För att lufta en gv slinga som ligger över centralen så är det bara att dra en slang från returen ner i en brunn, fyll på med påfyllningskranen. Fullt öppen, kan vara bra dock att ha koll så att inte trycket överstiger 2-3 bar. När det inte kommer några luftbubblor så är det bra att spola en stund till. Har gjort så med 5 slingor som jag har på övervåningen.

Annars gör man som tillverkaren rekommenderar, kolla tex anvisningar på uponor.se

thewolf: Det låter jobbigt och riskabelt. Då måste man ju hålla på att montera isär kopplingarna. Skulle jag inte göra, finns risk för att de inte blir täta igen. Det kommer ju också in luft i systemet när man gör så. Plus att det blir färskt vatten i systemet, vilket inte alls är bra. Nä, då skippar jag det hellre och hoppas på att all luft kommer till avluftningen i centralen eller hamnar någon annanstan där man kan lufta..

Matss skrev:
Annars gör man som tillverkaren rekommenderar, kolla tex anvisningar på uponor.se
Länk, tack

Man kopplar inte bort slangarna... Använder pannans kran till påfyllning...

Mich skrev:
Länk, tack
Kolla på uponor, lite får du väl leta själv?

Matss skrev:
Kolla på uponor, lite får du väl leta själv?
Tack för ingenting!

Jag har läst en hel del av Wirsbo/Uponor broschyrer.
Nu även deras Drift- och underhållsinstruktion. Där borde det verkligen stå, men det gör det inte!

Förstår inte varför dettta skall hållas hemligt.

Har golvvärme i övre badrummet och fördelaren (om man nu kan kalla en but T-rör för det) i källaren. Luftning hade jag satt på övre slingans retur och där kom lite luft först sen for nog resten till exp.kärlet.

Det nedre badrummet fyllde jag bara genom att slå på och låta det rinna i en hink och det verkar fungera det med.

Det viktiga är att man har nog hög fart i ledningarna då tar vattnet luften med sig, även neråt. TROR att den siffran är 0,6 meter per sekund men det kan vara att jag minns fel siffra.

Matss skrev:
Tror inte det är hemligt :)

Kolla stycket "Uppfyllning" på sidan 3 i [länk]
Ja, men det där är ju vid installation. Då är det rätt så självklart att man gör ungefär sådär. Men luft fritt blir det inte, det kan vara lite luft i vattnet. Plus att när man kopplar om så kan det komma in luft. Har nog blivit ett litet missförstånd påvägen.

Om man har en fördelare/central och alla slingor är under denna (i höjdled) och inga 'berg' slingor på slangen. Så antar jag att luften kommer att följa med vattnet och lägga sig i fördelaren där luftningsventilen sitter. Så luftning sker, så som i ett system med radiatorer, med luftningsventilerna.

Om all slang är vettigt förlagd så borde det inte bli några luftansamlingar i den.

Är allt riktigt gjort så kommer ingen mer luft till fördelaren och är det så mycket luft att cirkulationen störs så ligger det luft i slingorna och då ska man använda samma metod. Små mängder luft löses i vattnet pga att det är kallare i slangen än i pannan.

Jag har Smålandsvillan med vattenburna radiatorer på bottenplan.
Kunde få elektrisk comfortvärme i wc/d på bottenplan för 18500kr, men tycker inte det känns rätt när det även sitter en radiator där inne.

Tänkte själv lägga in vatteburengolvvärme och dra slangen upp i väggen till "central" på övervåningen, eftersom jag även där tänkte lägga golvvärm när jag börjar med övervåningen.

I huset finns en frånluftåtervinning Nibe 360 med fjärrvärmemodul. Ventilera huset gör man ju året runt, så varmvatten till värme kommer ju produceras ändå. och borde utan någon större kostnad räcka till badrum.

Är jag rätt ute?

Benny_P skrev:
I huset finns en frånluftåtervinning Nibe 360 med fjärrvärmemodul. Ventilera huset gör man ju året runt, så varmvatten till värme kommer ju produceras ändå. och borde utan någon större kostnad räcka till badrum.

Är jag rätt ute?
Du måste göra avstängningar för de andra rummens värme om du skall köra på sommaren. Jag vet inte hur stor vattenvolym du får med en 360 men om den är för liten måste du ha en volymförstorare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.