8 195 läst · 54 svar
8k läst
54 svar
Vattenexperter sökes gällande filter!
Funkar SERA testerna ungefär lika som stickorna jag använder till spabadet?
Enligt dom sjönk ph värdet från 7.4 till cirka 6 - 6.4 enligt stickan när jag blandar in 0% råvatten, mao när allt vatten går igenom filtret!
Mogge, har du tips på ett prisvärt alternativ får du mer än gärna skicka ett pm.
Såg att man kan köpa små tuber man kopplar på vattenledningen från USA, som tillsätter mineraler och höjer ph värdet.. Ska hålla i ca 1 år.
Vad tror ni om det?
Enligt dom sjönk ph värdet från 7.4 till cirka 6 - 6.4 enligt stickan när jag blandar in 0% råvatten, mao när allt vatten går igenom filtret!
Mogge, har du tips på ett prisvärt alternativ får du mer än gärna skicka ett pm.
Såg att man kan köpa små tuber man kopplar på vattenledningen från USA, som tillsätter mineraler och höjer ph värdet.. Ska hålla i ca 1 år.
Vad tror ni om det?
Ja, dom fungerar som stickorn. Skillnaden är att man droppar i regensmedel i ett litet mått med vattnet och får på sätt en färg som man sedan jämför med en färgskala.
När man ska höja pH så tillför man ”kalk” i vattnet. Detta neutraliserar oftast den aggressiva kolsyran och ökar det basiska värdet. Här spelar kontakttid med vattnet in, så flöde och mängd massa. Också storleken på massan spelar in, ju mindre partiklar ju effektivare lyfter den ph. Nackdelen är att ju finare massa ju snabbare bränner den ihop. Därför använder man sig ofta av sk. Uppströmsfilter som placeras mellan pumpen och tryckkärlet för att få ett högt flöde som delar isär massan. Sätter man filter efter tryckreglering behöver man en backspolningsautomatik som lyfter massan.
En förpackad tub lyfter pH, frågan är bara hur mycket och länge. Man kan aldrig säga att den kommer hålla i ett år. Det hänger på hur vattnet ser ut samt hur mycket vatten man omsätter.
När man ska höja pH så tillför man ”kalk” i vattnet. Detta neutraliserar oftast den aggressiva kolsyran och ökar det basiska värdet. Här spelar kontakttid med vattnet in, så flöde och mängd massa. Också storleken på massan spelar in, ju mindre partiklar ju effektivare lyfter den ph. Nackdelen är att ju finare massa ju snabbare bränner den ihop. Därför använder man sig ofta av sk. Uppströmsfilter som placeras mellan pumpen och tryckkärlet för att få ett högt flöde som delar isär massan. Sätter man filter efter tryckreglering behöver man en backspolningsautomatik som lyfter massan.
En förpackad tub lyfter pH, frågan är bara hur mycket och länge. Man kan aldrig säga att den kommer hålla i ett år. Det hänger på hur vattnet ser ut samt hur mycket vatten man omsätter.
Så kommer följdfrågan , har i en annan tråd sett att du förespråkar tub med backspolning som ett utav dom bästa alternativen för att höja ph.
Kruxet med dom är väl att man måste fylla på massa 3-4 ggr om året!? Känns lite sådär.
Nästa alternativ jag hittade är en dosör som själv känner av vilket vattenuttag man har för stunden och doserar automatiskt en ph vätska efter behovet och backspolning slipper man samt inga ämnen som kan stelna och göra stopp i maskineriet.. man fyller alltså enbart på en vätska men frågan är hur ofta vid normal vattenförbrukning i 1 vanlig villa med 3 personer?
Den här varianten ska klara upp till 80 l / minut.
För och nackdelar mellan dessa 2 varianter?
Kruxet med dom är väl att man måste fylla på massa 3-4 ggr om året!? Känns lite sådär.
Nästa alternativ jag hittade är en dosör som själv känner av vilket vattenuttag man har för stunden och doserar automatiskt en ph vätska efter behovet och backspolning slipper man samt inga ämnen som kan stelna och göra stopp i maskineriet.. man fyller alltså enbart på en vätska men frågan är hur ofta vid normal vattenförbrukning i 1 vanlig villa med 3 personer?
Den här varianten ska klara upp till 80 l / minut.
För och nackdelar mellan dessa 2 varianter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bikarbonat doserare är väldigt smidigt där man bara justerar blandningen till rätt pH, beroende på vattnet så kanske man kollar var 6 mån.
Fördelen här är att man inte tillför kalk i vattnet, finns väll egentligen ingen nackdel (ska vara kostnaden isåfall).
Andelen till att dom flesta väljer standard tub med kalk är nog mest för kostnaden.
Anpassar man pH-filtret rätt så fyller du på pH-massa kanske 1 gg på är, i vissa fall vartannat.
3-4 ggr på år är för mycket då har man för kort kontakttid.
Fördelen här är att man inte tillför kalk i vattnet, finns väll egentligen ingen nackdel (ska vara kostnaden isåfall).
Andelen till att dom flesta väljer standard tub med kalk är nog mest för kostnaden.
Anpassar man pH-filtret rätt så fyller du på pH-massa kanske 1 gg på är, i vissa fall vartannat.
3-4 ggr på år är för mycket då har man för kort kontakttid.
Låter rimligt, men om man använder sig utav tub varianten med backspolning finns det då en risk att ämnet stelnar om man exempelvis inte använder vattnet på ett längre tag?
Oavsett vilket system man väljer, går dom att koppla i serie? Som i vårat fall att direkt efter kombinationsfiltret för kalk och uran koppla utloppslangen direkt in i ph filtret/dosör som sedan leder vattnet vidare in i husets vvs system när ph värdet är korrekt?
Detta för att slippa leda surt vatten i kopparledningarna överhuvudtaget.
Oavsett vilket system man väljer, går dom att koppla i serie? Som i vårat fall att direkt efter kombinationsfiltret för kalk och uran koppla utloppslangen direkt in i ph filtret/dosör som sedan leder vattnet vidare in i husets vvs system när ph värdet är korrekt?
Detta för att slippa leda surt vatten i kopparledningarna överhuvudtaget.
Har man backspolning så minimerar man möjligheten för massan att bränna ihop. Oftast sätter man backspolning på varannan till var tredje dag.
ja, man kan använda samma bypass. Och man kan sätter pH-filtret sist i kedjan. Oftast vill man dock lyfta pH och sedan ta bort all kalk. Då sätter man pH-först i kedjan.
Väldigt viktigt dock att man backspolar filtret ett par gånger när det är nytt eller när man fyller på, då det kommer väldigt mycket kalkdamm som kan sätta igen filter nummer två.
ja, man kan använda samma bypass. Och man kan sätter pH-filtret sist i kedjan. Oftast vill man dock lyfta pH och sedan ta bort all kalk. Då sätter man pH-först i kedjan.
Väldigt viktigt dock att man backspolar filtret ett par gånger när det är nytt eller när man fyller på, då det kommer väldigt mycket kalkdamm som kan sätta igen filter nummer två.
Helt sjukt att du tar dig tid samt ork att hjälpa oss dödliga med alla vattenbekymmer!
Har ingen aning om pris än eftersom den här wilda western branschen ofta inte skriver ut priser på sina produkter, men det får nog bli doseringsvarianten för oss!
Har du koll på vad man behöver för kapacitet på apparaten? Tror det fanns 30/l minut samt 80 att välja på.. är den stora att föredra?
Har ingen aning om pris än eftersom den här wilda western branschen ofta inte skriver ut priser på sina produkter, men det får nog bli doseringsvarianten för oss!
Har du koll på vad man behöver för kapacitet på apparaten? Tror det fanns 30/l minut samt 80 att välja på.. är den stora att föredra?
Oj, vart börjar jag nu!
pH-värdet är ett logaritmiskt mått på hur sur eller basisk en lösning är. Rent tekniskt anger pH-värdet aktiviteten hos lösningens vätejoner. Med andra ord: pH 6 är tio gånger surare än pH 7, och pH 5 är 100 gånger surare.
Värde noll (neutralt) är alltså 7,0.
Dom flesta pH-massorna stabiliseras på 8,5, i början kan pH sticka upp runt 10 och kan då ge vattnet en något kemisk smak. Detta lägger sig dock efter några dagar. Anledning till detta är oftast det dammet som blir när massan under tillverkning och transport gnuggas mot sig. Det är därför viktigt att backspola filtret noggrant innan man släpper på vattnet i ledningsnätet eller ev. Filter.
pH-värdet är ett logaritmiskt mått på hur sur eller basisk en lösning är. Rent tekniskt anger pH-värdet aktiviteten hos lösningens vätejoner. Med andra ord: pH 6 är tio gånger surare än pH 7, och pH 5 är 100 gånger surare.
Värde noll (neutralt) är alltså 7,0.
Dom flesta pH-massorna stabiliseras på 8,5, i början kan pH sticka upp runt 10 och kan då ge vattnet en något kemisk smak. Detta lägger sig dock efter några dagar. Anledning till detta är oftast det dammet som blir när massan under tillverkning och transport gnuggas mot sig. Det är därför viktigt att backspola filtret noggrant innan man släpper på vattnet i ledningsnätet eller ev. Filter.
Nu har jag ringt och talat med försäljaren av vårat huvudfilter som erbjöd sig att bjuda på ett uppströms avsyrningsfilter utan backspolning mot att jag betalade frakten.. det blev ett "offer i could not resist"
Han tyckte även att jag skulle koppla in det före huvudfiltret som tar kalk & uran eftersom kalk halten ökar ytterligare med detta nya filter.
Vilket tycker herr Morgan blir bäst med avseende på att vattnet redan ligger på 16 tyska grader i grunden?
Han tyckte även att jag skulle koppla in det före huvudfiltret som tar kalk & uran eftersom kalk halten ökar ytterligare med detta nya filter.
Vilket tycker herr Morgan blir bäst med avseende på att vattnet redan ligger på 16 tyska grader i grunden?
Måste det sitta före tryckkärl? Kommer nog ställa till det en hel del för oss
Har sett att en del filterförsäljare skriver att det ska monteras efter tryckkärlet med exakt lika typ av filter!?
Vad blir skillnaden?
Ser ut såhär.. Lite halvtrångt
Har sett att en del filterförsäljare skriver att det ska monteras efter tryckkärlet med exakt lika typ av filter!?
Vad blir skillnaden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut såhär.. Lite halvtrångt
Redigerat: