Har en IVT pump till vårt värmesystem, installerad 2007/08. Varje höst de senaste tre åren (sedan vi flyttade in) har trycket ställts på 1,0 bar när kylan kommit. Systemet håller sedan trycket perfekt hela vintern när värmen är igång. Sedan kommer sommaren och uppvärmningen stängs av. I samband med detta faller trycket. När systemet sedan går igång till hösten så är trycket 0,3. Expensionskärlet byttes förra hösten men har inte påverkat. Någon som vet varför trycket tappas under sommaren men håller sig under vintern?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
L
Det verkar normalt , det är inte många liter i GV , så variationer blir det
Trycket sjunker på sommaren när tempen på vattnet kallnar och stannar det på som du säger
0,3 bar är det inget att oroa sig för , det kommer att öka med vattentempen när höst och vinter kommer , att fylla på är ingen bra ide , vattnet ökar i volym när det blir varmt , blir trycket för högt ( normalt max 1,5bar ) så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut , då är du tillbaka på ruta ett 0,3 Bar när vår och sommar kommer . däremot om trycket inte ökar på höst vinter så är det en läcka som uppstår vid lågt tryck , men verkar inte så , då det stannar på 0,3Bar
Låt det vara , fyll inte på , utan avvakta hur det ser ut längre fram i höst/vinter
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Tack för svaret. Tyvärr har jag redan hunnit fylla på till 1,0, men jag ska vara observant på kommande tryckförändringar.

Andra år har inte trycket kommit tillbaka. IVT säger att det är fullt normalt att man ska fylla på varje år. Jag tyckte dock att det var konstigt att systemet är tätt o håller trycket perfekt vinterhalvåret för att sedan tappa bara under sommaren och inte komma tillbaka (ologiskt).

Slutsatsen verkar dock vara att inte fundera mer på det ologiska, låta systemet vara och fylla på när det tappar tryck o inte återvänder till hösten.
 
L
Är det ett slutet system du har , med en ev. röd rund burk i närheten av VP eller sitter det något kärl på vinden
Om trycket sjunker på sommaren och inte går upp till höst och vinter är det något som är som det ska , jag har inte fyllt på flera år ,
 
Jag har inget på vinden utan allt sitt slutet inne i själva värmepumpen, förutom själva utedelen.
 
L
Då har du en luft/vatten VP , kolla anslutningarna i utedelen , torka runt alla kopplingar som du ser inne och ute med lite toapapper , syns direkt och om det finns en droppe vatten på det .
Du har GV , lite vatten i det , för att sänka trycket behöver det inte gå ut många droppar förrän det sjunker , och markerar på mätaren
Höj trycket till 1,3 bar och vänta någon timma , så det finns en chans att putta ut vatten i en liten läcka om den finns
 
M
Min pump ligger på runt 0 bar när inte utedelen är aktiv även vintertid.
När utedelen går igång så går trycket upp till ca 1 bar.
 
Det låter som att du har ett felaktigt eller för litet expansionskärl i så fall.
 
L
M Marcussjogren skrev:
Min pump ligger på runt 0 bar när inte utedelen är aktiv även vintertid.
När utedelen går igång så går trycket upp till ca 1 bar.
Lite utanför tråden
Är det en split du har eller en som vattnet går ut till
Om inte split , då sitter din cirkpump på trycksidan ut mot utedelen och manometern är i mellan pumpen skapar då ett statiskt tryck , i mitt tycke lite stor höjning , står pumpen i max läge ,
hur stor skillnad ( delta T ) är det på in och ut från VP
Har du kollat filtret på värmebäraren , om det är lte skit i det ( inget ovanligt ) så uppkommer detta fenomen ,
Sedan det med noll är inte riktigt bra , kanske fylla upp till 0,2 bar vid stopp , så det finns ett litet tryck
 
M
L Liteavvarje skrev:
Lite utanför tråden
Är det en split du har eller en som vattnet går ut till
Om inte split , då sitter din cirkpump på trycksidan ut mot utedelen och manometern är i mellan pumpen skapar då ett statiskt tryck , i mitt tycke lite stor höjning , står pumpen i max läge ,
hur stor skillnad ( delta T ) är det på in och ut från VP
Har du kollat filtret på värmebäraren , om det är lte skit i det ( inget ovanligt ) så uppkommer detta fenomen ,
Sedan det med noll är inte riktigt bra , kanske fylla upp till 0,2 bar vid stopp , så det finns ett litet tryck
Det är inte en split, vattnet går ut till utedelen, så det är separat pump dit.

Jag kanske var lite snäv, det är nog 0,1-0,2 bar. Höjer jag det så åker det ut via säkerhetsventilen.
Vill minnas att manometern sitter mellan ute och innedelen, får kolla :)
 
L
Sitter säken strax efter cirken så kan det uppstå ett statiskt tryck när vattnet blir varmt och höja ,säken ska inte öppna förrän min 1,5 bar som är normalt , annars kanske dags och byta
Har du kollat filtret ??
 
M
L Liteavvarje skrev:
Sitter säken strax efter cirken så kan det uppstå ett statiskt tryck när vattnet blir varmt och höja ,säken ska inte öppna förrän min 1,5 bar som är normalt , annars kanske dags och byta
Har du kollat filtret ??
Nä alltså om jag höjer till 1 bar när den inte kör, så åker den ju upp på kanske nästan 2 bar vid drift - och då tömmer den ut en del via säkerhetsventilen.

Har även jag väldigt liten volym - 140 liter eller nåt sånt, 4 GV-slingor.
Så jag tror inte att exp nödvändigtvis är trasigt.

IVT trodde inte att det var något konstigt iaf
 
L
Då är det en väldig fart på CP , som trycker bra , kan du sätta ned farten , den har kanske 1-2-3
till ett , har du några elektriska termoventiler på fördelaren eller helt utan , det är nog ett för stort flöde från CP som den inte kan bli av med ,p-g-a- att flödet stryps någonstans .
Det är inte normalt med så stora förändringar i det statiska trycket , kanske max 0,3 -0,4 bar
och då går pumpen väldigt hårt , kanske inte hörs men ändå
 
M
L Liteavvarje skrev:
Då är det en väldig fart på CP , som trycker bra , kan du sätta ned farten , den har kanske 1-2-3
till ett , har du några elektriska termoventiler på fördelaren eller helt utan , det är nog ett för stort flöde från CP som den inte kan bli av med ,p-g-a- att flödet stryps någonstans .
Det är inte normalt med så stora förändringar i det statiska trycket , kanske max 0,3 -0,4 bar
och då går pumpen väldigt hårt , kanske inte hörs men ändå
Skumt i så fall - tror redan den står på 1 eller 2. Har visst glömt svara ang filtret;

Ja - filtret rengör jag varje höst, ibland kollar jag även till det till våren.
Delta mellan in och ut på värmebäraren är 7-8 grader, precis som IVT rekommenderar.
 
L
Då är det ett flödesproblem i slutändan iaf , du har en bra fart genom slingorna , men jag har glömt fråga , går VP mot en panna och laddar den , sedan ut till slingorna , då finns det inget på den vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.