13 897 läst · 26 svar
14k läst
26 svar
Vattenläcka i tak efter montering av solcellsanläggning
Sida 1 av 2
Hej.
Mina föräldrar har anlitat en firma som satte upp en solcellsanläggning i augusti 2022. De senaste dagarna då det har snöat och blivit töväder så kommer det in vatten via vinden in i vardagsrummet. Vi har kollat vart vattnet kommer ifrån på vinden Det verkar som om det kommer vatten från takstolen. Vet inte om det har hänt något när solcellerna monterades eller att man borrade för djupt.
Hela taket med pannor, papp o läkt byttes 2011 Mina föräldrar har aldrig haft problem med taket på något sätt och ingen har varit uppe på taket efter monteringen.
Min fråga är om företaget inte tar på sig vattenskadan vad kan mina föräldrar göra?
Även om det inte är solcellsanläggningen som gör att det kommer in vatten så kan det vara att de har kommit mot någon panna eller skadat något på taket. Som sagt de har inte haft problem med taket förrän efter monteringen.
Vad kan mina föräldrar göra om de inte tar på sig skadan?
Mina föräldrar har anlitat en firma som satte upp en solcellsanläggning i augusti 2022. De senaste dagarna då det har snöat och blivit töväder så kommer det in vatten via vinden in i vardagsrummet. Vi har kollat vart vattnet kommer ifrån på vinden Det verkar som om det kommer vatten från takstolen. Vet inte om det har hänt något när solcellerna monterades eller att man borrade för djupt.
Hela taket med pannor, papp o läkt byttes 2011 Mina föräldrar har aldrig haft problem med taket på något sätt och ingen har varit uppe på taket efter monteringen.
Min fråga är om företaget inte tar på sig vattenskadan vad kan mina föräldrar göra?
Även om det inte är solcellsanläggningen som gör att det kommer in vatten så kan det vara att de har kommit mot någon panna eller skadat något på taket. Som sagt de har inte haft problem med taket förrän efter monteringen.
De bör göra en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag så ska ärendet rulla på.M Martin_355 skrev:Hej.
Plus precis vad Jonatan79 skriver som akuta åtgärder.
Jo men det är ju hög risk att solcellsfirman inte har tid eller skyller ifrån sig.L lbgu skrev:
Försäkringsbolagets skadereglerare får sannolikt snabbt grepp om vad som hänt och jovisst kan villaförsäkringen täcka kostnader för inläckande vatten eller ser skaderegleraren direkt att solcellsfirman vållat skadan.
Tack snälla för Era svar..
Vi har tagit bilder och filmat i vinden.
Det finns ingen skorsten i närheten.
Samtidigt kan dem inte skylla ifrån sig då mina föräldrar inte haft problem förut med taket, snö och regn har kommit varje år.
Borde inte firman ha någon sorts försäkring mot sådana olyckor? Det var en del tegelpannor som gick sönder de bytte ut. Kanske någon de missat nu.
Samtidigt kan dem inte skylla ifrån sig då mina föräldrar inte haft problem förut med taket, snö och regn har kommit varje år.
Borde inte firman ha någon sorts försäkring mot sådana olyckor? Det var en del tegelpannor som gick sönder de bytte ut. Kanske någon de missat nu.
Jo men solcellsfirman kanske inte har tid eller lust samt det kan ju vara något annat?M Martin_355 skrev:Tack snälla för Era svar..
Så därför bör man skadeanmäla så får man hjälp av en skadereglerare.
Jag skulle gå via försäkringsbolaget och att de tittar på saken, det kan finnas flera med samma skador och det ser en skadereglerare snabbt. Sen ser jag ingen anledning till en höjd premie. Slutligen så måste ju taket vara tätt.M Martin_355 skrev:Hej solcellfirman har varit där och kollat. Kollat vind lyft tegelpannorna. Pappen på taket är inte skadat. Det är blött. Det går inte lokalisera vart vattnet kommer ifrån. Därför tycker dem att de inte har gjort fel.
Enligt monteringskillarna som satte upp solcellerna så tycker dem att tak pappen fel lagt.
Har ringt de somm lagt taket, den firman är nedlagt.
Känns märkligt att taket strular nu.
Om man tar kontakt med försäkringsbolaget kommer dem inte höja premien på huset, gör dem besiktningar där försäkringen inte gäller?
Får ringa imorgon.
En försäkring lär ju inte täcka vatten utifrån, så en skadereglerare gör väl inte så mycket nytta. Det som behövs är ju någon som kan lokalisera läckan, tex en takfirma. Eventuellt hittar de något som solcellsgänget gjort fel, eller så är det något annat. Vatten kan ta lite konstiga vägar ibland.
Villaförsäkringen ersätter inte skada p.g.a. läckande tak inte ens från "allriskförsäkring på byggnad"(kan heta nåt annat på olika bolag).....P paralun skrev:
Du kan inte räkna med att besiktningsmannen kommer och ser på skadan om han vet att det kommer vatten genom taket in i huset....
Nej men man får ett vettigt "bollplank" att diskutera saken med vilket en skadereglerare är eftersom det är en skada. Sen att takpappen skulle vara felvänd tror jag inte ett dugg på och varför skulle det börja läcka precis efter montage av solceller?C carra skrev:
Hände ungefär samma sak för mig, fast då vid ett takbyte så blev det inte tätt runt skorstenen med resultatet vattenskada i innertak. Var noll tvekan från försäkringsbolaget (3kronor), dom täckte det 100% och skulle reglera skadan med hantverkarnas försäkringsbolag. Om det hjälper dig vet jag inte men tycker helt klart du ska prata med ditt försäkringsbolag