14 795 läst · 23 svar
15k läst
23 svar
Vattenförbrukning m3
Fy f-n det e inte mycke det.Dem00niX skrev:
Blir ju 84 m3 / år ..Hur lyckas du ligga så lågt. duscha på jobbet o kissa hos grannen o sen tvätta hos svärmor eller ?
2 barn under 3 år skitar ner mycke kläder så tvätten lär ju gå ofta. Eller har jag helt fel. HUR gör du .. Själv ligger jag på 200 m3/år har 3 kids dock.[/quote]
Tjenare.
Som jag skrev så har vi ju bara haft dessa 7 m3/månad i 2 månader, kan ju ändras förstås. Men jag antar att det är många små anledningar till att vi drar lite. Jag duschar kanske 80% av gångerna i klubbhus alt. gymmet och vi badar inte alltför ofta. Försöker använda "halv-spolen" på toan och kör bara diskmaskin etc när den är helt full.
(Och sen håller vi oss självklart så länge vi bara kan innan vi gör stora 2:an... )
Kollade i "statestiken" och ett år bakåt i tiden ger en förbrukning på 105 m3 och backar jag ytterligare ett år så var förbrukningen 110 m3.2an skrev:
Vi är då 2 vuxna, en 5 åring och en 2 åring.
Jaha ja då var mätaren uppmätt av komunen.
6% fel vid det högre flödet, hmmmmm.
gammla mätaren visade som sagt 200lit efter jag fyllt upp 4st 25Lit hinkar.
Och med den nya mätaren så har dygnsförbrukningen sjunkit till 0,5M3 (tidigare ca 1,0m3).
ja e gött upp i varv nu. komunen tittar bara på upmätningen som är gjord efter mätaren plockats ned samt fraktats 6-7mil.
Finns det några vattenmätar experter i detta land som är oberoende samt kan ge råd om hur jag skall tackla min komun?
6% fel vid det högre flödet, hmmmmm.
gammla mätaren visade som sagt 200lit efter jag fyllt upp 4st 25Lit hinkar.
Och med den nya mätaren så har dygnsförbrukningen sjunkit till 0,5M3 (tidigare ca 1,0m3).
ja e gött upp i varv nu. komunen tittar bara på upmätningen som är gjord efter mätaren plockats ned samt fraktats 6-7mil.
Finns det några vattenmätar experter i detta land som är oberoende samt kan ge råd om hur jag skall tackla min komun?
Är det inte konsumentombudsmannen du ska vända dig till? Sen tror jag att det finns några lillvarianter av såna som jobbar på kommunen. Är naturligtvis inte helt opartiska men har de något vett så för de din talan. Bara ge de bovarna! Själv förde jag en liknande kamp om elmätning för några år sen. Men då mot Sydkraft. Man var inte så mycket värd när man ringde och pratade om att det var några tusenlappar om året för högt. Men mycket ringande och envishet så var jag till slut uppe på högre nivå. Till slut ordnade det sig.
Klart du ska ha kompensation!
Klart du ska ha kompensation!
Jag vann
Får förbrukningen avräknad med hälften. Skälet var att den nya mätaren visar en halverad förbrukning efter 42dgr (21m3). dom kunnde inte gå med på att den gamla mätaren visat fel i min bostad.
Min förlkaring är:
En vattenmätar är ungeför uppbygd som ett rör med en viss diameter i detta sticker det ned ett skovelhjul som mäter flödet och är utväxlat i förhållande till diametern på röret för att få m3. I detta fall så har det bäckat igen så att allt vatten pressas pricis förbi skovelhjulet därmed ökat flödet.
Så min uppmaning är att inte lämna ifrån sig mätaren förän du själv kontrollmätt ordentligt så det inte blir som i mitt fall då skiten i mätaren lossnat så den visar ok resultat efter transport till mätplatsen.
Jag tycker att vattenmätare som misstänks visa fel skall kalibreras på plats!
Får förbrukningen avräknad med hälften. Skälet var att den nya mätaren visar en halverad förbrukning efter 42dgr (21m3). dom kunnde inte gå med på att den gamla mätaren visat fel i min bostad.
Min förlkaring är:
En vattenmätar är ungeför uppbygd som ett rör med en viss diameter i detta sticker det ned ett skovelhjul som mäter flödet och är utväxlat i förhållande till diametern på röret för att få m3. I detta fall så har det bäckat igen så att allt vatten pressas pricis förbi skovelhjulet därmed ökat flödet.
Så min uppmaning är att inte lämna ifrån sig mätaren förän du själv kontrollmätt ordentligt så det inte blir som i mitt fall då skiten i mätaren lossnat så den visar ok resultat efter transport till mätplatsen.
Jag tycker att vattenmätare som misstänks visa fel skall kalibreras på plats!
Hej.
Har precis samma problem som ppalm.
Har haft en beräknad årsförbrukning på 120 kubik per år. Oktober 2010 kom dom och böt mätare. Efter nån månad kom chocken, en räkning på 16000:- dök ner i brevlådan.
Av olika anledningar har inte mätaren blivit avläst dom senaste 4 åren men våran förbrukning hade sen senaste avläsning ökat till ca 350 kubik per år. Helt omöjligt säger jag. Nya mätaren visar på en förbrukning på ca 150 kubik per år.
Så va fan gör man nu, enligt kommunen fungerar mätaren.
Har begärt att få se protokoll från mätningen men nåt sånt dyker aldrig upp.
Har precis samma problem som ppalm.
Har haft en beräknad årsförbrukning på 120 kubik per år. Oktober 2010 kom dom och böt mätare. Efter nån månad kom chocken, en räkning på 16000:- dök ner i brevlådan.
Av olika anledningar har inte mätaren blivit avläst dom senaste 4 åren men våran förbrukning hade sen senaste avläsning ökat till ca 350 kubik per år. Helt omöjligt säger jag. Nya mätaren visar på en förbrukning på ca 150 kubik per år.
Så va fan gör man nu, enligt kommunen fungerar mätaren.
Har begärt att få se protokoll från mätningen men nåt sånt dyker aldrig upp.
Liknande trådar
-
Behövs det inte innerhylsa plaströrskoppling PEM32 till djupbrunnspump
Vatten & Avlopp -
Varför finns det ibland inget varmvatten? NIBE VVM300
Värmepumpar -
Erfarenhet av trä en pem32 inuti en pem40
Vatten & Avlopp -
Blanda 1m3 betong själv?
Grund & Markarbeten -
Hur byter jag inloppsslang på diskmaskinen? Cylinda dm3205e.
Vatten & Avlopp