M
L Liteavvarje skrev:
Då är det ett flödesproblem i slutändan iaf , du har en bra fart genom slingorna , men jag har glömt fråga , går VP mot en panna och laddar den , sedan ut till slingorna , då finns det inget på den vägen
Frågan är bara vart det skulle vara flödesproblem? För litet system t ex?
För tillfället så driver ju pumpen bara 4 golvvärmeslingor, tror det är drygt 250 meter golvvärme.

Nej - det är en ren luftvärmepumpslösning.

Skall framöver installera fler radiatorer och även sätta en knäpptank innan golvvärmefördelaren.
 
L
Det är nog en flödesgrej , eftersom du inte har något att buffra med så går det rakt ut på slingorna och CP är lite för kraftig i dag , den orkar mer än du förbrukar , därav en tryckhöjning ,
men klart får du in fler raddar så kommer det att stabilisera på trycksidan och inte bli variationer av den storleken , bara att fortsätta och bygga vidare
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Absolut - ska framförallt försöka få in tanken på 100L så är ju mängden nästan dubblerad iaf.
 
L
M Marcussjogren skrev:
Absolut - ska framförallt försöka få in tanken på 100L så är ju mängden nästan dubblerad iaf.
Även om tanken kommer dit , så har du nog ett motstånd ändå , men det blir bättre när du får mer förbrukare och flödet ökar ut på aanläggningen
 
Om allt funkar som det ska är det osannolikt att pumptrycket ska göra att säkerhetsventilen öppnar om vilotrycket bara är några tiondels bar. Nånting annat är fel, med största sannolikhet expansionskärlet.
 
M
useless useless skrev:
Om allt funkar som det ska är det osannolikt att pumptrycket ska göra att säkerhetsventilen öppnar om vilotrycket bara är några tiondels bar. Nånting annat är fel, med största sannolikhet expansionskärlet.
Nu har du nog inte läst allt - i normal drift är trycket 1 bar ungefär när utedelen går. När den inte går är det runt 0,1-0,2.
Fyller jag i viloläge på till 1-1,2 bar, så kommer ju trycket upp i runt 2 bar vid drift och då löser den ut.

Kan mycket väl vara expansionskärlet som inte har rätt förtryck, lite osäker på exakt hur den fungerar. Men den ska ju aggera tryckutjämnande
 
Så stora tryckskillnader är inte normalt.
 
M
useless useless skrev:
Så stora tryckskillnader är inte normalt.
Det har vi inte sagt heller - bara att min gör så :)
 
L
M Marcussjogren skrev:
Det har vi inte sagt heller - bara att min gör så :)
Ett tryckkärl har en gummiblåsa i sig som ska ta exspansionen på vattnet
Det finns en påfyllningsventil på tryckkärlet , ( lika en bilventil ) petar du lite på den och vatten kommer , bara byta trasig blåsa , kommer det luft gör som nedan
När du fyller på , hur fort stiger trycket då , det ska gå lugnt och sakta , går det fort
dåligt med luft eller trasig blåsa

1 Stäng av VP och fyll på med lite luft , bubblar det , byt trasig blåsa
2 Släpp ut allt tryck fyll luft till ca 0,5 bar , fyllvatten till 1 bar och starta upp VP ocg
se vad som händer
 
  • Gilla
mshouse
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Absolut - ska framförallt försöka få in tanken på 100L så är ju mängden nästan dubblerad iaf.
Har du problem med att inte expansionskärlet räcker till nu så kommer det att bli ännu sämre med större vattenvolym...
 
M
useless useless skrev:
Har du problem med att inte expansionskärlet räcker till nu så kommer det att bli ännu sämre med större vattenvolym...
Det borde nog inte vara för litet för 4 golvvärmeslingor kan jag tycka. Minns dock inte på rak arm hur stoet det är.
 
Nej, det tror inte jag heller. Det jag tänkte säga var att ojämnt tryck inte nödvändigtvis blir bättre av större volym.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Här följer en liten rapport över hur det utvecklats sig:
Från förra hösten till våren när värmen var igång höll systemet exakt 1,0 bar.
När värmen stängde ner någon gång i maj föll trycket till 0,5 bar nästan omedelbart och sedan vidare ner till 0,3 bar där det sedan låg hela sommaren.
När värmen startade upp i september så höll sig trycket kvar på 0,3. Fick fylla på själv till 1,0. Någon dag senare låg trycket på 0,85 och jag fyllde på till 1,0 igen. Därefter har trycket hållit sig kring ett.

Det jag inte blir klok på är, om systemet nu läcker så borde det väl läcka hela tiden. Hur kan det läcka ibland för att sedan hålla trycket flera månader?
 
L
Vattendensiteten varierar kraftigt mellan vinter ( full värme ) och sommar ( ingen värme )
Har du någon avluftare ? på vilket rör sitter den från cirkpumpen sett ,
efter ( trycksidan ) eller före ( sugsidan )
 
Hej, ledsen för sent svar. Är inte så hemma på det här med värmepumpar så jag kan inte svara på din fråga. Det är däremot en IVT kombimodell A/W 9kw 200FC fr 2008 det handlar om, om det kanske kan svara på din fråga. Sedan sep har trycket backat fr 1,0 till 0,9 o sedan legat stabilt där. Fyllde idag på m 0,1 vilket var några sekunders försiktig vridning på kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.