Snåla inte på innerdörrarna de ska va massiva och mäktiga för att dämpa ljud och en 90 dörr är inte så brett. Tycker 100 borde va standard minst :love:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Snåla inte på innerdörrarna de ska va massiva och mäktiga för att dämpa ljud och en 90 dörr är inte så brett. Tycker 100 borde va standard minst :love:
Nu har jag ju inget val :) , men annars så känns 80 som ganska brett.
 
P peterj66 skrev:
Nu har jag ju inget val :) , men annars så känns 80 som ganska brett.
Aha varför har du inget val? :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Aha varför har du inget val? :thinking:
Det är tydligen minimum 90 pga tillgänglighetskrav på alla dörrar utom gästtoaletten.
 
P peterj66 skrev:
Det är tydligen minimum 90 pga tillgänglighetskrav på alla dörrar utom gästtoaletten.
Vem är det som bestämmer över ditt eget hus egentligen - du eller tillgänghetskraven? :geek:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vem är det som bestämmer över ditt eget hus egentligen - du eller tillgänghetskraven? :geek:
Tyvärr så kommer det en slutbesiktning där man kontrollerar sånt. Är det avvikelser så får man göra om=dyrt.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tyvärr så kommer det en slutbesiktning där man kontrollerar sånt. Är det avvikelser så får man göra om=dyrt.
Ja, Så är det, och jag fattar varför man har reglerna men samtidigt så tycker jag att det borde vara fullt tillräckligt med att tillgänglighetsanpassa ett sovrum, tvättstuga, en toalett och köket. En normal rullstol eller rullator kommer dessutom mycket väl igenom en 80 dörr. Dessutom kan jag väl tycka att det rimligaste hade varit att tillgänglighetsanpassningen hade varit med hänsyn till rullator vilket måste vara betydligt vanligare än rullstol. Då hade minimikraven sett annorlunda ut och gett lite mer flexibilitet.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vem är det som bestämmer över ditt eget hus egentligen - du eller tillgänghetskraven? :geek:
Tillgänglighetskraven
 
  • Ledsen
Torbjärn
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det gäller i princip alla dörrar.

Det finns dock vissa undantag, till exempel gästwc som FreQa nämnde. Om ett badrum är tillgängligt så har behovet uppnåtts och då behöver inte resterande del vara det.
Men grundregeln är egentligen att alla rum ska vara tillgängliga i markplan.

Minimi passage mått är 800mm har jag för mig, men då en M9 dörr har en öppning på ca 820mm så går det inte att välja en smalare standarddörr.
Innerdörrar måste ha en fri öppning på 760 mm när dörren är öppnad 90 grader.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Innerdörrar måste ha en fri öppning på 760 mm när dörren är öppnad 90 grader.
Så var det ja. Hade inte det exakta måttet i huvudet.

Men resultatet blir ju trots allt ändå en M9 dörr då dörrbladet där är ca 820 mm, minus tjockleken ca 40 mm = 780ish mm I passage mått :)
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Ju större dörrar desto bättre är min bestämda åsikt i frågan :love:
 
P peterj66 skrev:
Ja, Så är det, och jag fattar varför man har reglerna men samtidigt så tycker jag att det borde vara fullt tillräckligt med att tillgänglighetsanpassa ett sovrum, tvättstuga, en toalett och köket. En normal rullstol eller rullator kommer dessutom mycket väl igenom en 80 dörr. Dessutom kan jag väl tycka att det rimligaste hade varit att tillgänglighetsanpassningen hade varit med hänsyn till rullator vilket måste vara betydligt vanligare än rullstol. Då hade minimikraven sett annorlunda ut och gett lite mer flexibilitet.
Det vanligaste är väl att om man som "ung" bygger ett hus bryter benen och kanske en arm i skidbacken. Då ska huset redan vara anpassad för en kortare period i rullstol med motor. Dessa är större än vanliga rullstolar.
 
FreQa FreQa skrev:
Det vanligaste är väl att om man som "ung" bygger ett hus bryter benen och kanske en arm i skidbacken. Då ska huset redan vara anpassad för en kortare period i rullstol med motor. Dessa är större än vanliga rullstolar.
Ok det förklarar saken. När min dotter opererade fötterna fick hon en vanlig rullstol och den klarade våra 80 dörrar. Känns ändå som ett något osannolikt specialfall att anpassa alla hus för att någon kan behöva elrullstol, men regler är regler så det är bara att gilla läget :)
 
P peterj66 skrev:
Ok det förklarar saken. När min dotter opererade fötterna fick hon en vanlig rullstol och den klarade våra 80 dörrar. Känns ändå som ett något osannolikt specialfall att anpassa alla hus för att någon kan behöva elrullstol, men regler är regler så det är bara att gilla läget :)
Regel gäller för att nu har du möjlighet att bygga rätt. När olyckan tyvärr sker så vill kommunen undvika att betala bidrag till ombyggden. Se på många gamla hus där de fått bygga fula stora ramper på utsidan. Tänk vad bra att tänka och göra rätt nu så slipper man förfulande saker sen! ;)
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Brottas vidare med tillgänglighetskraven. Det visar sig att den pardörr vi siktat in oss på eventuell inte uppfyller kraven. Skickade frågan till Simrishamns kommun om det räcker att ytterdörren vid tvättstugan uppfyller kraven på tillgänglighet. Sen har jag så smått velat vidare när det gäller väggblock. Just nu står valet mellan Xella Energy+ 400 och Finja Exakt 400. IsoLeca finns ju också men då verkar det vara dubbla priset. H+H har jag inte hittat någon prisinfo på. Problemet med att välja block är att enligt energiberäkningen så skulle jag kunna välja på block med U-värde upp till 0.25 eller mer, men det finns ju också ett rekommenderat värde på 0,18 för ytterväggar som en del handläggare ser som maximalt tillåtna. Någon som har tips på andra block som kommer under 0.18 i u-värde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.