Finns frigolit block som du fyller med betong.
Med en 45a på insidan som installations vägg som isoleras med 45 mm, osb, sen gips så är du nere på 0.13.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Finns frigolit block som du fyller med betong.
Med en 45a på insidan som installations vägg som isoleras med 45 mm, osb, sen gips så är du nere på 0.13.
Ja jag har sett dem och de verkar spännande. Vill dock helst ha stenvägg utan trä , kommer även mura innerväggarna.
 
Tycker finjas block verkar smidiga, i synnerhet blocken för innerväggar med hål i, enkel rördragning.
Nackdel, priset.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker finjas block verkar smidiga, i synnerhet blocken för innerväggar med hål i, enkel rördragning.
Nackdel, priset.
Ja de har många fördelar ,lätta och bra passform också har jag läst. Å andra sidan är xellas block mer lättarbetade om man måste kapa och ligger lägre i pris.
 
Har tidigare funderat på att köra med Porotherm, men har nu glidit över mot Xella, mest pga enklare kapning under bygge, att det är mer beprövat här och kamske lite emklare eldragning.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
D
pacharan pacharan skrev:
Har tidigare funderat på att köra med Porotherm, men har nu glidit över mot Xella, mest pga enklare kapning under bygge, att det är mer beprövat här och kamske lite emklare eldragning.
Det är synd att det är så svårt att få fram prisinfo på Xellas produkter. Deras prisbok säger bara att kvadratmeterpriset för murad vägg är 700, men det är snudd på hopplöst att hitta priser på balkar, u-block och annat man behöver för ett bygge. När det gäller innerväggar känns Finjas hålblock som den smidigaste lösningen för ledningsdragning.
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Här kommer en något uppdaterad planlösning. Sovrummet har breddats till 370cm för att tillgodose tillgänglighetskraven, Väggen mellan förråd och WC linjerar med väggen mellan kök och sovrum. Tanken är det ska vara saxtakstolar/högre takhöjd till vänster om denna linje (B på ritningen) och vanliga w-takstolar till höger. Dvs lägre/normal takhöjd i sovrumsdelen med WC, tvättstuga och hall. nu håller vi tummarna för att tvättstugedörren räcker för att uppfylla tillgänglighetskraven så att vi kan ha en pardörr som ytterdörr.
Planritning av ett hus med markerad breddning av sovrum till 370cm för tillgänglighet, och indelning för sax- och w-takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tanke som dyker upp är ett stort fönster i siktlinjen från ytterdörren där kaminen står nu.
Antingen skjutpartier eller ett fönster som går hela vägen ner till golvet.
Öppnar man ytterdörren och kan se rakt igenom huset är riktigt trevligt;)
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Ser riktigt trevligt ut :love:

Hur är det med skrivborden, ska de vara framför fönster? Hemma hos mig har vi massa datorskärmar som skulle täcka fönstren om det var som du ritat.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Kanske byta plats på förråd och master bedroom? Mindre ljud från v-rum om man vill sova.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Ni skulle kunna ta bort förrådet helt, sen dra in väggen i sovrummet 60cm (mot köket) för att ha all förvaring i korridoren så sparar ni golvyta :love:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ser riktigt trevligt ut :love:

Hur är det med skrivborden, ska de vara framför fönster? Hemma hos mig har vi massa datorskärmar som skulle täcka fönstren om det var som du ritat.
Du har helt rätt om skrivborden. De hamnade framför fönstren på ritningen mest pga något regelverk jag läste. Förmodligen så kommer de inte stå så om vi sitter där och jobbar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske byta plats på förråd och master bedroom? Mindre ljud från v-rum om man vill sova.
Kommer nog mest vara min fru och jag där, och då tittar vi mest tillsammans om vi ser på nåt. Om tjejerna hänger med så kommer de nog ligga på rummet och kolla i mobilerna.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ni skulle kunna ta bort förrådet helt, sen dra in väggen i sovrummet 60cm (mot köket) för att ha all förvaring i korridoren så sparar ni golvyta :love:
Fast det är rätt skönt att ha ett förråd som kan dubbla som skafferi. Det är ju en hel del prylar som man bara använder ibland.
 
Kul tråd och spännande att se hur planritningen utvecklats! Jag gillar hur ni fått till inbyggda garderober i ett par av sovrummen och att ni har en del fönster som går ner till marken så att hunden kan titta ut :)

Spontant tycker jag däremot att vardagsrumsdelen ser liten ut (inte större än sovrummet bredvid). Jag förstår att ni behöver ett förråd men kan det göras smalare och kompletteras med alternativ förrådsplacering som utrymmen i garage/uthus och en lucka i köksgolvet med matkällare?

Det hade varit intressant att se hur ni tänker er att matrums- och vardagsrumsdelen av huset ska möbleras. Jag undrar till exempel om braskaminens placering: Jag växte upp i ett hus där man ser den öppna spisen precis så, när man kliver in genom ytterdörren. Det är snyggt och elegant, men man vill ju kunna sitta framför brasan och njuta av den på vintern. Så frågan är hur ni tänker använda braskaminen som nu står mitt emellan vardagsrum och matplats - är den en prydnad eller ska ni sitta framför brasan och njuta av värmen på närmare håll än från soffan?

Har ni funderat på en eldstad som var mer integrerad i rumsindelningen, kanske till och med en kamin inne i rummet som skulle kunna ses från flera håll och som skulle dela av den stora ytan lite? Vet dock inte hur genomförbart det skulle vara.

En sak till: jag vet ju inte vilken stil ni har, men det slår mig att det inte finns mycket väggyta för tavlor eller (bok)hyllor i de sociala ytorna. Det är egentligen bara väggarna bakom sofforna man kan hänga tavlor på.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.