1 295 läst · 28 svar
1k läst
28 svar
Vattenskadad tvättstuga, hur göra med golvbrunn och fall?
Utan att egentligen veta gissar jag på att det sitter nån slags tätningsring vid anslutningen till stammen där där röret helt enkelt är nedstoppat.Jonatan79 skrev:
Edit: Inte ens 1976 gjorde man väl så hårda tankevurpor att man inte ställde för att eventuellt behöva byta golvbrunn i plast utan att behöva bila upp plattan? 🫣
Det tror jag säkert förekommer.J JonJon78 skrev:
Du frågade något om att regla upp kring golvbrunnen och då gäller att man ska följa golvbrunnstillverkarens monteringsanvisningar exakt. Men om golvbrunnen bara sitter kvar för att den är nedstucken i ett rör så känns det ju tveksamt om det är tillräckligt stabilt.
Nej, plastbrunnarna från 70-talet hade vattenlås liknande de som satt i gjutjärnsbrunnarna.
OM det är äggskalsrör (1976 tror jag är gränsfall), så var även skarvarna limmade. Det går i så fall inte att dra loss brunnen från röret. Det ser ut som själva golvbrunnen ligger ingjuten i betongen, med en djup förhöjningsring över. Du blir tvungen att bila lite om du skall kunna koppla på en ny brunn.
Om det inte är limmade skarvar så sitter det en gummipackning, och det skall gå att dra isär. Men det lär inte vara lätt att få loss, och stor risk att gummipackningen som är 50 år gammal inte tål att få brunnen urdragen. I så fall relativt enkelt att bila 5 - 6 cm ytterligare och frilägga en bit av röret, kapa och trä på en ny muff.
Se till att montera den nya brunnen i rätt höjd för golvet och fixerad helt enligt monteringsanvisningen (följ instruktionerna bokstavstroget). Och rör ned som ansluter till bef. röret i golvet.
OM det är äggskalsrör (1976 tror jag är gränsfall), så var även skarvarna limmade. Det går i så fall inte att dra loss brunnen från röret. Det ser ut som själva golvbrunnen ligger ingjuten i betongen, med en djup förhöjningsring över. Du blir tvungen att bila lite om du skall kunna koppla på en ny brunn.
Om det inte är limmade skarvar så sitter det en gummipackning, och det skall gå att dra isär. Men det lär inte vara lätt att få loss, och stor risk att gummipackningen som är 50 år gammal inte tål att få brunnen urdragen. I så fall relativt enkelt att bila 5 - 6 cm ytterligare och frilägga en bit av röret, kapa och trä på en ny muff.
Se till att montera den nya brunnen i rätt höjd för golvet och fixerad helt enligt monteringsanvisningen (följ instruktionerna bokstavstroget). Och rör ned som ansluter till bef. röret i golvet.
Enligt farsgubben som är byggaren av kåken så vill han minnas att det är det röda/bruna rör som är gjutna i plattan men man kan ju aldrig vara helt säker 🤷♂️H hempularen skrev:Nej, plastbrunnarna från 70-talet hade vattenlås liknande de som satt i gjutjärnsbrunnarna.
I min värld så borde man även 1976 varit lite förutseende och inte limmat eller gjutit fast den utan förhoppnings monterat med gummipackning eller det kanske är att vara lite väl optimistisk 😀
Vill bara i möjligaste mån slippa att bila upp då det är två likadana brunnar det handlar om.
Vågar man dra lite i den och se om den lossnar eller riskerar man förvärra situationen?
golvbrunnar brukar vara gjutna i betonplattor även i dagens nyproduktion, så det vore inte konstigt.Men titta efter vad det är du har ovan plattan. För mig ser det bara ut att vara en förhöjningsring. Brunnen med vattenlås ser ut att sitta lägre.J JonJon78 skrev:
Det handlar ju inte om speciellt mycket bilande som behövs.
J JonJon78 skrev:
Tyvärr är det fastgjutet så det är bara att kanvas upp och börja bila 😭H hempularen skrev:golvbrunnar brukar vara gjutna i betonplattor även i dagens nyproduktion, så det vore inte konstigt.Men titta efter vad det är du har ovan plattan. För mig ser det bara ut att vara en förhöjningsring. Brunnen med vattenlås ser ut att sitta lägre.
Det handlar ju inte om speciellt mycket bilande som behövs.
Klicka här för att svara