som sprutar ut när jag stänger av utkastaren.
Det är ju detta problem från fråga #1 som har fyt en mängd dvsr redan men jag ska fixa så backventilen monteras på slangänden s är ju detta problem löst. Slangen tar man ju in.

V vinnieg skrev:

Ja det är risk att inte hela utkastaren blir tömd om det sitter något på utkastaren oberoende om det är en backventil eller slangkoppling, det är större risk med backventil än öppen slangkoppling.

Krilleman
Den informationen finns faktiskt omnämnt i FMM:s monteringsanvisning för deras "nya" utkastare 4293!

Men både backventil+slangnippel ska demonteras innan vintern kommer!

För visst läser alla monteringsanvisningarna inom VVS?! Jag tjatar om det ofta! :p

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4316696.pdf

Eller som fänriken alltid skrek i gröntjänsten: Gör om om gör rätt!

Skärmdump av en text som förklarar användningen av en självdränerande trädgårdskran och instruktioner för att undvika frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kenneth5828 och 1 till
  • Laddar…
Var köper man enklast ovan nämnda backventil? Jag har googlat mig mör, men hittar ingen sida eller affär som säljer. Tacksam för tips om var den köps.

Krilleman
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
FMM 2981-1500 är egentligen 10-pack av denna backventil.
FMM 2981-1509 är samma backventil men i 1-pack.

Således är RSK: 5014090.

Kan tex köpas här:
[länk]
[länk]
[länk]
Tackar, där är den ju! Jag googlade på RSK-numret ovan 853 04 87, men den här ser ju ut att vara samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.