Hur djup är brunnen under det orangea röret?
Det finns inget utlopp under vattenytan?
Om dräneringen leds dit behöver det pumpas undan.
Hur djupt från marken är inloppet?
Hur djup är källaren från marken?

Det finns plast-”slang” att koppla på stuprören för att enkelt leda bort vattnet längre från huset.
Kostar några hundralappar och värt att prova som ett första steg.

O Odi et Amo skrev:
Får mätta allt imorgon.
Såg aldrig bottnen på röret så vet ej om det finns utlopp. Bor det vara en rör på sidan eller nåt på bottnen?

A Adrianos skrev:
Tänker du på en av dessa?

[länk]

[länk]

Funderade köpa sådana men trodde inte alls det skulle kunna lösa problemet.
Dessa enkla prylar kan hjälpa om du i normalfallet har stuprör som bara står och dräller ut regnvattnet precis vid huset. Så ska det inte vara, regnvatten ska avledas via dagvattensyetem eller ev stenkista en bit bort från huset.

Ja. Det är kanske inte hela lösningen, men om regnvattnet nu släpps ut invid huset kan det göra rätt stor skillnad.
Det kan vara ett utlopp i sida som sitter någon dm under inloppet. Då funkar brunnen som sandfånget (vilket inte behövs från dräneringen).
Det kan också vara en pumpverken som på sin höjd är öppen i botten men saknar större avrinning, men att man av någon anledning inte byggde färdigt med pump.
Jag valde att vänta med att installera en fast pump för att se om det kom något vatten över huvudtaget från dräneringen.

H Harald Blåtumme skrev:
Dessa enkla prylar kan hjälpa om du i normalfallet har stuprör som bara står och dräller ut regnvattnet precis vid huset. Så ska det inte vara, regnvatten ska avledas via dagvattensyetem eller ev stenkista en bit bort från huset.
Menar du ansluta dagvatten/spillvatten till avlopp?
Det går inte i området, ledningarna är underdimensionerade.

O Odi et Amo skrev:
Ja. Det är kanske inte hela lösningen, men om regnvattnet nu släpps ut invid huset kan det göra rätt stor skillnad.
Det kan vara ett utlopp i sida som sitter någon dm under inloppet. Då funkar brunnen som sandfånget (vilket inte behövs från dräneringen).
Det kan också vara en pumpverken som på sin höjd är öppen i botten men saknar större avrinning, men att man av någon anledning inte byggde färdigt med pump.
Jag valde att vänta med att installera en fast pump för att se om det kom något vatten över huvudtaget från dräneringen.
Ska försöka pumpa ut all vatten som finns i brunnen och se hur det ser ut.

Förra ägaren sa att du hade en pump där men misstänker att det inte är sant, finns inga rör och tror inte de hade locket på brunnen öppet.

O Odi et Amo skrev:
Här kommer en uppdatering.
Jag har 195cm från mark till undersida av rör och totalt 270cm till botten.
Har tagit ut nästan all vatten och det enda jag kunde hitta var en sten.
Verkar inte finnas nåt utlopp och vattennivån var exakt upp till rören innan jag började pumpa.
Detta trots att det har knappt regnat senaste dagarna. Verkligen låter som att jag borde ha en dränkbarpump där permanent.

Har också mätt från mark till plattan i källaren och det är 185cm så rören ligger inte mycket under.

• Bild av insidan av ett rör med vatten i botten och en liten sten synlig. Rörväggarna är våta och reflekterar ljuset från kamerans blixt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett djupt rör med en liten vattenpöl i botten och några föremål, inklusive en sten, synliga på ytan.
    Skapa konto
T trojlee skrev:
1. Vart leds regnvattnet från stuprören?
2. Har du någon avloppsbrunn utomhus? Källargarage? Trapp?
3. Finns spolbrunnar till dräneringen?
4. Är det platonmatta eller isodrän?
Tog bilder på alla stuprör, första är framsidan, nästa 2 höger sidan och sista 2 vänster sidan.
Inga av dessa ligger nära problemområdet. Kanske runt 5m från bastun till närmaste stuprör.

Lutningen verkar inte vara så bra på flera så jag tänker prova med plastslang och testa om det hjälper.

• Stuprör på ett hörn av ett hus, omgivet av betongplattor och lite gräs. Plattorna har synlig lutning och fuktfläckar vid rörets mynning.
    Skapa konto
  • Svart stuprör på vit vägg, tegelplattor på marken med växter bredvid. Stupröret sluttar över en grusremsa. Brus på plattorna.
    Skapa konto
  • Svart stuprör mot vit vägg vid svart tak på stenlagt område med skugga, grön gräsmatta och röd buske i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Svart stuprör på trävägg med höstlöv på marken. Solens skuggor över plattorna.
    Skapa konto
  • Takavvattningssystem med ett stuprör och en svart plastslang, stege och staplade säckar mot en husvägg på en stensatt yta.
    Skapa konto
A Adrianos skrev:
Det finns tre golvbrunnar i andra delar av källaren som fungerar utan problem även under dessa förhållanden. I bastun finns dock ingen golvbrunn kvar, eftersom den tidigare ägaren fått rådet att täcka igen den med cement efter en översvämning. Jag fick reda på att de hade en översvämning 2023, trots att det står i frågelistan 2022.

I ett större rum till höger om bastun finns en gammal golvbrunn i metall (original från 1930, antar jag), som inte är ansluten till något (antagligen på grund av cementeringen). Vatten samlas där snabbt när det regnar. Det verkar som att vattnet först kommer in via den gamla golvbrunnen och därefter sprider sig den till bastun.
En bekant sa att om vatten kommer genom golvbrunnen då borde det gå på försäkringen. Stämmer det?

Försöker fortfarande reda ut om jag kan få stöd i detta problem både när det gäller undersökning och vem som står för kostnaden.

Värt att gå vidare med dold-fel försäkringen eller kommer de bara att säga nej. Har jättesvårt att bedöma om det är ett dold fel eller ej.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.