Vis av erfarenhet angående sk "doldafel" är det oerhört svårt att få ut pengarna. Nu vet jag inte ur omfattande omdragningen av rören kommer att vara men skenerellt kostar det både kraft coh pengar att driva en process som det inte är säkert att man vinner. Är det däremot så att rören i det fallet är så illa dragna att ni är tvíngas riva hela badrummet är det garanterat värt en process.
Det verkar ju dessutom så att det är riktigt klåpare som draigt rören, noll koll helt enkelt.

Är det inte väldigt mycket väsen för väldigt lite? Att några rör är skarvade i väggen känns inte som hela världen. Fram till för något tiotal år sedan skarvades rör i väggar (förvisso oftast hårdlödade skarvar) och jag skulle gärna se statistik på hur många fuktskador som orsakats av just läckande dolda skarvar. Förmodligen inte fler än skador av dåligt utförda våtrum.

Det faller på sin egen orimlighet att man ska riva ut badrummet varje gång man måste ändra rördragningar i hus. Om du exempelvis får en fuktskada eller annat skada på ditt hus som kräver att man måste ändra rördragningar dolt, inte kommer ditt försäkringsbolag ge dig ett nytt badrum för det.

Frågan är ju vad säljaren i det här fallet säger när det går upp för dem vad slutnotan kan hamna på.

Kan man inte bara sätta en inspektionslucka? då borde det väl bli godkänt?

Med inspektionslucka så blir det fullt godkänt. Att skarva i vägg är kanske mycket dumt men flera rörmokare jag har träffat säger att det ibland måste göras, dels då kunden vill spara pengar och för att det finns säkra och täta metoder för detta, samtliga rörmokare följer Säker Vatten.

Verka som vi inte behöver göra om badrummet, men vi kommer få rören dragna utanpåliggande i badrummet, vilket är mindre snyggt men de billigaste alternativet.

Tyvärr går de inte att har en inspektions lucka då de sitter för högt upp och på flera ställen....en sak om de varit i ett skåp men inte mitt på väggen vid ögonhöjd på flera ställen...

Slutnotan som de ser ut som kommer hamna på 10000-15000kr minus ev rot....
Fast vi ska ju så klart få in en annan rörmokares åsikt med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.