Jo jag hade nog gjort så också men plyfan bör skruvas fast ordentligt i tegelväggen. Man vill inte ha någon rörelse mellan teglet och övriga väggar i badrummet.
 
Har det hänt något mer i badrummet? Fick du till någon bra lösning med murstock efter putsningen?
 
H
gör de inte för krångligt, plyfaskiva behöver du inte använda och använd verkligen inte våtrumsgips av flera anledningar.

kör på dubbla vanliga gips så är allt bra alternativt ett lager gips och regla upp på c/c 300
Godkänt enligt konstens alla regler och fungerar utmärkt
 
H hul skrev:
gör de inte för krångligt, plyfaskiva behöver du inte använda och använd verkligen inte våtrumsgips av flera anledningar.
Vilka är anledningarna?
 
Jag har haft samma problematik.

En vägg är i tegel/puts och resterande väggar i trä. Jag kommer köra med cc45 45x95 och sedan fermcell fibergips på dessa utan något bakom förrutom på väggen där jag kommer ha kommod, där sätter jag plyfa också.

På den murade väggen hoppas jag på att slippa göra någonting mer än tätskikt. Jag kommer alltså inte sätta varesig plyfa eller gips mot den murade väggen.

Vet att projektet redan startat för TS men tänkte att det kunde hjälpa någon att höra lite hur andra löst samma "problematik" :)
 
H
K Kane skrev:
Vilka är anledningarna?
varför ha en skiva som tål fukt vid eventuellt läckage om allt material runt omkring inte tål fukt så du kommer ändå få riv hela väggen och bygga om?
sedan är de inget krav på våtrumsgips längre både BKR och GVK insåg hur fel de var.

skivan är mycket dyrare

skivan sämre ur ett ergonomisk synpunkt
 
H
J Jarlsgård skrev:
Jag har haft samma problematik.

En vägg är i tegel/puts och resterande väggar i trä. Jag kommer köra med cc45 45x95 och sedan fermcell fibergips på dessa utan något bakom förrutom på väggen där jag kommer ha kommod, där sätter jag plyfa också.

På den murade väggen hoppas jag på att slippa göra någonting mer än tätskikt. Jag kommer alltså inte sätta varesig plyfa eller gips mot den murade väggen.

Vet att projektet redan startat för TS men tänkte att det kunde hjälpa någon att höra lite hur andra löst samma "problematik" :)
låter vettigt fast använd vanlig gips
 
H hul skrev:
låter vettigt fast använd vanlig gips
Varför det? :)

Vad är skälet alltså, har varit i kontakt med diverse olika organisationer och tillverkare av både tätskikt och skivmaterial och alla säger mer eller mindre att man bör använda våtrumsskivor.
 
H
J Jarlsgård skrev:
Varför det? :)

Vad är skälet alltså, har varit i kontakt med diverse olika organisationer och tillverkare av både tätskikt och skivmaterial och alla säger mer eller mindre att man bör använda våtrumsskivor.
om jag vänder på de varför ska man ha våtrumsskivor?
se om någon som rekommenderar de kan svara på de, lovar att ingen har någon svar på det
 
H hul skrev:
om jag vänder på de varför ska man ha våtrumsskivor?
se om någon som rekommenderar de kan svara på de, lovar att ingen har någon svar på det
Ja så kan man ju välja att resonera.

Det känns som en väldigt liten extrautgift för att kunna sova liiite lugnare samt vara på rätt sida hos försäkringsbolaget.

Jag är fullt medveten om att man får lov att använda kartonggips (under förutsättning att tillverkaren godkänner det) men varför inte bara köra på det säkra kortet så att ingen har något på dig om det skulle komma till den punkten?
 
P
G Gud_ skrev:
Men hur löser man med lucka för sotare när det skall vara tätskikt överallt? Min sotare kanske var grinig, men fick en anmärkning i besiktning att han inte kunde se murstock. Dock sket han i minst två andra sidor.
Jag har inte luckor till sotaren någonstans. Pannan och taket är de enda ställen sotaren besöker
 
H
J Jarlsgård skrev:
Ja så kan man ju välja att resonera.

Det känns som en väldigt liten extrautgift för att kunna sova liiite lugnare samt vara på rätt sida hos försäkringsbolaget.

Jag är fullt medveten om att man får lov att använda kartonggips (under förutsättning att tillverkaren godkänner det) men varför inte bara köra på det säkra kortet så att ingen har något på dig om det skulle komma till den punkten?
så du menar om du får en vattenläcka och du måste renovera hela huset men du har några enstaka gipskivor i badrummet som klarat sig, detta tycker du låter vettigt?
Finns en anledning att ingen rekommenderar de längre.

även sämre ergonomiskt och dyrare vissa mår även dåligt att arbeta med dom.
Vissa börjar blöda näsblod bara man skär i dom (mycket vanligare för)
 
H hul skrev:
så du menar om du får en vattenläcka och du måste renovera hela huset men du har några enstaka gipskivor i badrummet som klarat sig, detta tycker du låter vettigt?
Finns en anledning att ingen rekommenderar de längre.

även sämre ergonomiskt och dyrare vissa mår även dåligt att arbeta med dom.
Vissa börjar blöda näsblod bara man skär i dom (mycket vanligare för)
Jag förstår din argumentation. Jag säger inte att det fungerar sämre i praktiken men det hade kunnat komma att underlätta ifall något sådant skulle inträffa med tex försäkringsbolag. Men det kanske är jag som är av den paranoida sorten som hellre vill hålla ryggen fri än att lämna något litet som dem sedan kan slå ner på.

Gällande ergonomi hänger jag inte riktigt med?

Sen när det gäller att skära till det, många skivor innehåller glasfiber men det är ju samtidigt i den som bearbetar materialets intresse att skydda sig. Vanlig glasull är inte heller jättetrevlig att arbeta med utan munskydd eller handskar.
 
P Porsvant skrev:
Jag har inte luckor till sotaren någonstans. Pannan och taket är de enda ställen sotaren besöker
Var det enda nedslaget jag fick när de var här sist. Vi har en insatskamin och sotar vartannat år. Han gnällde i badrummet över murstocken och plitade ner det i protokoll för omgående åtgärd då han inte kunde inspektera den sidan. Sket totalt i angränsande rum hur den såg ut.
Vet inte riktigt hur man skall ställa sig till det heller, skall ta tag i det snart då badrummet är under renovering och murstocken snart skall få åtgärd.
Därför vore det intressant med lite bilder eller info från ts hur arbetet gått :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.