3 801 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Vattenskada, inkommande vattenledning läcker
Kikade nu då jag själv har Trygg Hansa och åldersavdraget är för VA installationer 10 år utan avdrag därefter 5% av värdet per år. Försäkringen gäller också bara för rör inne i huset ej rör utanför huset. Så det är nog bara bita i det sura äpplet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
En bra minnesregel är att villaförsäkring typiskt sett täcker plötslig och oväntad skada men inte löpande underhåll av huset och tomten.
Vet inte om det finns någon underhållsförsäkring på marknaden men premien borde då ligga extremt högt, kanske 100 000 kr om året för många småhus i gott skick och betydligt högre för äldre hus med gamla installationer? D v s det skulle mer vara en form av kollektiviserat sparande för underhåll än en skadeförsäkring. Men kanske något att börja sälja med tanke på att många uppfattar att löpande underhåll ska lösas via försäkringar och försäkringsbolag snarare än i egen regi.
Vet inte om det finns någon underhållsförsäkring på marknaden men premien borde då ligga extremt högt, kanske 100 000 kr om året för många småhus i gott skick och betydligt högre för äldre hus med gamla installationer? D v s det skulle mer vara en form av kollektiviserat sparande för underhåll än en skadeförsäkring. Men kanske något att börja sälja med tanke på att många uppfattar att löpande underhåll ska lösas via försäkringar och försäkringsbolag snarare än i egen regi.
Jag har utökad villaförsäkring med Trygg Hansa, där är åldersavdraget maximerat till 10tkr vilket var väldigt bra då vi hade vattenskada. Jag kommer definitivt fortsätta med det tillägget.Claes Sörmland skrev:En bra minnesregel är att villaförsäkring typiskt sett täcker plötslig och oväntad skada men inte löpande underhåll av huset och tomten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
Ja då kan man ju få en liten del av underhållet betalt av försäkringen när något skadas, alltså den del som skadas av slumpen. I TS fall hade detta inte lett till att familjen får en ny VA-servis installerad och betald tänker jag.D Dublin skrev:
Hur skyddar sig förresten försäkringsbolag mot bedrägeri i dessa fall. Någon vill ha ett nytt badrum för det befintliga är gammalt och behöver underhåll. Man ordnar med en läcka som sabbar badrummet. Står då försäkringsbolaget för ett helt nytt badrum? (Frågar åt en vän, har ett badrum från 2005...)
Jag måste säga att jag sedan min vattenskada är väldigt fundersam till hur det fungerar, iaf hos TH. Jag kom nog bra ut ur situationen men t.ex. var den besiktningsman TH skickade anställd på samma bolag som hade i uppdrag att göra renoveringen. Dvs incitamenten att hitta brister i utförande, etc var små - jag fick mer intryck av att han åkte runt och jagade in jobb åt sin arbetsgivare. Jag kan för mitt liv inte förstå hur TH kan ha detta upplägg. TH får väl nöjda kunder för att de accepterar att många skador ska täckas av försäkringen, å andra sidan betyder det väl att premierna är dyrare än vad de borde kunna vara...Claes Sörmland skrev:Hur skyddar sig förresten försäkringsbolag mot bedrägeri i dessa fall. Någon vill ha ett nytt badrum för det befintliga är gammalt och behöver underhåll. Man ordnar med en läcka som sabbar badrummet. Står då försäkringsbolaget för ett helt nytt badrum? (Frågar åt en vän, har ett badrum från 2005...)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
Kanske är slöseriet hos försäkringsbolagen så stort i deras ordinarie administrativa verksamhet att dessa saker inte spelar någon större roll ekonomiskt? Att det skulle kosta mer än det smakar att öka kontrollerna? Tillräckligt många småkunder hinner ändå inte få nya badrum betalda för att kostnaden årligen ska bli tillräckligt stor.D Dublin skrev:Jag måste säga att jag sedan min vattenskada är väldigt fundersam till hur det fungerar, iaf hos TH. Jag kom nog bra ut ur situationen men t.ex. var den besiktningsman TH skickade anställd på samma bolag som hade i uppdrag att göra renoveringen. Dvs incitamenten att hitta brister i utförande, etc var små - jag fick mer intryck av att han åkte runt och jagade in jobb åt sin arbetsgivare. Jag kan för mitt liv inte förstå hur TH kan ha detta upplägg. TH får väl nöjda kunder för att de accepterar att många skador ska täckas av försäkringen, å andra sidan betyder det väl att premierna är dyrare än vad de borde kunna vara...
De skyddar sig med undantag som fångar upp "det värsta":Claes Sörmland skrev:Ja då kan man ju få en liten del av underhållet betalt av försäkringen när något skadas, alltså den del som skadas av slumpen. I TS fall hade detta inte lett till att familjen får en ny VA-servis installerad och betald tänker jag.
Hur skyddar sig förresten försäkringsbolag mot bedrägeri i dessa fall. Någon vill ha ett nytt badrum för det befintliga är gammalt och behöver underhåll. Man ordnar med en läcka som sabbar badrummet. Står då försäkringsbolaget för ett helt nytt badrum? (Frågar åt en vän, har ett badrum från 2005...)
Så man behöver ha lite tur i oturen. Vid skyfall fick vi vatten i hela källaren (ej inredd som boyta) genom en spygatt. TH ersatte då gamla ytskikt från femtiotalet...Det rörde ju sig varken om tvättstuga eller duschrum.Försäkringen ersätter inte:
Rörsystem, utanför byggnad, för vatten, avlopp och värme som är äldre än 30 år eller är avskrivna med 100 %.
Andra byggnadsdelar eller installationer som är avskrivna med 100 %.
Byggnadsdel som är uttjänt.
Yt- och tätskikt som är äldre än 30 år, i badrum, duschrum och tvättstuga.
Det brukar vara mycket gnäll om hur dåliga och dyra TH är, men vi är nöjda kunder. Har dock förståelse för om resten av försäkringskollektivet tycker att det var onödigt att ersätta vår skada...
Nja, det brukar nog heta att man bara återställer efter ålder och slitage. Men enligt min erfarenhet brukar de göra mer än så. Först och främst måste försäkringsbolag återställa till nuvarande byggregler. Även om det kostar betydligt mycket mer än att återställa efter gamla byggregler. Dessutom brukar de faktiskt vara ganska justa och se till att renovera efter kundens önskemål. Jag har iallafall fått välja golv som varit lite dyrare än likvärdigt med vad som låg.F Funkis1955 skrev:
TH ersätter uppgradering till 20Tkr så lite går att få om man har utökad byggnadsförsäkring
Text nedan från TH
"Merkostnaden för att återställa bad- eller duschrum, om återställandet blir dyrare på grund av myndighetsföreskrifter eller ändrade branschregler."
Merkostnad för fördyrat återställande av bad- eller duschrum: Max ersättning 20 000 kr
Text nedan från TH
"Merkostnaden för att återställa bad- eller duschrum, om återställandet blir dyrare på grund av myndighetsföreskrifter eller ändrade branschregler."
Merkostnad för fördyrat återställande av bad- eller duschrum: Max ersättning 20 000 kr
Jo, det är den försäkringen vi har. Så max åldersavdrag = 10tkr och modernisering ingår till 20tkr. Vilket jag faktiskt kan tycka är generöst. Men sen gällde det att bevaka sina intressen. TH överlät hanteringen helt till den utsedda byggaren så det var med honom jag fick diskutera. De var inte transparanta med kalkylen, utan jag fick fråga hela tiden vad olika saker räknades som. Samtidigt så ville vi förnya så vi var ju inställda på att betala en del, gick ju från plastmatta och våtrumstapet till kakel och klinker.H HSP skrev:TH ersätter uppgradering till 20Tkr så lite går att få om man har utökad byggnadsförsäkring
Text nedan från TH
Men det är svårt att förstå var gränsdragningarna går och det kändes många gånger godtyckligt. T.ex. ville byggaren att elinstallationen skulle belasta de 20tkr "kontot" för modernisering för att man gick från utanpåliggande till rör i vägg. Men efter en del diskussion med elektrikern så fick den kostnaden tas av TH helt då det jag hade "rätt till" (utanpåliggande el) i stort hade kostat samma som att dra nytt i rör (då nya väggar sattes upp).