Tack! Finns det någon oberoende sakkunnig man kan vända sej till eller hur kan man "bevisa" att detta inte är fackmannamässigt utfört om det skulle bli rättsak?P Prodigys skrev:Dränering är till för att lokalt sänka grundvattennivån. Om grundvattnet står så högt att det kommer in i dina dräneringsrör så är det högre än botten på brunnen och kan därmed inte sjunka undan utan kommer bara stå i dränrören och göra att din grund/källaren riskerar att bli ännu blötare än vad den va innan.
Har dålig koll på det, kolla med ditt försäkringsbolag om dom vet, annars kanske anticimex eller annat företag som utför besiktning kan peka dig åt rätt håll.Danmen skrev:
Det beror nog mycket på vad du kommit överens om med din entreprenör. Var eran överenskommelse att de skulle gräva ner nya dräneringsrör runt huset så har de säkert uppfyllt överenskommelsen. Var ni däremot överens om att de skulle dränera huset så kan nog alla sakkunniga döma ut jobbet om jag fattat saken rätt.
Vem som ska döma ut det i rättslig mening vet jag dock inte. Jag är bara lekman i sammanhanget.
Vem som ska döma ut det i rättslig mening vet jag dock inte. Jag är bara lekman i sammanhanget.
Jag har kollat en del på konsumenttjänstlagen och där har jag nog framför allt dessa paragrafer att luta mej mot.
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554).
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Men jag skulle gärna ha någon att hänvisa till som kan göra ett uttalande så att säga. Jaja. Jag letar vidare!
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554).
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Men jag skulle gärna ha någon att hänvisa till som kan göra ett uttalande så att säga. Jaja. Jag letar vidare!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad finns det för larm för hög vattennivå i brunn?
Vatten & Avlopp -
Alu-pex slang i dricksvattenbrunn för att mäta grundvattennivå?
Vatten & Avlopp -
Övervaka/mäta vattennivå i dräneringsbrunn?
Vatten & Avlopp -
kontinuerlig mäta vattennivån i en grävd brunn
Vatten & Avlopp -
Mäta vattennivå i grävd dricksvattenbrunn
Vatten & Avlopp