T TowaTei skrev:
Oj här har det hänt saker sedan jag kollade i tråden senast! Kul att ni har kommit fram till något som ni känner er nöjda med, men är det inte lite synd att tappa de tidigare förslagens uppdelning mellan publika och privata områden? ...och är det verkligen lyckat att placera det stora sovrummet i direkt anslutning till både kök, matplats och vardagsrum?

Förlåt! :)
Alltid bra med synpunkter :) Oftast så kommer det bara vara jag och min fru i huset och då är det inga problem med placeringen av sovrummet, snarare tvärtom. Det är ju en skönare känsla att kliva ut i den öppna matplats/köksdelen än i en korridor. Har vi gäster så hoppas vi att de inte är morgonpigga :)
 
FreQa FreQa skrev:
Jag tycker att om man ska ha entrén som TS önskar och utsikten på andra sidan så går man miste om att få föräldrasovrummet tyst. Sen går väl föräldrarna sist lägger sig sist?!
:) Det var länge sen vi var sist uppe. Båda barnen är i sena tonåren så de är vakna långt efter oss. Gissningsvis så drar de sig dock tillbaka till sina egna rum framåt kvällen.
 
S STB skrev:
Vi har valt en ytterdörr av standardbredd. Skrymmande möbler kan vi ta in genom den dubbla altandörren direkt in i vardagsrummet. Det är ju ändå dit man vill ha de flesta stora möblerna.

Själv är jag väldigt nöjd med att ha valt helgasade dubbeldörrar till altanen istället för skjutdörrar. Mycket robustare konstruktion som är enklare att få tätt.
När det gäller ytterdörren så är det mest för att den är vacker. Visst kan vi få in det mesta i huset via en vanlig dörr eller skjutdörren.
Stängd dubbel ytterdörr med vertikala plankor på övre halvan och dekorativa stjärnmönster på nedre panelerna.
 
P peterj66 skrev:
Alltid bra med synpunkter :) Oftast så kommer det bara vara jag och min fru i huset och då är det inga problem med placeringen av sovrummet, snarare tvärtom. Det är ju en skönare känsla att kliva ut i den öppna matplats/köksdelen än i en korridor. Har vi gäster så hoppas vi att de inte är morgonpigga :)
Jamendåså! :) Då är inte uppdelningen publikt/privat lika viktig heller antar jag, och då verkar den nya inriktningen vara vettig!
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Ritning över en husplan med noteringar, inklusive ett större kök i norra delen, möbler och rumsdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom utsikten och möjligheten till en glimt av havet fanns så hade jag flyttat runt lite i den vänstra delen.

Köket hamnar då mot norr och kan göras avsevärt mycket mer tilltaget (5,4x3m) så där finns rejält med yta.
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
Och då ytterdörren minst sagt drar åt det klassiska hållet så skulle jag säga att resterande utsida även får göra det.

Med det sagt så behöver allt inte vara symmetriskt, men element som tillexempel gesims, spröjs och en relativt symmetrisk (fast ändå osymmetrisk) fönstersättning kommer komplimentera det hela bra.

3D-modell av klassiskt hus med symmetrisk fönsterplacering, utan spröjs, på grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slängde ihop en 3D utifrån min ovanstående planritning, har dock inte orkat rita in några spröjs :oops:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
En liten fråga om tillgänglighet. Enligt reglerna ska det vara fritt 110cm på ena sidan av toalettstolen. Men på många katalogritningar så ligger handfat , toalettstol och dusch på rad precis som på Jarlsgårds ritning. Då får man ju inte 110 fritt mellan toalettstolen och duschen. Räknas dusch som öppen yta i detta fallet?
 
P peterj66 skrev:
En liten fråga om tillgänglighet. Enligt reglerna ska det vara fritt 110cm på ena sidan av toalettstolen. Men på många katalogritningar så ligger handfat , toalettstol och dusch på rad precis som på Jarlsgårds ritning. Då får man ju inte 110 fritt mellan toalettstolen och duschen. Räknas dusch som öppen yta i detta fallet?
Det är 110cm från centrum wc stol till vägg. Duschen räknas som en icke möblerad yta och man kan därmed ta den i anspråk för att uppnå tillgänglighetsreglerna :)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det är 110cm från centrum wc stol till vägg. Duschen räknas som en icke möblerad yta och man kan därmed ta den i anspråk för att uppnå tillgänglighetsreglerna :)
Tack då klarnar det lite :)
 
Redigerat:
Hur går det med takfönster? Med alla pengar ni sparar in på en arkitekt borde ni kunna ha ett i varje rum :love:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Hur går det med takfönster? Med alla pengar ni sparar in på en arkitekt borde ni kunna ha ett i varje rum :love:
Takfönster kan iofs vara fint men jag tror inte att vi kommer ha några som det ser ut nu.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Torbjärn
  • Laddar…
Sitter och funderar på det här med innerdörrar. Vi har idag 70 och 80 bredd på våra innerdörrar, men efter en snabb koll på tillgänglighetsreglerna så verkar det inte att gå att ha mindre bredd än 90 cm vilket känns väldigt överdimensionerat. Gäller det alla innerdörrar?
 
P peterj66 skrev:
Sitter och funderar på det här med innerdörrar. Vi har idag 70 och 80 bredd på våra innerdörrar, men efter en snabb koll på tillgänglighetsreglerna så verkar det inte att gå att ha mindre bredd än 90 cm vilket känns väldigt överdimensionerat. Gäller det alla innerdörrar?
Bara till rum man behöver ha tillgängliga för att svara trixigt. Lilla toan kan bli mindre. Till alla rum är det lämpligt att ha lite större när man behöver flytta möbler.
Obs
Måtten gäller det som kallas dagmått dvs när dörren är öppen och fritt mått mellan karm till dörrbladet på gångjärnssidan. 9M dvs 90 cm dörr.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Det gäller i princip alla dörrar.

Det finns dock vissa undantag, till exempel gästwc som FreQa nämnde. Om ett badrum är tillgängligt så har behovet uppnåtts och då behöver inte resterande del vara det.
Men grundregeln är egentligen att alla rum ska vara tillgängliga i markplan.

Minimi passage mått är 800mm har jag för mig, men då en M9 dörr har en öppning på ca 820mm så går det inte att välja en smalare standarddörr.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Ja då är det bara att bita ihop och köra på 90-dörrar utom på gästtoan.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.