Jo det finns rätt också finns det mindre fel.

I detta fallet så hade man om gjort det rätt fått överlappet förbi packningen och det hade inte läckt.

Som det är nu kommer skarven före packningen och eftersom den antagligen är kass så tittar vattnet ut i skarven.

H
D Dr Benz skrev:
Jo det finns rätt också finns det mindre fel.

I detta fallet så hade man om gjort det rätt fått överlappet förbi packningen och det hade inte läckt.

Som det är nu kommer skarven före packningen och eftersom den antagligen är kass så tittar vattnet ut i skarven.
Kan inte säga mindre fel efter som det är inte fel.

H Hallerudsbo skrev:
Kan inte säga mindre fel efter som det är inte fel.
Det skapar ju ett läckage nu som inte hade behövts. Hade det suttit rätt så spelar det ingen roll om packningen var lite torr eller ej..

Man skulle använt din dubbelmuff nere vid golvet och sen vänt på riktningen på övriga rör så hade detta inte varit ett problem.

Allra helst gjort rätt från början genom golvet.. men ett rakt fallande rör är inte lika utsatt i skarvarna.

H
D Dr Benz skrev:
Det skapar ju ett läckage nu som inte hade behövts. Hade det suttit rätt så spelar det ingen roll om packningen var lite torr eller ej..

Man skulle använt din dubbelmuff nere vid golvet och sen vänt på riktningen på övriga rör så hade detta inte varit ett problem.

Allra helst gjort rätt från böKarjan genom golvet.. men ett rakt fallande rör är inte lika utsatt i skarvar
Ja eller så kanske det är spricka i röret med som läcker det vet vi inte. ( eller det ser du kanske)?
Men dit jag ville är att det finns inget fel om man följer monteringsanvisningen till tillverkarna.
Så att ropa att det är fel montage är att ge fel information

H Hallerudsbo skrev:
Ja eller så kanske det är spricka i röret med som läcker det vet vi inte. ( eller det ser du kanske)?
Men dit jag ville är att det finns inget fel om man följer monteringsanvisningen till tillverkarna.
Helt klart kan det vara en spricka. Men rören är ändå felvända.

Det säger ju sig självt om man funderar över den mekaniska biten i monteringen. Eftersom insticket går förbi tätningen så kan det aldrig läcka om man monterar på rätt sätt oavsett om tätningen är torr eller vikt sig eller liknande. Som det är gjort nu så finns den risken oavsett vad felet är i detta fallet.

H
D Dr Benz skrev:

Det säger ju sig självt om man funderar över den mekaniska biten i monteringen. Eftersom insticket går förbi tätningen så kan det aldrig läcka om man monterar på rätt sätt oavsett om tätningen är torr eller vikt sig eller liknande. Som det är gjort nu så finns den risken oavsett vad felet är i detta fallet.
Dagens rör har i praktiken ingen betydelse hur du vänder en sådan vinkel.
Men om du nu har info om att just dessa är felvända enligt leverantör så okej då är dom fel.
Mindre bra montering men fel nej.

D Dr Benz skrev:

Det går att spåra vart dropparna kommer från då vattnet är smutsigt. Nu har jag ju tyvärr målat rören vita då de var en blandning av 70-tals grönt och orange men ja, det är ju en glipa där vattnet kommer ut.. Hur tusan löser jag det då? Måste jag plocka isär hela och sätta nytt? Bifogar närbilder på läckan
H Hallerudsbo skrev:

• Vitmålad avloppsrör, kopparledningar, stödhållare, grå vägg, detaljbild av VVS-installation i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat rör, mässingsrör i bakgrunden, vägg, avskalad färg, närbild.
    Skapa konto
  • Vitmålad rörledning nära tak, möjligen en del av värmesystem, med synlig koppling och kopparledningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Karrock
H Hallerudsbo skrev:
Dagens rör har i praktiken ingen betydelse hur du vänder en sådan vinkel.
Men om du nu har info om att just dessa är felvända enligt leverantör så okej då är dom fel.
Mindre bra montering men fel nej.
Det var jag som började med fel håll, och backade sen från rätt/fel till bra/mindre bra.
Enligt TS är det rör från 60-talet även om vi är tveksamma baserat på bilderna. Oavsett kan de i rörbytet ha delat/ruckat på en torkad gammal gummitätning så att den har börjat läcka.
Hade rören varit åt andra hållet hade en sån läcka varit mindre sannolik.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Karrock
Termobarisk Termobarisk skrev:
Det går att spåra vart dropparna kommer från då vattnet är smutsigt. Nu har jag ju tyvärr målat rören vita då de var en blandning av 70-tals grönt och orange men ja, det är ju en glipa där vattnet kommer ut.. Hur tusan löser jag det då? Måste jag plocka isär hela och sätta nytt? Bifogar närbilder på läckan
Sedär! Den ser ut som att den går att åtgärda. Tex med en Fernco-koppling ( https://www.vvsochbad.se/fernco-kop...z3K9_CfAyAZGTizVx7lwOa54vbSSdTo8aAhd9EALw_wcB

sen sågar du bort en bit av det övre, vertikala röret och skarvar med Ferncon istället.
Jag har själv en sådan "tillfälligt" i mitt stambyte. 10 år utan läckage än så länge.

Kontrollmät rördiameter och kontrollera rörmaterial innan du börjar.
Du kan behöva rensa bort lite färg på det nedre röret.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Sedär! Den ser ut som att den går att åtgärda. Tex med en Fernco-koppling ( [länk]

sen sågar du bort en bit av det övre, vertikala röret och skarvar med Ferncon istället.
Jag har själv en sådan "tillfälligt" i mitt stambyte. 10 år utan läckage än så länge.

Kontrollmät rördiameter och kontrollera rörmaterial innan du börjar.
Du kan behöva rensa bort lite färg på det nedre röret.
Älskar det här forumet, TACK! 🙏 ska ta tag i det där, ser ut som något jag löser själv hyfsat lätt ju.

Hittade bild på före det målades, bara för referens, och ser nu att det jag trodde DÅ var gammalt och intorkat var just detta bruna vatten som färgat på samma plats:

• Renovering, rörinstallation, verktyg, hink, rörkopplingar, arbetsplatsröra, väggar, opolerade ytor.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete, rör och avlopp synliga, byggavfall på golvet, skyddat fönster, hink, oavslutade installationer.
    Skapa konto
H
Karrock Karrock skrev:
Det var jag som började med fel håll, och backade sen från rätt/fel till bra/mindre bra.
Enligt TS är det rör från 60-talet även om vi är tveksamma baserat på bilderna. Oavsett kan de i rörbytet ha delat/ruckat på en torkad gammal gummitätning så att den har börjat läcka.
Hade rören varit åt andra hållet hade en sån läcka varit mindre sannolik.
Ja det hade vart mindre chans för läckage.
Men Dr benz hävdar att de är fel.
Kanske fel montage enligt instruktion från leverantör på 60 talet.
Men jag menar att finns inget fel bara mindre bra montering.

H
Ja det är enkelt att komma åt och byta det där.
Såga i med nytt sen en skjutmuff på slutet.

• Älska
Termobarisk
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja det hade vart mindre chans för läckage.
Men Dr benz hävdar att de är fel.
Kanske fel montage enligt instruktion från leverantör på 60 talet.
Men jag menar att finns inget fel bara mindre bra montering.
Suck. Om det finns ett bra sätt att göra det på så är väl det det rätta. Bara för att det fungerar ett tag behöver det ju inte vara rätt.

Ser dessutom ut som att röret är instucket i taket. Det borde sitta utanpå.

Det håller kanske 30 år att göra fel. Men håller kanske 60 år plus att göra rätt.

Hade man gjort det rätt från början hade det inte läckt nu.

Karrock
H Hallerudsbo skrev:
Ja det är enkelt att komma åt och byta det där.
Såga i med nytt sen en skjutmuff på slutet.
Skjutmuff är väl en onödig risktagning med målade rör? Fernco lär vara mer lättjobbat.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Karrock
Termobarisk Termobarisk skrev:
Älskar det här forumet, TACK! 🙏 ska ta tag i det där, ser ut som något jag löser själv hyfsat lätt ju.

Hittade bild på före det målades, bara för referens, och ser nu att det jag trodde DÅ var gammalt och intorkat var just detta bruna vatten som färgat på samma plats:
Undrar om inte vit/grön är original och grön/orange är utbytta i en mindre lyckad lagning/ändring

• Gilla
Termobarisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.