10 125 läst · 36 svar
10k läst
36 svar
Vattenburen värme 2011
22 mm i stammar och 15 el. 12 till radiatorerna brukar bli bra. Du också enkelt på vilken effekt du kan ha på varje stam, har för mig att det är c:a 5 kw på 22 mm och 1,5 kw på 15 mm.
Det stämmer att du inte behöver stödhylsor på hårda kopparrör när du kör med presskopplingar.
Ang. presskoppling eller inte: Om vi bortser från diskussionen om presskopplingarnas hållbarhet över tid så är de bra för proffsen eftersom det går fort att pressa. Då är den högre kostnaden för pressverktyg och dyrare delar motiverad. Du skrev ju själv att du köpt pressverktyg för 14 papp... För en hemmafixare där arbetstiden är "gratis" (nåväl... inom rimliga gränser) så rekomenderar jag lödning. Du får tag i bra lödverktyg för 2500 spänn och koppardelarna kostar en spottstyver.
Det stämmer att du inte behöver stödhylsor på hårda kopparrör när du kör med presskopplingar.
Ang. presskoppling eller inte: Om vi bortser från diskussionen om presskopplingarnas hållbarhet över tid så är de bra för proffsen eftersom det går fort att pressa. Då är den högre kostnaden för pressverktyg och dyrare delar motiverad. Du skrev ju själv att du köpt pressverktyg för 14 papp... För en hemmafixare där arbetstiden är "gratis" (nåväl... inom rimliga gränser) så rekomenderar jag lödning. Du får tag i bra lödverktyg för 2500 spänn och koppardelarna kostar en spottstyver.
Tack för alla dimensioneringsråd. Jag kommer köra på 22 och 15 precis som ni säger. Hade nog klarat mig på 15 hela vägen då jag troligen kommer ha större diff mellan framleding och retur än vid VP-förhållanden. Men det verkar som en onödig sak att snåla på. Blir nog svårt att förlåta sig själv om man snålar på rören och det visar sig att man varit för snål...
Hållbarhetsdiskussionen får vi ta om 20-50 år, då har jag insider info... ...och kanske blöta golv .
Jag har till råga på allt kommit fram till att jag nog vill ha golvvärme på övervåningen och att jag ska installera det vartefter jag renoverar där. Jag ska i alla fall skjuta lite på det, blir för mycket som snurrar i huvudet annars :x.
Mitt största huvudbry just nu är hur man får till den lilla biten mellan stam och radiatorkoppel så den blir snygg? Blir T-rör på stammen förståss, men finns det något trix för att få en lagom böj och rätt längd på delarna eller är det bara träning som gäller? Jag gissar att jag behöver ett bockverktyg? och är det dumt (svårare) att använda hårda kopparrör till detta?
Då jag la upp en bild på den skadade radiatorn tidigare vill jag tillägga att Rinkaby var måna om att lösa problemet och att det nu är ur världen.
OK, då förstår jag. Jag resonerar som så att om jag nu ska göra detta själv så kan jag unna mig det jag behöver och vill ha för att lyckas bra. Tror det blir smidigt med presskopplingarna.mexitegel skrev:Ang. presskoppling eller inte: Om vi bortser från diskussionen om presskopplingarnas hållbarhet över tid så är de bra för proffsen eftersom det går fort att pressa. Då är den högre kostnaden för pressverktyg och dyrare delar motiverad. Du skrev ju själv att du köpt pressverktyg för 14 papp... För en hemmafixare där arbetstiden är "gratis" (nåväl... inom rimliga gränser) så rekomenderar jag lödning. Du får tag i bra lödverktyg för 2500 spänn och koppardelarna kostar en spottstyver.
Hållbarhetsdiskussionen får vi ta om 20-50 år, då har jag insider info... ...och kanske blöta golv .
Jag har till råga på allt kommit fram till att jag nog vill ha golvvärme på övervåningen och att jag ska installera det vartefter jag renoverar där. Jag ska i alla fall skjuta lite på det, blir för mycket som snurrar i huvudet annars :x.
Mitt största huvudbry just nu är hur man får till den lilla biten mellan stam och radiatorkoppel så den blir snygg? Blir T-rör på stammen förståss, men finns det något trix för att få en lagom böj och rätt längd på delarna eller är det bara träning som gäller? Jag gissar att jag behöver ett bockverktyg? och är det dumt (svårare) att använda hårda kopparrör till detta?
Då jag la upp en bild på den skadade radiatorn tidigare vill jag tillägga att Rinkaby var måna om att lösa problemet och att det nu är ur världen.
Skaffa en bra rörbock så är det nemas problemas att bocka hårda 15 och 22 rör. Jag köpte mina "bockar" på rinkaby och de funkade väldigt bra - dock får man ta det försiktigt när man kröker 22mm och verkligen kolla att röret ligger i anhållet ordentligt samt efterdra anhållet lite då och då.
Kapa röret så du har lite längdmarginal, bocka så du har marginal på båda sidor att finjustera längden. Det tar sin tid i början men man lär sig allt eftersom.
Appropå golvvärmen så passa då på att göra avstick med avstängningskranar på framledning och retur så du inte behöver tömma systemet senare för att få dit en shuntgrupp.
Kapa röret så du har lite längdmarginal, bocka så du har marginal på båda sidor att finjustera längden. Det tar sin tid i början men man lär sig allt eftersom.
Appropå golvvärmen så passa då på att göra avstick med avstängningskranar på framledning och retur så du inte behöver tömma systemet senare för att få dit en shuntgrupp.
Tack för ytterligare ett bra svar! Nu känner jag mig redo att börja på riktigt snart...
En fråga bara, du säger att du använde Rinkabys verktyg, körde du då det som enligt beskrivningen är till för "För förkromade mjuka och halvhårda kopparrör"? Alltså t.ex. 5528 för cu 15...
En fråga bara, du säger att du använde Rinkabys verktyg, körde du då det som enligt beskrivningen är till för "För förkromade mjuka och halvhårda kopparrör"? Alltså t.ex. 5528 för cu 15...
Perfekt, då har vi likadana snart d^_^b Beställde just en, samt alla radiatorer till nedervåningen, koppel till dessa och rör... ...nu känns det som att det är för sent att ångra sigmexitegel skrev:
Uppfattat! Frågan är bara hur mycket jag spar på det, vad är skrotpriset på sönderböjda kopparrör?mexitegel skrev:
Appropå snål: Jag fick med en del presskopplingar för 54-rör när jag köpte mitt verktyg, och de är ju inte gratis direkt. Jag tror inte heller att jag kommer koppla så mycket 54-rör för privat bruk... ...inte ens när jag ska dra om i pannrummet. Finns det någon andrahandsmarknad för presskopplingar, alltså är det någon idé att försöka sälja dem, eller är det lönlöst? Vad ska jag annars göra med dem?
Jag har en liten låda med diverse böjar som inte blev som det var tänkt, men kg-priset på koppar är ju rätt bra så...
Dina 54-krökar kanske du kan bli av med på tradera eller blocket, eller åk till lokala rörfirman och förhandla dig till nått schysst som du behöver.
Annars frå du väl köpa lite 54-rör så kan du bygga dig ett bord kanske?
Lycka till och välkommen i klubben för rörmokar wannabies!
Dina 54-krökar kanske du kan bli av med på tradera eller blocket, eller åk till lokala rörfirman och förhandla dig till nått schysst som du behöver.
Annars frå du väl köpa lite 54-rör så kan du bygga dig ett bord kanske?
Lycka till och välkommen i klubben för rörmokar wannabies!
Har varit lite stillestånd i detta projekt då jag hållt på med annat. (Bland annat renovering på övervåningen där jag ju ska smyga in golvvärme). Men, nu är det dags att komma vidare snart, och jag tänkte börja med att få upp radiatorerna på väggen.
Här har jag dock fått huvudvärk igen . Radiatorena kommer väga 45 kg styck när de väl fått vatten i sig, och jag vill ogärna att de rasar ner från väggen om nån skulle luta sig lite mot dem eller så. Jag vill gärna att de sitter fast, med andra ord. En nyckel är förstås att fästa dem i reglar snarare än i gips eller panel, men jag antar att man inte kan räkna med att ha sådan tur att reglarna är placerade på lagom avstånd för att sätta fästena direkt i.
Min svärfar föreslog att jag skulle sätta en 22 mm bräda på horisontellt "utanpå" väggen som sedan skruvade fast fästena i. Jag tyckte det lät som en bra idé. Att jag bygger ytterligare 22 mm ut från väggen är synd, men inte hela världen.
Finns det något bättre tips eller trix? hur brukar man göra?
Här har jag dock fått huvudvärk igen . Radiatorena kommer väga 45 kg styck när de väl fått vatten i sig, och jag vill ogärna att de rasar ner från väggen om nån skulle luta sig lite mot dem eller så. Jag vill gärna att de sitter fast, med andra ord. En nyckel är förstås att fästa dem i reglar snarare än i gips eller panel, men jag antar att man inte kan räkna med att ha sådan tur att reglarna är placerade på lagom avstånd för att sätta fästena direkt i.
Min svärfar föreslog att jag skulle sätta en 22 mm bräda på horisontellt "utanpå" väggen som sedan skruvade fast fästena i. Jag tyckte det lät som en bra idé. Att jag bygger ytterligare 22 mm ut från väggen är synd, men inte hela världen.
Finns det något bättre tips eller trix? hur brukar man göra?
Efter en tids stillestånd med värmeprojektet (igen, har precis som alla andra lite för mycket igång samtidigt) har jag nu haft en produktiv dag tillsammans med en kompis. Vågade inte lita på Mollyskruvar i det rum där det bara var skivor på väggarna (att man ska va så feg ). Så dagen har ägnats åt att regla upp lite där elementen ska sitta. I de andra rummen sitter det tjock panel, så där kan jag skruva fast elementen i den.
Hur långt måste jag ha mellan stammarna och radiatorkopplet för att lyckas få till den "rörstump" som blir mellan stammarna och radiatorkopplet?. Jag inbillar mig att det blir lättare om den inte är så kort? Golvlisterna jag har är ganska höga och rören kommer hamna ovanför dem och jag är rädd att det ser konstigt ut om jag sätter radiatorerna för högt. Jag kanske borde skaffa lägre golvlister?
Vi har också plockat ner elradiatorerna och dragit en hel del kabel ur väggarna (samt svurit över en felskrivning i proppschemat). Var en del intressanta färgval också, matning med fas + fas + nolla = svart + svart + svart. Vad gör man med gamla elradiatorer? slänger?
Bild 1 Elelement borttaget
Bild 2 Hål
Bild 3 Reglar till radiatorfäste
Bild 4 Gips på
Bild 5 samma sak igen
Bild 6 Massa kabel urdragen ur väggen
Nu väntar spackling, slipning och målning innan jag kan sätta upp de första elementen...
Hur långt måste jag ha mellan stammarna och radiatorkopplet för att lyckas få till den "rörstump" som blir mellan stammarna och radiatorkopplet?. Jag inbillar mig att det blir lättare om den inte är så kort? Golvlisterna jag har är ganska höga och rören kommer hamna ovanför dem och jag är rädd att det ser konstigt ut om jag sätter radiatorerna för högt. Jag kanske borde skaffa lägre golvlister?
Vi har också plockat ner elradiatorerna och dragit en hel del kabel ur väggarna (samt svurit över en felskrivning i proppschemat). Var en del intressanta färgval också, matning med fas + fas + nolla = svart + svart + svart. Vad gör man med gamla elradiatorer? slänger?
Bild 1 Elelement borttaget
Bild 2 Hål
Bild 3 Reglar till radiatorfäste
Bild 4 Gips på
Bild 5 samma sak igen
Bild 6 Massa kabel urdragen ur väggen
Nu väntar spackling, slipning och målning innan jag kan sätta upp de första elementen...
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Annars kanske du kan dra rören bakom radiatorerna och använda en sån här:
http://www.vvs-boden.se/thermopanel-rak4-fordelare-1121-p-7595.html
http://www.vvs-boden.se/thermopanel-rak4-fordelare-1121-p-7595.html
Tack ichgary och blackadder för mätningar och tips. Jag mätte lite på kontoret också, och kom fram till att jag nog får plats att göra som jag tänkt (jag tror jag får sju centimeter eller nått sånt).
Bourbon, kul att du gillar tråden, förhoppningsvis slipper du gå på samma nitar som jag kommer att gå på vad det lider
Projektet rullar vidare
- det har så klart dykt upp nya frågor också
Bild 1
Av alla saker jag är dålig på så är jag nog sämst på att spackla och slipa. vitt blev det i alla fall, men det är tur att det ska sitta element framför.
Bild 2
Största misstaget med projektet hitills. Som ni kan se på bilder tidigare i tråden så gjorde jag ett rätt stort hål under ett av fönstrena för att få int reglar till radiatorn. Detta var naturligtvis exeptionellt korkat. Jag "förstörde" även en bit av väggen jag inte tänkt måla vit. Jaja, väggen ska i alla fall målas eller tapetseras någon gång i framtiden, till dess får det vara fult.
Bild 3 och 4
Sätter konsollen med skruv uppe och nere, om något element rasar nu så är det för att konsollen går sönder. Lossnar från väggen gör den inte.
Bild 5
Äntligen - ett element på väggen. Jag har valt rätt stora element, och det syns när de sitter på väggen men jag tycker inte att det är fult i alla fall. Kommer nog inte ångra mig när det är kallt ute och de värmer gott.
Appropå det så har jag bestämt mig för att köra vidare på ved ett tag till, har beställt en panna också, så det blir väl nån tråd under biobränsle också när den kommit hem.
Bild 6, 7 och 8
Så var det det här med kopplet . Jag med hjälp av tidigare svar fattat det mesta, men jag har fortfarande lite nojja, så jag tar ett par frågor till:
Själva kopplingsgrejjan som sitter mellan koppel och radiator (Rinkaby 4359/bild 8) tätar mot radiatorn med o-ring. Hur hårt vill jag dra den mot radiatorn? Räcker det att dra ordentligt för hand, eller ska jag dra den "innifrån" med en stor insexnyckel? Vidare; jag frågade tidigare om jag skulle ha lin och så på någon av kopplingarna och fick svaret att klämringarna och o-ringarna tätar. Det gillar jag. Men mellan denna del och radiatorkopplet är det väl varken någon klämring eller packning, behöver jag lin här eller funkar det utan här också? (mexitegel, som svarade förra gången, du får ursäkta att jag är trög.)
Jag funderar också på om det är något som är galet med röret som går mellan topp och botten på kopplet. Enligt Rinkaby är det för max cc 550 mm och på Purmoradiatororna är det 548 mm cc. Trots detta kan jag skjuta röret upp och ner ca 5 mm (har inte mätt exakt) när allt sitter på plats (dock inget åtdraget). Kan jag strunta i detta och dra klämkopplingarna ändå eller riskerar detta att påverka deras funktion?
Bild 9
Till radiotorkonsollerna fick man en liten påse med en luftskruv och en propp att sätta på den sida man inte satte kopplet. Man fick också två stycken... ...ja, vad då för någonting. Någon som vet vad det här är?
Bourbon, kul att du gillar tråden, förhoppningsvis slipper du gå på samma nitar som jag kommer att gå på vad det lider
Projektet rullar vidare
- det har så klart dykt upp nya frågor också
Bild 1
Av alla saker jag är dålig på så är jag nog sämst på att spackla och slipa. vitt blev det i alla fall, men det är tur att det ska sitta element framför.
Bild 2
Största misstaget med projektet hitills. Som ni kan se på bilder tidigare i tråden så gjorde jag ett rätt stort hål under ett av fönstrena för att få int reglar till radiatorn. Detta var naturligtvis exeptionellt korkat. Jag "förstörde" även en bit av väggen jag inte tänkt måla vit. Jaja, väggen ska i alla fall målas eller tapetseras någon gång i framtiden, till dess får det vara fult.
Bild 3 och 4
Sätter konsollen med skruv uppe och nere, om något element rasar nu så är det för att konsollen går sönder. Lossnar från väggen gör den inte.
Bild 5
Äntligen - ett element på väggen. Jag har valt rätt stora element, och det syns när de sitter på väggen men jag tycker inte att det är fult i alla fall. Kommer nog inte ångra mig när det är kallt ute och de värmer gott.
Appropå det så har jag bestämt mig för att köra vidare på ved ett tag till, har beställt en panna också, så det blir väl nån tråd under biobränsle också när den kommit hem.
Bild 6, 7 och 8
Så var det det här med kopplet . Jag med hjälp av tidigare svar fattat det mesta, men jag har fortfarande lite nojja, så jag tar ett par frågor till:
Själva kopplingsgrejjan som sitter mellan koppel och radiator (Rinkaby 4359/bild 8) tätar mot radiatorn med o-ring. Hur hårt vill jag dra den mot radiatorn? Räcker det att dra ordentligt för hand, eller ska jag dra den "innifrån" med en stor insexnyckel? Vidare; jag frågade tidigare om jag skulle ha lin och så på någon av kopplingarna och fick svaret att klämringarna och o-ringarna tätar. Det gillar jag. Men mellan denna del och radiatorkopplet är det väl varken någon klämring eller packning, behöver jag lin här eller funkar det utan här också? (mexitegel, som svarade förra gången, du får ursäkta att jag är trög.)
Jag funderar också på om det är något som är galet med röret som går mellan topp och botten på kopplet. Enligt Rinkaby är det för max cc 550 mm och på Purmoradiatororna är det 548 mm cc. Trots detta kan jag skjuta röret upp och ner ca 5 mm (har inte mätt exakt) när allt sitter på plats (dock inget åtdraget). Kan jag strunta i detta och dra klämkopplingarna ändå eller riskerar detta att påverka deras funktion?
Bild 9
Till radiotorkonsollerna fick man en liten påse med en luftskruv och en propp att sätta på den sida man inte satte kopplet. Man fick också två stycken... ...ja, vad då för någonting. Någon som vet vad det här är?
Dags för lite uppdatering...
Det har inte hänt sådär våldsamt mycket på installationsfronten, men ett till element har hittat upp på väggen. Två kvar så är alla fem uppe på nedervåningen (Blir inget i hallen och det i köket blir en fläktkonvektor som står på golvet - att jämföra med de sju som syns på ritning tidigare i tråden). Då panelen i tvättstugan inte var jättetjock satte jag två vågrätta reglar som elementkonsollen fästes i, jag tror att även detta element kommer sitta kvar - och rakt blev det, för en gångs skull.
Även på detta element kan röret mellan över och underdel i koppel röra sig lite, är det någon som vet om det skall vara så eller om jag ska jaga längre rör?
Snart är det dags att börja dra rör och med det kommer också lite nya hål i väggen. Hur stora hål brukar man göra för 15 respektive 22 mm koppar? Har förstått att man kan få missljud om man sätter dem för tight? Vill man ha på lite isolering på rören också kanske? Risk för kondens annars?
Det börjar röra på sig lite runt om detta projekt också, i sovrummet på övervåningen är det snart färdigt för att lägga golvvärmeplåtar och slang. Sovrummet är det enda rum på övervåningen som får vattenburen värme i år. Är det någon som har erfarenhet av LK Minishunt M60? Vad jag kan förstå ställer man shunten manuellt, och värmen regleras sedan med en termostat som stryper flödet. Borde man inte kunna bygga en bättre manick själv av en shunt, en pump, en shuntstyrning med innegivare, en luftskruv och lite rör? Blir kanske mycket dyrare när jag tänker efter?
I övrigt har jag och tjejen varit ute och mätt höjdskillnader mellan hus och uthus med vattenslang idag. Det verkar som jag kan få till ett vanligt öppet system om jag placerar expkärlet högt i uthuset och håller mig till golvvärme på övervåningen i huset . Vi får se hur det blir.
Det har inte hänt sådär våldsamt mycket på installationsfronten, men ett till element har hittat upp på väggen. Två kvar så är alla fem uppe på nedervåningen (Blir inget i hallen och det i köket blir en fläktkonvektor som står på golvet - att jämföra med de sju som syns på ritning tidigare i tråden). Då panelen i tvättstugan inte var jättetjock satte jag två vågrätta reglar som elementkonsollen fästes i, jag tror att även detta element kommer sitta kvar - och rakt blev det, för en gångs skull.
Även på detta element kan röret mellan över och underdel i koppel röra sig lite, är det någon som vet om det skall vara så eller om jag ska jaga längre rör?
Snart är det dags att börja dra rör och med det kommer också lite nya hål i väggen. Hur stora hål brukar man göra för 15 respektive 22 mm koppar? Har förstått att man kan få missljud om man sätter dem för tight? Vill man ha på lite isolering på rören också kanske? Risk för kondens annars?
Det börjar röra på sig lite runt om detta projekt också, i sovrummet på övervåningen är det snart färdigt för att lägga golvvärmeplåtar och slang. Sovrummet är det enda rum på övervåningen som får vattenburen värme i år. Är det någon som har erfarenhet av LK Minishunt M60? Vad jag kan förstå ställer man shunten manuellt, och värmen regleras sedan med en termostat som stryper flödet. Borde man inte kunna bygga en bättre manick själv av en shunt, en pump, en shuntstyrning med innegivare, en luftskruv och lite rör? Blir kanske mycket dyrare när jag tänker efter?
I övrigt har jag och tjejen varit ute och mätt höjdskillnader mellan hus och uthus med vattenslang idag. Det verkar som jag kan få till ett vanligt öppet system om jag placerar expkärlet högt i uthuset och håller mig till golvvärme på övervåningen i huset . Vi får se hur det blir.