Hej

Söker lite goda råd för hur jag lämpligast löser vattendragning (och installation av VVB) i sommarstuga som kallställs till hösten men emellanåt kommer att användas även vintertid i framtiden.

Vi har precis borrat brunn och fått indraget en vattenledning med värmekabel hela vägen ifrån hus till brunn. Hydrofor sitter inne men vatten till köket är precis som vattnet till ett uthus draget under huset (ej frostfritt). Den yttre delen av vattenledningen har en gammal avtappningsventil längst ner på tomten. Tidigare kom vattnet ifrån en grannfastighet via samma sommarvattenledning.

Huset står idag oftast kallställt på vintern men vi vill kunna ha möjligheten att i framtiden bruka det även vintertid. Planen är även att installera en varmvattenberedare så att vi slipper koka vatten för disk, tvätt och i framtiden duschning.

Vi har dock ingen lust att ha huset uppvärmt hela tiden (inte ens bara underhållsvärme) då det är 50 mil enkel resa om strömmen går och man behöver tappa ur. Dessutom en onödig kostnad då vi mest är där på somrarna.

Vi kommer att behöva dra alla vattenledningar som skall användas vintertid inomhus. Dock på ett sådant sätt att dom kan tappas ur helt (liksom VVB och övriga delar av systemet). Ledningen till brunnen har redan en servisventil nedgrävd nära frostfritt och med värmekabeln passerandes intill och med ett utlopp via vilket man kan tömma systemet.

Se skiss för nuläge och min tanke för hur man skall lösa ovanstående. Min tanke är att lägga vattenledningarna synligt inne och via taket för att kunna utnyttja självfall och slippa blåsa ur med tryckluft. Sommarvattnet kan utnyttja den gamla avtappningen.

Tacksam för kloka tips

-h
 
  • Diagram över nuvarande och framtida vattensystem i sommarstuga, inklusive vattenledning, hydrofor och VVB-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lika på torpet ca- 10 C på vintern, alla rör ar dragna med nedförsbacke så dom tömmer sig själva när kranar öppnas, ni får göra på lika sätt. Att med tryckluft dränera rören en ren chansning, det blir alltid fukt och droppar kvar som lägger sig på lägsta stället och fryser. Finns igen genväg för att tömma rören. Gå i taket går om det är nedförsbacke där.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Huset står idag oftast kallställt på vintern men vi vill kunna ha möjligheten att i framtiden bruka det även vintertid.
Tänker du tömma systemet på vatten efter varje vinterbesök? Räkna i såfall med att det tar en bra stund vid varje avresa. Vi kallställer ett hus varje höst och det tar i princip en dag, även om man gjort det som är möjligt att göra tidigare. Nu handlar vår kallställning om mer än att bara tömma vatten och inte bara ett hus, men jag tror ändå man lätt underskattar arbetet om man inte provat själv.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du tömma systemet på vatten efter varje vinterbesök? Räkna i såfall med att det tar en bra stund vid varje avresa. Vi kallställer ett hus varje höst och det tar i princip en dag, även om man gjort det som är möjligt att göra tidigare. Nu handlar vår kallställning om mer än att bara tömma vatten och inte bara ett hus, men jag tror ändå man lätt underskattar arbetet om man inte provat själv.
Vi räknar nog med max ett vinterbesök. Annars får det nog stå varmt mellan besöken. Kortare besök kan även vattenförsörjas med dunkar som vi fyller på resan upp.

Ja. Vi har gjort kallställningsövningen i några år nu sedan vi tog över stugan och jag själv deltog under min uppväxt. Börjar få in rutinen:) Mycket förbereds dagen innan avresa men man kommer sällan iväg förrän till lunch ändå:)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Hej

Söker lite goda råd för hur jag lämpligast löser vattendragning (och installation av VVB) i sommarstuga som kallställs till hösten men emellanåt kommer att användas även vintertid i framtiden.

Vi har precis borrat brunn och fått indraget en vattenledning med värmekabel hela vägen ifrån hus till brunn. Hydrofor sitter inne men vatten till köket är precis som vattnet till ett uthus draget under huset (ej frostfritt). Den yttre delen av vattenledningen har en gammal avtappningsventil längst ner på tomten. Tidigare kom vattnet ifrån en grannfastighet via samma sommarvattenledning.

Huset står idag oftast kallställt på vintern men vi vill kunna ha möjligheten att i framtiden bruka det även vintertid. Planen är även att installera en varmvattenberedare så att vi slipper koka vatten för disk, tvätt och i framtiden duschning.

Vi har dock ingen lust att ha huset uppvärmt hela tiden (inte ens bara underhållsvärme) då det är 50 mil enkel resa om strömmen går och man behöver tappa ur. Dessutom en onödig kostnad då vi mest är där på somrarna.

Vi kommer att behöva dra alla vattenledningar som skall användas vintertid inomhus. Dock på ett sådant sätt att dom kan tappas ur helt (liksom VVB och övriga delar av systemet). Ledningen till brunnen har redan en servisventil nedgrävd nära frostfritt och med värmekabeln passerandes intill och med ett utlopp via vilket man kan tömma systemet.

Se skiss för nuläge och min tanke för hur man skall lösa ovanstående. Min tanke är att lägga vattenledningarna synligt inne och via taket för att kunna utnyttja självfall och slippa blåsa ur med tryckluft. Sommarvattnet kan utnyttja den gamla avtappningen.

Tacksam för kloka tips

-h
Jag har ett upplägg i min stuga som liknar din ritning. Installationen är avsedd att tömmas så alla ledningar är dragna i fall och har lågt placerade avtappningspunkter (kulventiler) i anslutning till kranar, WC och hydrofor. Stugan har vatten i badrum (handfat, dusch, tvättmaskin, toalett och gasol VVB) och kök (kran, diskmaskin). Jag häller k-sprit i alla vattenlås och i toalettens tank (efter att jag spolat den "tom") och monterar bort duschblandaren innan jag lämnar på vinterhalvåret. Det brukar ta ca. 30 minuter inklusive stängning av serviceventilen (serviceventil med avtappning).

Diskmaskinen är ett litet projekt att se till att den inte fryser så den kopplar jag ur och tömmer på vatten i oktober och använder den inte när man är där under vinterhalvåret.
 
Jag tömmer min fjällstuga på mindre än 10 minuter. Så det går att kallställa om man bygger systemet rätt från början.
Inget rör ligger horizontellt, rejäl lutning mot avtappningspunkt.
Tänk på att varmvattenberedarens koppel innehåller en kombinerad avstängningsventil och backventil. Den är alltså stängd även när vredet står öppet. Där fick jag sätta in en extra ventil för säker tömmning.
Alla kulventiler lämnas halvöppna. Helt öppna kan instängt vatten mellan kula och ventilhus spränga ventilen.
Pumpens tryckbrytare är högt monterad med 2 meter rör neråt. Då når aldrig vattnet brytaren utan det står bara komprimerad luft i brytaren.
Det ser lite slarvigt ut med alla lutande rör men allt har ett syfte.
Diskmaskinen tar längst tid att tömma men med rätt rutin och våtdamsugare ska det gå under 10 minuter. Skriv en rutin för man glömmer fort och det är ganska många moment att utföra.
Golvbrunnen fick ett rejält fall i golvet vid revovering för att kunna svälja allt vatten vid tömning. Tidigare ville allt vatten ut på golvet.
De nya golvbrunnarna innehåller bara en lös kopp med vatten. Ingen risk för skada vid frysning och en liten mängd frysskydd räcker. De gamla brunnarna var helt vattenfyllda och hade stor skaderisk.
Duschblandaren är enda komponenten vi lägger frostfritt då den sägs vara svår att tömma. Den har backventil på båda inloppen som behöver påverkas på något sätt för tömning. Har inte riktigt försökt än.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Duschblandaren är enda komponenten vi lägger frostfritt då den sägs vara svår att tömma.
Bara det tar rimligen minst tio minuter från "start till mål". Det tar väl ändå någon tid att plocka fram verktyg, skruva bort den och lägga undan den. 🤔
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bara det tar rimligen minst tio minuter från "start till mål". Det tar väl ändå någon tid att plocka fram verktyg, skruva bort den och lägga undan den. 🤔
Jag använder "den skiftnyckelen" , den som ligger i badrumsskåpet enbart för att lossa duschblandaren och toaslangen.
De är kona med oring så i princip räcker det att dra muttrarna för hand men skiftnyckeln finns för säkerhets skull.

Det finns även tid att vinna vid uppstart.
Tidigare hade vi en frusen slang från brunnen som behövde nån timme att tina upp. Dessutom snöskottning då det var ett separat hus för vatten, toa ducsh mm.
Numera är slangen in tömd och vi får vatten så fort vi slår på strömmen till pumpen. I praktiken så sker det när vi börjar få plussgrader i stugan.
Toan kan stå å spola ett litet tag då ventilen däri frusit och inte tätar riktigt. Men det ger sig självt när det strömande vattnet tinat upp allt.

Så jag överdriver faktiskt inte tidsmässigt.
Det är byggt med tidsvinst i åtanke.
Vi har erfarenhet av krångligare system i våra sommarhus och där tar det nog en halv dag att stänga för vintern.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Så jag överdriver faktiskt inte tidsmässigt.
Monterar du bort duschblandaren, tömmer diskmaskinen med vattendammsugaren och gör övriga moment i kallställningen på mindre än tio minuter bugar jag för din förmåga! 👏 Hade grenen funnits i OS hade du garanterat tagit en guldmedalj! 😉

Men strunt i det, vi är absolut eniga om att ett välkonstruerat system går mycket snabbare att tömma än ett system som byggts utan tanke på kallställning.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Monterar du bort duschblandaren, tömmer diskmaskinen med vattendammsugaren och gör övriga moment i kallställningen på mindre än tio minuter bugar jag för din förmåga! 👏 Hade grenen funnits i OS hade du garanterat tagit en guldmedalj! 😉

Men strunt i det, vi är absolut eniga om att ett välkonstruerat system går mycket snabbare att tömma än ett system som byggts utan tanke på kallställning.
Det är ju inte så att man måste stå å titta när vattnet rinner. Man kan ju suga ur diskmaskinen medans beredaren tömmer sig.
Jag har 8 ventiler att öppna, alla inne samlade inom någon meter.
Brunnen har en hemgjord tryckstyrd ventil som tömmer vattenledningen helt utan handpåläggning.
Alltså jag kan överdriva lite ,jag har inte klockat tiden exakt. Men frun brukar gå ut å sätta sig i bilen när jag börjar stänga ner vattnet så det är inte +- nå många minuter det handlar om.
Ett till tips om man har hett vatten i en liten beredare som vi har. 30liter runt 90°. Då stänger vi strömmen till beredaren innan sista disk eller dusch så slipper man tömma skållhett vatten. Blandarventilens termostat lever nog längre då också.

Mest tid tar nog att fundera om man gjort rätt. Lätt att glömma nått moment med frysrisk som följd.
Numrerade ventiler och ett schema att följa är nog en god ide.
Lika så i uppstart.
Det var inte roligt att slå på vattnet med toalettslangen bortskruvad!
 
B Bjober skrev:
Mest tid tar nog att fundera om man gjort rätt. Lätt att glömma nått moment med frysrisk som följd.
Ja det där känner jag igen...

B Bjober skrev:
Det var inte roligt att slå på vattnet med toalettslangen bortskruvad!
Och det där också även om det inte var just "toalettslangen"...
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag tömmer min fjällstuga på mindre än 10 minuter. Så det går att kallställa om man bygger systemet rätt från början.
Inget rör ligger horizontellt, rejäl lutning mot avtappningspunkt.
Tänk på att varmvattenberedarens koppel innehåller en kombinerad avstängningsventil och backventil. Den är alltså stängd även när vredet står öppet. Där fick jag sätta in en extra ventil för säker tömmning.
Alla kulventiler lämnas halvöppna. Helt öppna kan instängt vatten mellan kula och ventilhus spränga ventilen.
Pumpens tryckbrytare är högt monterad med 2 meter rör neråt. Då når aldrig vattnet brytaren utan det står bara komprimerad luft i brytaren.
Det ser lite slarvigt ut med alla lutande rör men allt har ett syfte.
Diskmaskinen tar längst tid att tömma men med rätt rutin och våtdamsugare ska det gå under 10 minuter. Skriv en rutin för man glömmer fort och det är ganska många moment att utföra.
Golvbrunnen fick ett rejält fall i golvet vid revovering för att kunna svälja allt vatten vid tömning. Tidigare ville allt vatten ut på golvet.
De nya golvbrunnarna innehåller bara en lös kopp med vatten. Ingen risk för skada vid frysning och en liten mängd frysskydd räcker. De gamla brunnarna var helt vattenfyllda och hade stor skaderisk.
Duschblandaren är enda komponenten vi lägger frostfritt då den sägs vara svår att tömma. Den har backventil på båda inloppen som behöver påverkas på något sätt för tömning. Har inte riktigt försökt än.
Lite nyfiken på lösningen för tryckbrytaren. Är den frostkänslig på ett sätt som tömning sv systemet inte löser? Vsd avgör hur högt den måste sitta? Då vattennivån i mitt borrhål (som ligger högre upp i en slänt) bara är ca 3m under marknivå så antar jag att det blir svårt att hålla den borta från vattnet.
 
G gromit42x skrev:
Lite nyfiken på lösningen för tryckbrytaren. Är den frostkänslig på ett sätt som tömning sv systemet inte löser? Vsd avgör hur högt den måste sitta? Då vattennivån i mitt borrhål (som ligger högre upp i en slänt) bara är ca 3m under marknivå så antar jag att det blir svårt att hålla den borta från vattnet.
Jag har helt enkelt monterat tryckbrytaren uppe vid taket och 15mm kromat kopparrör till vattenledningen vid golvet.
Bara en extra säkerhet då jag inte vet exakt hur lätt brytaren töms på vatten.
Dessutom kunde jag montera brytaren vinklad så jag slipper se anslutningarna som nu sitter in mot väggen.
I detta läge är den nog inte självtömmande.
Det gäller att kopplingen mellan rör och brytare är helt lufttät.
Luften komprimeras ju men jag vet inte exakt hur långt upp i röret vattennivån står. Men jag har nog god marginal.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sitter tryckströmbrytaren min 50 cm upp så fungerar den. det blir en luftkudde som pressas ihop, när det töms så kommer vattnet i röret att pressas ut av luften. Vid tömmning så ska allt vatten ur rören och det kommer att klucka ut. Här kan du se hur en brytare ser invändig, lite olika utförande, men invärtas lika.
[länk]
Så här har rörisen kopplat hos mig (inte färdigt ännu som synes)

Vet inte om tryckbrytaren är av en annan typ eller om jag skall be honom lägga in ett rör emellan.
 
  • Omonterade rör och tryckbrytare i ett halvfärdigt VVS-projekt med anslutna mätare och ventiler, placerade mot en fläckig vägg och blått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.