8 80-talshus skrev:
Kul tråd och spännande att se hur planritningen utvecklats! Jag gillar hur ni fått till inbyggda garderober i ett par av sovrummen och att ni har en del fönster som går ner till marken så att hunden kan titta ut :)

Spontant tycker jag däremot att vardagsrumsdelen ser liten ut (inte större än sovrummet bredvid). Jag förstår att ni behöver ett förråd men kan det göras smalare och kompletteras med alternativ förrådsplacering som utrymmen i garage/uthus och en lucka i köksgolvet med matkällare?

Det hade varit intressant att se hur ni tänker er att matrums- och vardagsrumsdelen av huset ska möbleras. Jag undrar till exempel om braskaminens placering: Jag växte upp i ett hus där man ser den öppna spisen precis så, när man kliver in genom ytterdörren. Det är snyggt och elegant, men man vill ju kunna sitta framför brasan och njuta av den på vintern. Så frågan är hur ni tänker använda braskaminen som nu står mitt emellan vardagsrum och matplats - är den en prydnad eller ska ni sitta framför brasan och njuta av värmen på närmare håll än från soffan?

Har ni funderat på en eldstad som var mer integrerad i rumsindelningen, kanske till och med en kamin inne i rummet som skulle kunna ses från flera håll och som skulle dela av den stora ytan lite? Vet dock inte hur genomförbart det skulle vara.

En sak till: jag vet ju inte vilken stil ni har, men det slår mig att det inte finns mycket väggyta för tavlor eller (bok)hyllor i de sociala ytorna. Det är egentligen bara väggarna bakom sofforna man kan hänga tavlor på.
Hej och tack för många tänkvärda kommentarer. Att vi valt att ha en liten vardagsrumsdel är för att avståndet till TV:n inte ska bli allt för långt. Förrådet tillkom just för att vi krympte vardagsrumsdelen och fick plats över. Det hade ju såklart kunnat bli en walk-in-closet men vi kände att ett förråd/skafferi inne i huset skulle vara väldigt användbart. Det kommer finnas ett ytterförråd för cyklar, trädgårdsutrustning och liknande. Så småningom så hade det även varit kul att bygga en jordkällare.

När det gäller braskaminen så har prio varit att den ska vara synlig både från soffan och matbordet. Den kommer användas mest som prydnad och ett sätt att få lite extra värme på ruggiga dagar.

En stor anledning till ytorna är att vi kan bli rätt så många när familjen samlas till högtider och födelsedagar, så det är praktiskt att kunna anpassa möbleringen efter det. Annars är det ju väldigt snyggt med en central braskamin, men jag tror att nuvarande placering gör att brasan finns i synfältet i hela den sociala delen.

När det gäller väggyta så prioriterade vi utsikten i första hand. Jag tror inte vi kommer ha några bokhyllor och eventuella tavlor får sättas i vardagsrumsdelen eller väggen mot sovrum och förråd.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ni skulle kunna ta bort förrådet helt, sen dra in väggen i sovrummet 60cm (mot köket) för att ha all förvaring i korridoren så sparar ni golvyta :love:
Jag är inte helt med på hur du menar. Absolut minsta godkända mått på sovrummet är 3,7 x 3 meter. Tar vi bort förrådet så blir vardagsrummet större och vi vill inte ha allt för stort vardagsrum.
 
P peterj66 skrev:
Hej och tack för många tänkvärda kommentarer. Att vi valt att ha en liten vardagsrumsdel är för att avståndet till TV:n inte ska bli allt för långt. Förrådet tillkom just för att vi krympte vardagsrumsdelen och fick plats över. Det hade ju såklart kunnat bli en walk-in-closet men vi kände att ett förråd/skafferi inne i huset skulle vara väldigt användbart. Det kommer finnas ett ytterförråd för cyklar, trädgårdsutrustning och liknande. Så småningom så hade det även varit kul att bygga en jordkällare.

När det gäller braskaminen så har prio varit att den ska vara synlig både från soffan och matbordet. Den kommer användas mest som prydnad och ett sätt att få lite extra värme på ruggiga dagar.

En stor anledning till ytorna är att vi kan bli rätt så många när familjen samlas till högtider och födelsedagar, så det är praktiskt att kunna anpassa möbleringen efter det. Annars är det ju väldigt snyggt med en central braskamin, men jag tror att nuvarande placering gör att brasan finns i synfältet i hela den sociala delen.

När det gäller väggyta så prioriterade vi utsikten i första hand. Jag tror inte vi kommer ha några bokhyllor och eventuella tavlor får sättas i vardagsrumsdelen eller väggen mot sovrum och förråd.
Tack för ditt svar! :) En fråga som jag glömde: är detta tänkt som permanentboende eller fritidshus?
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
8 80-talshus skrev:
Tack för ditt svar! :) En fråga som jag glömde: är detta tänkt som permanentboende eller fritidshus?
Det är ett fritidshus som är tänkt att kunna bli permanent i framtiden
 
Vad är det för mått på förrådet nu?

En tanke hade varit att ha dörren till förrådet från sovrummet och minska ner det något, så ni kan sätta högskåp mot förråd väggen till köket.

En annan sak är fönstren i matplatsen, där hade jag nog hellre haft 2 fönstergrupper med 2st fönster i varje grupp i stället för 3 separata med väggbitar imellan, det blir mer arkitektoniskt :)


Gällande entredörr så kommer dessvärre inte tvättstugedörren anses ersätta entrén. Om ni däremot skulle rita in en hatthylla/klädstång i tvättstugan och specifikt döpa den dörren till hall/entré, ja då kan ni eventuellt lyckas kringgå kravet.

Sen varierar det dock från kommun till kommun om en dubbeldörr anses uppfylla tillgängligheten. Om sido dörren går att öppna enkelt utan lås i över/nederkant så kan den kanske accepteras ändå.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Det är ett fritidshus som är tänkt att kunna bli permanent i framtiden
Aha - då förstår jag mer planlösningen och hur ni tänker med stora ytor för familjehögtider och mindre för soffhäng! Ska bli kul att följa bygget!
 
  • Gilla
odanne och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för mått på förrådet nu?

En tanke hade varit att ha dörren till förrådet från sovrummet och minska ner det något, så ni kan sätta högskåp mot förråd väggen till köket.

En annan sak är fönstren i matplatsen, där hade jag nog hellre haft 2 fönstergrupper med 2st fönster i varje grupp i stället för 3 separata med väggbitar imellan, det blir mer arkitektoniskt :)


Gällande entredörr så kommer dessvärre inte tvättstugedörren anses ersätta entrén. Om ni däremot skulle rita in en hatthylla/klädstång i tvättstugan och specifikt döpa den dörren till hall/entré, ja då kan ni eventuellt lyckas kringgå kravet.

Sen varierar det dock från kommun till kommun om en dubbeldörr anses uppfylla tillgängligheten. Om sido dörren går att öppna enkelt utan lås i över/nederkant så kan den kanske accepteras ändå.
Förrådet är tänkt att dubbla som skafferi, annars hade det definitivt kunnat vara en poäng med att flytta dörren.

Fönstren var en bra idé, vi får skissa och se var vi landar :)
 
P peterj66 skrev:
Jag är inte helt med på hur du menar. Absolut minsta godkända mått på sovrummet är 3,7 x 3 meter. Tar vi bort förrådet så blir vardagsrummet större och vi vill inte ha allt för stort vardagsrum.
Ritning av en våningsplan med handskrivna anteckningar och markeringar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
[bild]
Med den lösningen så flyttar du alltså ut förvaringen utanför sovrummet och får ett större vardagsrum på köpet?
 
P peterj66 skrev:
Med den lösningen så flyttar du alltså ut förvaringen utanför sovrummet och får ett större vardagsrum på köpet?
Jag tolkar det som att förrådet ersätts med inbyggda skåp i korridoren. Med samma förvaringsyta i sådana skåp kan ni använda nuvarande förråds obrukbara golvyta till annat. ...om ni inte är lika usla som jag och därför fyller varenda kubikcentimeter i förrådet med grejer :)
 
  • Gilla
  • Haha
Nillea och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag tolkar det som att förrådet ersätts med inbyggda skåp i korridoren. Med samma förvaringsyta i sådana skåp kan ni använda nuvarande förråds obrukbara golvyta till annat. ...om ni inte är lika usla som jag och därför fyller varenda kubikcentimeter i förrådet med grejer :)
Jag misstänker att varenda kvadratcentimeter av vårt förråd kommer fyllas så småning om.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för mått på förrådet nu?

En tanke hade varit att ha dörren till förrådet från sovrummet och minska ner det något, så ni kan sätta högskåp mot förråd väggen till köket.

En annan sak är fönstren i matplatsen, där hade jag nog hellre haft 2 fönstergrupper med 2st fönster i varje grupp i stället för 3 separata med väggbitar imellan, det blir mer arkitektoniskt :)


Gällande entredörr så kommer dessvärre inte tvättstugedörren anses ersätta entrén. Om ni däremot skulle rita in en hatthylla/klädstång i tvättstugan och specifikt döpa den dörren till hall/entré, ja då kan ni eventuellt lyckas kringgå kravet.

Sen varierar det dock från kommun till kommun om en dubbeldörr anses uppfylla tillgängligheten. Om sido dörren går att öppna enkelt utan lås i över/nederkant så kan den kanske accepteras ändå.
Testade din lösning med två fönster per grupp i SweetHome och det blev mycket bättre. Tack!
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Med den lösningen så flyttar du alltså ut förvaringen utanför sovrummet och får ett större vardagsrum på köpet?
Kalla det skafferivägg mot köket. Alla mått är samma förutom sovrummet som blir större :love:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Kalla det skafferivägg mot köket. Alla mått är samma förutom sovrummet som blir större :love:
Det är en bra idé, men det känns som ett förråd kan svälja mer om man tex behöver en extra frys eller kyl.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
S
En klädkammare/förråd behöver vara minst1700 brett, helst 1800. Då får man precis plats med hyllor/klädhängare på båda sidor. Att snåla in 20% på bredden så att bara en sida kan användas gör att man förlorar halva lagringsutrymmet.
Många hus saknar vettiga förrådsutrymmen så ni skall absolut inte ta bort det. Resultatet blir annars ofta att ett rum eller garage används som förråd istället och ännu mer golvyta går förlorad.

Det är fint med mycket utsikt, men på kvällarna så sitter man som i ett akvarium och alla som går omkring utanför tittar in. Fönster med normal höjd från golvet ger ofta en tryggare känsla eftersom kroppen delvis döljs. Vår arkitekt påpekade både det och att vi behövde mer väggyta för bokhyllor och tavlor. Vi tog bort en hel del panoramafönster och är mycket tacksamma för det. Det påverkar även energiåtgången positivt eftersom fönster är ca 10 ggr sämre än vägg.
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.