Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte betalt för besiktningen kan du släppa att hävda något alls. Du är ju inte kunden då...
Då har jag i så fall radikalt missförstått hur Varudeklarerat fungerar...
 
S SueCia skrev:
Luftspalt saknades oftare än det fanns någon på så gamla hus. Så med tanke på husets ålder bör du förväntat dig att luftspalt saknades, snarare än att förutsätta att den fanns.
Aha, hmm det är ju en bra poäng. Inte en som försäkringsbolaget tagit upp men den kanske blir nästa led i deras försvar. Tack!
 
Är det inte så att o varudeklarerat så kan du klandra besiktningen? Om jag förstått villkoren rätt så övergår besiktningen till dig när du köper huset.

Står det något i villkoren för det?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Då har jag i så fall radikalt missförstått hur Varudeklarerat fungerar...
Vem är din motpart? Det lät som att du ville ge dig på besiktningsmannen men om ni två inte har en kundrelation tror jag det är fel. I så fall ska du väl ge dig på den som lovat dig något alltså den som du köpt huset av?🤔
 
G gaidin skrev:
Är det inte så att o varudeklarerat så kan du klandra besiktningen? Om jag förstått villkoren rätt så övergår besiktningen till dig när du köper huset.

Står det något i villkoren för det?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vem är din motpart? Det lät som att du ville ge dig på besiktningsmannen men om ni två inte har en kundrelation tror jag det är fel. I så fall ska du väl ge dig på den som lovat dig något alltså den som du köpt huset av?🤔
Jag vill inte ge mig på besiktningsmannen. Jag vill att försäkringen ska täcka det som står i försäkringsvillkoren, nämligen detta:

"Vem kan teckna försäkringen? Försäkringen tecknas av säljare..."

"Vem omfattas av försäkringen? Försäkringen gäller för köpare av fastigheten. Försäkringen gäller även för säljaren om köparen riktar krav direkt mot säljaren."

"Försäkringen gäller för fel som har lett till följdskada på byggnad och för följdskadan."

"Försäkringen gäller för fel som besiktningsteknikern uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället"

"Försäkringen gäller för skada som besiktningsteknikern har varnat för i besiktningsprotokollet genom att ange en risk för en sådan skada. Skadan ersätts om det kan visas att skadan fanns vid besiktningstillfället."
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Jag vill inte ge mig på besiktningsmannen. Jag vill att försäkringen ska täcka det som står i försäkringsvillkoren, nämligen detta:

"Vem kan teckna försäkringen? Försäkringen tecknas av säljare..."

"Vem omfattas av försäkringen? Försäkringen gäller för köpare av fastigheten. Försäkringen gäller även för säljaren om köparen riktar krav direkt mot säljaren."

"Försäkringen gäller för fel som har lett till följdskada på byggnad och för följdskadan."

"Försäkringen gäller för fel som besiktningsteknikern uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället"

"Försäkringen gäller för skada som besiktningsteknikern har varnat för i besiktningsprotokollet genom att ange en risk för en sådan skada. Skadan ersätts om det kan visas att skadan fanns vid besiktningstillfället."
Om du frågar försäkringsbolaget om du är deras kund, vad svarar de då?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du frågar försäkringsbolaget om du är deras kund, vad svarar de då?
Det har jag inte frågat och jag ser inte riktigt hur det är relevant?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Det har jag inte frågat och jag ser inte riktigt hur det är relevant?
Jag tror det relevant för vilken rätt du har och vem du ska rikta dina krav mot.
De besked du får från försäkringsbolaget kanske är helt annorlunda beroende på om de tycker ni ha en kundrelation eller inte
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det relevant för vilken rätt du har och vem du ska rikta dina krav mot.
De besked du får från försäkringsbolaget kanske är helt annorlunda beroende på om de tycker ni ha en kundrelation eller inte
Tyvärr känner jag att det här är ganska off topic. Villkoren säger ingenting om att kundrelationen skulle ha betydelse utan är tydliga med att försäkringen gäller för mig som köpare av fastigheten. Jag har också fått dem att backa en gång tidigare i en liknande fråga med samma relation. Och även om kundrelationen skulle ha betydelse så kan jag knappast ändra på den nu.

Jag tror att du försöker hjälpa till men just nu blir tråden bara mer snurrig.
 
V Vemsomhelst2 skrev:
"Försäkringen gäller för fel som besiktningsteknikern uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället"
Där har du din relation till besiktningsmannen.
Det är nog denna paragraf som du kan försöka argumentera för.
 
coconut
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror det relevant för vilken rätt du har och vem du ska rikta dina krav mot.
De besked du får från försäkringsbolaget kanske är helt annorlunda beroende på om de tycker ni ha en kundrelation eller inte
Det är alltså detta vi pratar om https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat/

Vilket alltså är en tjänst som säljs via svensk fastighetsförmedling och där säljaren efter en besiktning kan sälja huset som varudeklarerat. Det i sig innebär en mer omfattade försäkring för säljaren mot uppkomna fel i huset och en trygghet för köparen, då man kan få ersättning för fel som i hade täckts av en dolda fel försäkring eller för den delens ens klassats som dolda fel.

Så TS i detta fall har alltså köpt en fastighet med denna försäkring, hans motpart blir alltså Anticimex Försäkringar AB.

Den stora knäckfrågan i TS fall är om felet som uppstått går att anse vara en med i den friskrivning som besiktningsmannen gjort som ligger som underlag för försäkringens tecknade eller inte. Inte vem som kraven ska riktas mot, då det är redan klarlagt att köparen har rätt att rikta kraven mot Anticimex Försäkringar AB.

Hade det däremot varit en köparbesktining och inget annat avtalats om att köparens besiktning ska övergå till säljaren eller om det hade varit annan form av dolda fel försäkring hade det inte ens varit ett ärende, och troligen inte ens en tråd på bygga hus.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.