mogge_73 skrev:
Sorry, hade glömt 6,0. Med 2 bar har jag svårt att se att du kan lyfta någon massa över huvudtaget. Vare sig uppströms eller nedströms.
Du bör nog ha en pump monterad.
Kan man ha en pump som bara används då man backspolar filtret?

Borde nog gå att fixa med lite klurighet och några backventiler.
Men jag misstänker att motståndet som uppstår när vattnet ska igenom massan tar mycket av det trycket du har. Självtryck innebär ju att du måste ha en fallhöjd för att bygga upp trycket.

Men det är bara att testa det värsta som kan hända är att du får montera en pump.

norrland skrev:
Säljaren sa att det var korallkalk och att den inte skulle klumpa ihop sig, ser att den heter Hydrolit CA.

Så frågan är då, kan man lita på att den inte klumpar ihop sig eller är det bara försäljningssnack.

Vad finns det för olika typer av kalk?
Ett råd är väl att gå in på allabolag.se och söka på företaget. Har det funnits länge och har god ekonomi så har jag ju själv svårt att tro att de är försäljningssnack. Då är man tämligen säker på att de vet va de pratar om.

Alla säljare är ju inte hemska:p

Har vatten temperatur nån inverkan på hur kalken verkar i filtret och kan det skilja mellan olika kalk där?

Vatten ligger ned mot + 2 grader

norrland skrev:
Har vatten temperatur nån inverkan på hur kalken verkar i filtret och kan det skilja mellan olika kalk där?

Vatten ligger ned mot + 2 grader
När vattnet får stå och blir varmare samt kommer i kontakt med syre ökar pH-värdet. Ju högre alkalinitet du har ju lättare är det. Men bör inte ligga under 60 i alkalinitet.
När man justerar ph med filter så blir det väldigt högt i början och mot slutet av året och massan blir mindre så påverkar det inte lika mycket. Jag brukar blanda in råvatten i början för att pH-värdet ska hålla sig jämt över hela året.

Hur menar du +2 grader?

Jag har en alkalinitet på 20. Vattnet som kommer in i filtret kommer att ha en temperatur på ca 2 grader.

Kommer det att bli svårt att få upp ph eftersom jag har 20?

Oj! Då är ditt vatten väldigt aggressiv, men det är inga problem allt hänger på kontakt tid. En vanlig standard tub 10x44 tum med automatisk backspolning.
Men du hade ingen pump eller??

mogge_73 skrev:
Oj! Då är ditt vatten väldigt aggressiv, men det är inga problem allt hänger på kontakt tid. En vanlig standard tub 10x44 tum med automatisk backspolning.
Men du hade ingen pump eller??
Nej, ingen pump. Bara självtryck på ca 2 kg med ett flöde på ca 22L/min.

Har du ingen el i huset eller?

mogge_73 skrev:
Har du ingen el i huset eller?
Jo, har el men skulle verkligen vilja klara mig utan pump.

Jag tror det blir tufft att backspola ett filter med bara 2 bar, uppströms blir nog ännu svårare då den ställer högra krav på tryck.

Och risken är att du bara har 1 bar kvar efter filter.

Men det kanske är värt att testa, det värsta som kan hända är att du får köpa en pump för några tusenlappar och lägga ut några hundra på el per år.
😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.