25 898 läst · 57 svar
26k läst
57 svar
Vattenskada nybyggt hus
Förfärligt dåligt av ditt försäkringsbolag att inte vilja hjälpa till. Men av liknande anledning har jag idag If istället för trygg-hansa
Dock så har skanova ingen skyldighet att hjälpa dig. Dom du måste trycka på är dina avtalspartners. I detta fallet Telia, vägrar dom så är nästa steg en juridisk åtgärd och då hjälper trygg-hansa (förhoppningsvis) dig
Dock så har skanova ingen skyldighet att hjälpa dig. Dom du måste trycka på är dina avtalspartners. I detta fallet Telia, vägrar dom så är nästa steg en juridisk åtgärd och då hjälper trygg-hansa (förhoppningsvis) dig
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Det är verkligen uruselt hanterat av TH. Men bortsett från att någon klantat sig, så ersätter de nog ändå inte en sådan här skada. Det brukar vara så att en villaförsäkring inte ersätter för utifrån kommande vatten. Det går hos vissa att få skydd även för det via tilläggsförsäkringar.
OM du har ett sådant tillägg, så bör du inte nöja dig med bolagets inställning. Kräv att de gör en skadebesiktning, och fattar ett beslut. Som du sedan kan överklaga och ev. stämma dem för. Alla förs. bolag har som första instans en kundombudsman, som man kan gå till för att få ett beslut omprövat (fungerar bättre än man skulle kunna tro).
Som ett bra andra steg kan man vända sig till konsumenternas försäkringsbyrå. Det är en organisation som skall hjälpa dig mot ditt försäkringsbolag, eller med rådgivning, Den finansieras kollektivt av alla försäkringsbolag.
Du kan även få hjälp av juristerna på villaägarförbundet, där kan du få viss gratis rådgivning (bli medlem först).
OM du har ett sådant tillägg, så bör du inte nöja dig med bolagets inställning. Kräv att de gör en skadebesiktning, och fattar ett beslut. Som du sedan kan överklaga och ev. stämma dem för. Alla förs. bolag har som första instans en kundombudsman, som man kan gå till för att få ett beslut omprövat (fungerar bättre än man skulle kunna tro).
Som ett bra andra steg kan man vända sig till konsumenternas försäkringsbyrå. Det är en organisation som skall hjälpa dig mot ditt försäkringsbolag, eller med rådgivning, Den finansieras kollektivt av alla försäkringsbolag.
Du kan även få hjälp av juristerna på villaägarförbundet, där kan du få viss gratis rådgivning (bli medlem först).
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Och jag tycker du skall agera med/mot försäkringsbolaget, även om Skanova nu börjar ta sitt ansvar.
Drog Telia/Skanova även det gröna skyddsröret ända in i huset eller har husentreprenören dragit in det röret.
"Normalt" brukar väl byggentreprenören dra skyddsrören som sedan el och tele utnyttjar när de sedan drar sina kablar.
"Normalt" brukar väl byggentreprenören dra skyddsrören som sedan el och tele utnyttjar när de sedan drar sina kablar.
Hej!
Hade skadan varit ersättningsbar hade Trygg-H kunnat hjälpa dig med skadan för att sedan regressa vilket tidigare användare meddelat.
Dock finns det ingen händelse som försäkringen ersätter i detta fallet.
Försäkringen omfattar endast oberäknad läckage för ledningssystem för tex vatten.
Därför kan inte Trygg-H hjälpa dig med att åtgärda skadorna för att sedan regressa.
I detta fallet är det Telia som ska hjälpa dig. Konsumenttjänstlagen är gällande.
Om Telia i sin tur tar in Scanova är upp till Telia att ta hand om. Det är inte din uppgift att ringa och jaga Scanova i detta fallet.
Tycker det är dåligt att Trygg-H inte kunde meddelat dig om förutsättningarna.
Håller med föregående talare gällande försäkringsbolag.
Hade skadan varit ersättningsbar hade Trygg-H kunnat hjälpa dig med skadan för att sedan regressa vilket tidigare användare meddelat.
Dock finns det ingen händelse som försäkringen ersätter i detta fallet.
Försäkringen omfattar endast oberäknad läckage för ledningssystem för tex vatten.
Därför kan inte Trygg-H hjälpa dig med att åtgärda skadorna för att sedan regressa.
I detta fallet är det Telia som ska hjälpa dig. Konsumenttjänstlagen är gällande.
Om Telia i sin tur tar in Scanova är upp till Telia att ta hand om. Det är inte din uppgift att ringa och jaga Scanova i detta fallet.
Tycker det är dåligt att Trygg-H inte kunde meddelat dig om förutsättningarna.
Håller med föregående talare gällande försäkringsbolag.
I detta fallet är det företaget som lagt kanalisation in i fastigheten som man först ska kontakta, se tidigare inlägg.
Är det byggföretaget så är det deras ansvar, el/tele företag använder sig av anvisad kanalisation.
Vet du vem som har gjort det arbetet?
Sedan är det bra att Telia/Skanova eller deras entreprenör gör en på platsen kontroll.
Är det byggföretaget så är det deras ansvar, el/tele företag använder sig av anvisad kanalisation.
Vet du vem som har gjort det arbetet?
Sedan är det bra att Telia/Skanova eller deras entreprenör gör en på platsen kontroll.
Man ska kontakta den man har ett avtal med!!!
Om de man har ett avtal med har använt sig av andra för att få delar av uppdraget utfört spelar absolut ingen roll.
Om de man har ett avtal med har använt sig av andra för att få delar av uppdraget utfört spelar absolut ingen roll.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
A AndersS skrev:I detta fallet är det företaget som lagt kanalisation in i fastigheten som man först ska kontakta, se tidigare inlägg.
Är det byggföretaget så är det deras ansvar, el/tele företag använder sig av anvisad kanalisation.
Vet du vem som har gjort det arbetet?
Sedan är det bra att Telia/Skanova eller deras entreprenör gör en på platsen kontroll.
Nu vet jag inte exakt hur detta brukar göras, men om det är så att byggföretaget dragit in ett antal rörstumpar in i grunden, som sedan elverk etc, sedan får dra in sina ledningar via, så kan väl det byggföretaget inte förlägga dessa så att de klarar att elverk etc ansluter sitt rör till ett två meter högt vattentorn (som det blir med ett vattenfyllt dike två meter högre upp?
Din kommun kanske har konsumentvägledare som kan hjälpa till?
https://www.konsumentverket.se/om-k...ll-kommuner/konsumentvagledning-i-din-kommun/
https://www.konsumentverket.se/om-k...ll-kommuner/konsumentvagledning-i-din-kommun/
Vis av erfarenhet så handlar det ofta om VEM man får prata med. Vissa har koll, andra bara hänvisar och fattar inte ens vad det gäller, för dom har "hört något" från "någon".
Skanova är dock sedan en tid tillbaka Telia och går under namnet Telia Infra och hör till Telia Wholesale, så att du blir runtskickad internt hos Telia handlar bara om dåliga arbetsrutiner.
Skanova är dock sedan en tid tillbaka Telia och går under namnet Telia Infra och hör till Telia Wholesale, så att du blir runtskickad internt hos Telia handlar bara om dåliga arbetsrutiner.
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
Min erfarenhet är att ganska få försäkringsbolag ersätter skador där vattnet kommit utifrån. Om det varit ett läckande rör inne i byggnaden så hade det varit en annan sak.
If ersätter inte vattenskada oberoende om det kommer utifrån eller inifrån.Niklasloow skrev:Förfärligt dåligt av ditt försäkringsbolag att inte vilja hjälpa till. Men av liknande anledning har jag idag If istället för trygg-hansa
Dock så har skanova ingen skyldighet att hjälpa dig. Dom du måste trycka på är dina avtalspartners. I detta fallet Telia, vägrar dom så är nästa steg en juridisk åtgärd och då hjälper trygg-hansa (förhoppningsvis) dig