Kom hem efter att varit borta några dagar och upptäckte att vi fått vattenskada genom att trägolvet var uppsvullet.

Efter lite rivande lyckades vi lokalisera att det var en jätteliten vattenstråle som sprutade ut vatten från inkommande vattenledningen, innan vattenmätaren. Huset är från 50 talet och vattenledningen verkar ha rostat sönder och sprungit läck..

Ledningen kommer upp mitt i huset och vvs jouren sa att vi kommer behöva bila upp betongplattan genom huset samt gräva till gatan för att kunna byta ut inkommande vattenledning, ett jobb som behöver göras snarast möjligt. Vvs jouren satte på en klämma runt röret för att provisoriskt täta läckan och vi har minskat inkommande vattentryck men risken finns att den kan läcka igen.

Vi har försäkrat huset till fullvärde, vad kan vi förvänta oss att försäkringen täcker då det är gamla ledningar? Kommer de täcka kostnaden för att byta ledningen som läcker eller får vi betala allt själv?

Byte av ledningen får ni nog stå för själva. Ni kan troligen få viss ersättning för de skador som uppstått på tex golvet, beroende på hur gammalt golvet är.

• Gilla
Ron Burgundy och 3 till
  • Laddar…
En försäkring ersätter normalt bara upp till den standard/ålder som blivit skadat, all kostnad för standardhöjning/nyare får försäkringstagaren stå för.

När vi bytte inkommande vattenservice så valde vi att gå in genom källarväggen istället för källargolvet.
Det går även att dra rör/slang synligt i bostaden.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Är det tätt, om än provisoriskt, så skulle jag skynda långsamt, annars kan det bli dyrare än nödvändigt.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Hur ser den fär klämman ut?

Det är omöjligt att svara på utan att veta vilka försäkringar ni har. Normalt är det ju åldersavdrag på det som förstörts, men i vissa hemförsäkringar kan åldersavdraget vara begränsat. Jag har Trygg Hansa stor hemförsäkring där åldersavdraget är begränsat, vilket hjälpte mycket när vi hade en vattenskada. Däremot fick vi ju betala för förbättringar och moderniseringar vi ville ha utförda när det ändå skulle renoveras. Sen var det svårt att förstå var gränsen går mellan vad som räknas som åldersavdrag resp förbättring...

Demmpa Demmpa skrev:
En försäkring ersätter normalt bara upp till den standard/ålder som blivit skadat, all kostnad för standardhöjning/nyare får försäkringstagaren stå för.

När vi bytte inkommande vattenservice så valde vi att gå in genom källarväggen istället för källargolvet.
Det går även att dra rör/slang synligt i bostaden.
Det är lite det jag gissat också att försäkringsbolaget inte kommer täcka så mycket mer än jour vvs kostnaden och möjligen nytt golv, om ens det.

Intet Intet skrev:
Hur ser den fär klämman ut?
Så här ser klämman ut.

Har beställt en vattenvakt som gick att koppla till hemlarmet, tänkte sätta den brevid för att kunna övervaka om något börjar läcka igen.

• Klämma på rostigt rör i hörn av rum med slitet murverk och färgflagnad yta. Förberedd för installation av vattenvakt kopplad till larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intet Intet skrev:
Är det tätt, om än provisoriskt, så skulle jag skynda långsamt, annars kan det bli dyrare än nödvändigt.
Håller med, vi hade ändå tänkt dränera om källaren nu i vår samt ev renovera badrum i anliggande rum till vattenläckan så nu får vi försöka planera in allt samtidigt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F Funkis1955 skrev:
Håller med, vi hade ändå tänkt dränera om källaren nu i vår samt ev renovera badrum i anliggande rum till vattenläckan så nu får vi försöka planera in allt samtidigt.
Orelaterat men ändå inte. Vänta något år med badrummet efter dräneringen. Du vet inte hur huset reagerar på grävningen och det är tråkigt med sättningsskador i helt nya badrum.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Rent logiskt borde du behöva stå för kostnaderna att lägga ett nytt rör, röret är förbi sin tekniska livslängd och behöver bytas. Att då inte byta preventivt är en extremt hög risk för totalskada, hade ni varit bortresta och röret fått ett större hål så hade kanske källaren blivit vattenfylld.

Jag kan inte se varför som försäkringsbolaget skall bekosta det, det skulle ju ta bort alla incitament att underhålla sitt hus när man kan få det lagat för en självrisk när det går sönder. Hade röret varit nytt, kanske 10-15 år och gått sönder skall såklart ersättning betalas hus. Det är inte förväntat att det sker något då.

Samtidigt tycker jag att jag hört om så många som fått vattenskador pga gamla rör ersatts så jag är inte säker på att försäkringsbolaget resonerar så, svaret bör finnas i försäkringsbrevet.

Tänk på att du inte behöver dra nytt rör där det gamla går!
När jag bytte till kommunalt VA grävde jag runt huset och gick in genom väggen, istället för under plattan där original röret går.
En ny koppling från tomtgräns görs med PEM slang nuförtiden så det är mycket smidigare att dra dit man vill.
Kan du komma genom väggen istället så är det ju mycket enklare!

Tänk på att lägga in värmekabel i slangen om du inte kommer in på frostfritt djup (och lägg en invändig värmekabel)

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi bytte bort våra galvrör prevent när vi grävde ut runt huset, då var rören 45 år, å såg ut som följande inuti,
Insidan av ett gammalt galvaniserat vattenrör med rost och korrosion, tydligt synligt genom ett snitt i röret.
Skapa konto

Så här såg vårt inkommande galvvattenrör ut precis innan vattenmätaren. Rörböjen i golvet såg värre ut.
Inkrustat och rostigt galvat vattenrör inifrån, med korrosion och beläggningar, före byte till nytt rör i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Skarv mellan ventil och mätare.

Några länkar på hur galvrör kan se ut inuti:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skulle-ni-betala-foer-detta-kommunala-vatten.234014/
https://www.byggahus.se/forum/threads/lagt-vattentryck-i-blandaren.70698/#post-482361
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-detta-kommunala-vatten.234014/#post-1995711
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkommande-kallvatten-kopparroer-innan-galvat.319771/

Kommunens överlämningspunkt till fastighetsägarens ansvar ligger normalt ca 0,5 meter utanför tomtgränsen.

Det gäller generellt vid vattenskador att själva röret som läcker täcks inte av det försäkringsmomentet. Bara skadorna som orsakats av läckan.

Sedan kan ett läckande rör ibland ersättas av ”maskinskdeförsäkringen”, heter nog lite olika hos olika bolag. Den kan ex. ersätta rör som frusit sönder, men med en del villkor. Röret i det här fallet är troligen för gammalt för att ersättas.

Det du kan räkna med är ersättning för skadorna, men med åldersavdrag. Titta i försäkringsvillkoren så hittar du tabeller för hur bolaget beräknar åldersavdrag. I vissa försäkringar finns även ett tak för hur stort åldersavdrag man kan drabbas av. En form av åldersavdragsförsäkring. Brukar kosta extra i premie.

• Gilla
Curre99 och 2 till
  • Laddar…
Om man drar ett nytt rör under källargolvet så drar man det rör i rör så att det nästa gång något händer ska vara möjligt att byta utan att bila upp golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.