6 083 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Varudeklarerat besiktningsmiss
Aha, hmm det är ju en bra poäng. Inte en som försäkringsbolaget tagit upp men den kanske blir nästa led i deras försvar. Tack!S SueCia skrev:
Vem är din motpart? Det lät som att du ville ge dig på besiktningsmannen men om ni två inte har en kundrelation tror jag det är fel. I så fall ska du väl ge dig på den som lovat dig något alltså den som du köpt huset av?🤔V Vemsomhelst2 skrev:
G gaidin skrev:
Jag vill inte ge mig på besiktningsmannen. Jag vill att försäkringen ska täcka det som står i försäkringsvillkoren, nämligen detta:Farstatjej90 skrev:
"Vem kan teckna försäkringen? Försäkringen tecknas av säljare..."
"Vem omfattas av försäkringen? Försäkringen gäller för köpare av fastigheten. Försäkringen gäller även för säljaren om köparen riktar krav direkt mot säljaren."
"Försäkringen gäller för fel som har lett till följdskada på byggnad och för följdskadan."
"Försäkringen gäller för fel som besiktningsteknikern uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället"
"Försäkringen gäller för skada som besiktningsteknikern har varnat för i besiktningsprotokollet genom att ange en risk för en sådan skada. Skadan ersätts om det kan visas att skadan fanns vid besiktningstillfället."
Om du frågar försäkringsbolaget om du är deras kund, vad svarar de då?V Vemsomhelst2 skrev:Jag vill inte ge mig på besiktningsmannen. Jag vill att försäkringen ska täcka det som står i försäkringsvillkoren, nämligen detta:
"Vem kan teckna försäkringen? Försäkringen tecknas av säljare..."
"Vem omfattas av försäkringen? Försäkringen gäller för köpare av fastigheten. Försäkringen gäller även för säljaren om köparen riktar krav direkt mot säljaren."
"Försäkringen gäller för fel som har lett till följdskada på byggnad och för följdskadan."
"Försäkringen gäller för fel som besiktningsteknikern uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället"
"Försäkringen gäller för skada som besiktningsteknikern har varnat för i besiktningsprotokollet genom att ange en risk för en sådan skada. Skadan ersätts om det kan visas att skadan fanns vid besiktningstillfället."
Tyvärr känner jag att det här är ganska off topic. Villkoren säger ingenting om att kundrelationen skulle ha betydelse utan är tydliga med att försäkringen gäller för mig som köpare av fastigheten. Jag har också fått dem att backa en gång tidigare i en liknande fråga med samma relation. Och även om kundrelationen skulle ha betydelse så kan jag knappast ändra på den nu.Farstatjej90 skrev:
Jag tror att du försöker hjälpa till men just nu blir tråden bara mer snurrig.
Det är alltså detta vi pratar om https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat/Farstatjej90 skrev:
Vilket alltså är en tjänst som säljs via svensk fastighetsförmedling och där säljaren efter en besiktning kan sälja huset som varudeklarerat. Det i sig innebär en mer omfattade försäkring för säljaren mot uppkomna fel i huset och en trygghet för köparen, då man kan få ersättning för fel som i hade täckts av en dolda fel försäkring eller för den delens ens klassats som dolda fel.
Så TS i detta fall har alltså köpt en fastighet med denna försäkring, hans motpart blir alltså Anticimex Försäkringar AB.
Den stora knäckfrågan i TS fall är om felet som uppstått går att anse vara en med i den friskrivning som besiktningsmannen gjort som ligger som underlag för försäkringens tecknade eller inte. Inte vem som kraven ska riktas mot, då det är redan klarlagt att köparen har rätt att rikta kraven mot Anticimex Försäkringar AB.
Hade det däremot varit en köparbesktining och inget annat avtalats om att köparens besiktning ska övergå till säljaren eller om det hade varit annan form av dolda fel försäkring hade det inte ens varit ett ärende, och troligen inte ens en tråd på bygga hus.
Minst jobb, byt ut skadat, måla om själv i maj-juni (torraste månaderna) med rätt färg. Alla hus behöver löpande underhåll.V Vemsomhelst2 skrev:Hej,
Vi har upptäckt en fuktskada i vårt hus som orsakats av en felaktig fasadkonstruktion. Se denna tråd för mer info om själva skadan (vid intresse, behövs inte för att kunna bidra till denna tråd): [länk]
Huset såldes till oss 2020 med Varudeklarerat från Svensk Fastighetsförmedling. Försäkringen gäller för "dolt fel, annat fel som har lett till följdskada samt fel som besiktningsteknikern uppenbart borde noterat vid besiktningen" enligt villkoren.
Vi anser att besiktningsmannen borde upptäckt detta då det går att se om man tittar på fasaden underifrån eller sticker in fingrarna i underkant och känner efter. Anticimex vill dock slå sig fria från ansvar eftersom det i besiktningsprotokollet noteras att:
"Fasadpanelen och foder är i behov av målning/underhåll. Färgen flagnar. Fasadbeklädnad och träkonstruktioner där målningsbehov finnsriskerar att få fukt- och rötskador på grund av sämre vattenavvisande förmåga.Det rekommenderas att utföra en fördjupad undersökning via en snickare/målare för att bedöma orsak, omfattning samt åtgärd."
Därför skriver de att "För det fall brister i fasadpanelens utförande är orsaken till anmäld skada bedöms det finnas ett orsakssamband med noteringen i besiktningsprotokollet."
Jag tycker att noteringen i besiktningsprotokollet är väldigt generell (till exempel var flagningen inte på denna fasad, men i protokollet noterades inte vilken del som avsågs), och att målningen var bristfällig borde inte ha orsakssamband med felaktig konstruktion. Vi gjorde en fördjupad undersökning och orsaken till flagningen var att man använt fel sort färg. Som sagt var detta på en helt annan del av huset.
Notera att detta inte handlar om dolt fel eller undersökningsplikt, utan enbart om Varudeklarerat-försäkringen ska gälla för skadan.
Jag har googlat och försökt hitta rättsfall om detta men inte hittat något. Är det någon här som vet om några tidigare liknande fall?
Tack!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 963 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 963 inlägg
Jag tänker att företaget i sak har rätt här. De har noterat vid besiktningen att färgsläppet inte lätt kan förklaras och av det skälet angett: "Det rekommenderas att utföra en fördjupad undersökning via en snickare/målare för att bedöma orsak, omfattning samt åtgärd."
Svårt att göra det tydligare för en köpare att det förväntas att något kan strula med fukt på denna vägg. Oklart vad. Och jag gissar (se andra tråden) att det handlar om något med fasadens placering i förhållande till lokalterrängen i kombination med ovanlig vindriktning och slagregn.
Svårt att göra det tydligare för en köpare att det förväntas att något kan strula med fukt på denna vägg. Oklart vad. Och jag gissar (se andra tråden) att det handlar om något med fasadens placering i förhållande till lokalterrängen i kombination med ovanlig vindriktning och slagregn.
Tack, men till saken hör att färgsläppet var på en helt annan fasad. Väggen ifråga hade inget färgsläpp. Tyvärr står det ju inte i protokollet vilken vägg som avses.Claes Sörmland skrev:Jag tänker att företaget i sak har rätt här. De har noterat vid besiktningen att färgsläppet inte lätt kan förklaras och av det skälet angett: "Det rekommenderas att utföra en fördjupad undersökning via en snickare/målare för att bedöma orsak, omfattning samt åtgärd."
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 963 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 963 inlägg
Då låter det mer som att du har ett case!V Vemsomhelst2 skrev:
Jag förstår dock inte riktigt vad du vill anföra som fel här. Inte heller riktigt klart i den andra tråden.