P peterj66 skrev:
Mycket bra feedback. Jag ska kika på vad som är möjliga mått på fönstren utan att behöva specialbeställa
Av nyfikenhet, vilken tillverkare tittar ni på?

Velfac brukar ha bra priser när det gäller egenritat/byggt där man av naturliga skäl beställer färre fönster än husföretagen gör. De är inte så kända då de sällan finns med som val till kataloghus (jag gissar att det beror på (bristen på) kick-back till husföretagen?) Riktigt bra kvalitet och estetik.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
S Söderslätt skrev:
Av nyfikenhet, vilken tillverkare tittar ni på?

Velfac brukar ha bra priser när det gäller egenritat/byggt där man av naturliga skäl beställer färre fönster än husföretagen gör. De är inte så kända då de sällan finns med som val till kataloghus (jag gissar att det beror på (bristen på) kick-back till husföretagen?) Riktigt bra kvalitet och estetik.
Vi har tittat på Elitfönster eftersom de verkar vara bra. Velfac är jag lite tveksam till efter att ha läst om att de verkar ha fått kvalitetsproblem på senare tid. Annars gör de ju snygga fönster.
 
P peterj66 skrev:
Vi har tittat på Elitfönster eftersom de verkar vara bra. Velfac är jag lite tveksam till efter att ha läst om att de verkar ha fått kvalitetsproblem på senare tid. Annars gör de ju snygga fönster.
Aha, jag har bara erfarenhet från tidigare, tråkigt om de fått kvalitetsproblem.

Elitfönster ska vara bra, men har en ganska kraftig/tung båge av de jag sett. Tror dock inte det är något fel på kvaliteten.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
S Söderslätt skrev:
Aha, jag har bara erfarenhet från tidigare, tråkigt om de fått kvalitetsproblem.

Elitfönster ska vara bra, men har en ganska kraftig/tung båge av de jag sett. Tror dock inte det är något fel på kvaliteten.
Fönsterfabrikatet är på inget sätt spikat, men att kunna välja färg och ha skjutdörrar i sortimentet är ett krav. Gärna hyfsat underhållsfritt också. När det gäller Velfac ska jag kolla lite mer om det bara var en tillfällig dip vid fabriksbytet.
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
@peterj66

Som jag tolkar det är tillfartsvägen ifrån den högra gaveln (öster), stämmer det?
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
@peterj66

Som jag tolkar det är tillfartsvägen ifrån den högra gaveln (öster), stämmer det?
Inser att jag växlat på öst och väst på bilden , men du har rätt i att det är på den sidan infarten är.
 
Utifrån den informationen så skulle jag personligen säga att ett gavelställt hus med entrén på gavelsidan hade varit att föredra.

Har skissat upp ett relativt snabbt, som visar hur jag tänker.

Skiss över gavelställt hus med matplats, vardagsrum, sovrum arrangemang och ytterligare detaljer som speglar beskrivningen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett gavelställt hus med entré, vardagsrum och matplats mot öst, sovrum mot norr och integrerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Matplats mot öst - utsikt
  • Vardagsrum mot öst - utsikt
  • Samtliga sovrum mot norr - behagligt klimat
  • Samtliga sovrum har utrymme för dubbelsäng - flexibelt
  • Samtliga sovrum uppfyller tillgänglighetskraven
  • Samtliga sovrum har rejält med förvaring, de mindre har 3 x 60 cm garderober, det stora 5 x 60 cm.
  • Garderoberna mellan sovrummen agerar ljuddämpare
  • GästWC i anslutning till entré
  • Stort badrum
  • Tvättstuga med dörr ut mot garage/parkering, men även till trädgård
  • Rejält U-kök
  • Rymlig entré med KLK i direkt anslutning
  • Genomsyn igenom hela huset från entré
  • Eldstad med utanpåliggande murstock, fokusområde genom hela huset
  • Förlängd takfot mot öst - skydda mot stark sol
  • Alla VS utrymmen samlade nära varandra - mindre rördragning för både VA men även frånluft (FTX)
  • Ryggåstak i vardagsrum, rumsstorlek beräknad utifrån takstolsmått
  • Innermått hus satta utifrån takstolsstandard
  • Garage alternativt carport agerar insynsskydd
Ja, det är så jag tänker kring denna layout :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
AnnaEfternamn och 10 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Utifrån den informationen så skulle jag personligen säga att ett gavelställt hus med entrén på gavelsidan hade varit att föredra.

Har skissat upp ett relativt snabbt, som visar hur jag tänker.

[bild]
[bild]

  • Matplats mot öst - utsikt
  • Vardagsrum mot öst - utsikt
  • Samtliga sovrum mot norr - behagligt klimat
  • Samtliga sovrum har utrymme för dubbelsäng - flexibelt
  • Samtliga sovrum uppfyller tillgänglighetskraven
  • Samtliga sovrum har rejält med förvaring, de mindre har 3 x 60 cm garderober, det stora 5 x 60 cm.
  • Garderoberna mellan sovrummen agerar ljuddämpare
  • GästWC i anslutning till entré
  • Stort badrum
  • Tvättstuga med dörr ut mot garage/parkering, men även till trädgård
  • Rejält U-kök
  • Rymlig entré med KLK i direkt anslutning
  • Genomsyn igenom hela huset från entré
  • Eldstad med utanpåliggande murstock, fokusområde genom hela huset
  • Förlängd takfot mot öst - skydda mot stark sol
  • Alla VS utrymmen samlade nära varandra - mindre rördragning för både VA men även frånluft (FTX)
  • Ryggåstak i vardagsrum, rumsstorlek beräknad utifrån takstolsmått
  • Innermått hus satta utifrån takstolsstandard
  • Garage alternativt carport agerar insynsskydd
Ja, det är så jag tänker kring denna layout :)
Jag gillar tanken du har med att eldstaden synlig det första man ser som gäst och som syns av alla som rör sig i huset.
Riktigt bra och genomtänkt planlösning. Skulle kunna tro att du jobbar med planera hus om dagarna ;)
 
@Jarlsgård
Mycket spännande planlösning, den checkar verkligen av alla våra krav. Väldigt snällt av dig att lägga tid och energi på vårt projekt.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag gillar tanken du har med att eldstaden synlig det första man ser som gäst och som syns av alla som rör sig i huset.
Riktigt bra och genomtänkt planlösning. Skulle kunna tro att du jobbar med planera hus om dagarna ;)
Tack!

Ja det kan man nästan tro att jag gör, men så är faktiskt inte fallet :cool:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
@Jarlsgård
Mycket spännande planlösning, den checkar verkligen av alla våra krav. Väldigt snällt av dig att lägga tid och energi på vårt projekt.
Så lite så. Detta är vad jag brinner för och i samma sekund som jag såg tomt layouten så vaknade hjärnan till :surprised:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Ligger tomten inom eller utanför detaljplanerat område?

Rent krasst ser det ut att vara utanför, med tanke på miljön runtom.. Men man vet ju aldrig :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ligger tomten inom eller utanför detaljplanerat område?

Rent krasst ser det ut att vara utanför, med tanke på miljön runtom.. Men man vet ju aldrig :)
Den ligger utanför, vilket gör livet lite lättare när det gäller husdesignen..
 
P peterj66 skrev:
Den ligger utanför, vilket gör livet lite lättare när det gällerhusdesignen.
Och inga områdesbestämmelser heller?

Kan nog göra det både enklare och svårare ibland.. Beror lite på den politiska viljan skulle jag säga :p

Men ett vitputsat hus med sadeltak i papp brukar gå i linje med vad våra skånska politiker vill ha :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Och inga områdesbestämmelser heller?

Kan nog göra det både enklare och svårare ibland.. Beror lite på den politiska viljan skulle jag säga :p

Men ett vitputsat hus med sadeltak i papp brukar gå i linje med vad våra skånska politiker vill ha :crysmile:
Ja vi kommer ju inte sticka ut alltför mycket. Det minskar ju också risken för att grannar överklagar och fördröjer byggstarten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.