14 130 läst · 49 svar
14k läst
49 svar
Vart kommer vattnet ifrån som tränger upp i fogen
Fråga då honom hur vattnet ska sluta rinna in via alla andra fogar i duschhörnan och inte spridas vidare i badrummet! Omöjligt uppdrag att lösa problemet med fog i vägg/golvvinkel. Risken är att du blir sittande med problemet som byggfirman ställt till med trots att du inte gjort ett enda fel
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Det kan ju inte vara så svårt att prova? Vattenbegjut fog för fog på nåt vis så ser man väl kanske vilken som gör saken värst. Kan ju som sagt vara det som rinner ner efter vägg och rakt ner i fogen som påverkar saken mest.
Dyker vattnet upp så där snabbt så måste det ju vara ganska stort flöde från nånting tycker man. man kan ju testa med duschen runt brunnen primärt och sen arbeta sig närmare och närmare vägg så man ser när det börjar komma.
Dyker vattnet upp så där snabbt så måste det ju vara ganska stort flöde från nånting tycker man. man kan ju testa med duschen runt brunnen primärt och sen arbeta sig närmare och närmare vägg så man ser när det börjar komma.
S Stefan1972 skrev:Det kan ju inte vara så svårt att prova? Vattenbegjut fog för fog på nåt vis så ser man väl kanske vilken som gör saken värst. Kan ju som sagt vara det som rinner ner efter vägg och rakt ner i fogen som påverkar saken mest.
jag har faktiskt testat lite och det verkar som det kommer när man spolar vatten i duschhörnet och det hamnar i fogen mellan vägg och golvJonatan79 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
ok, ja jag skulle inte se nå problem med lite fog där även om man inte gör så nuförtiden. Det gör ju inget sämre iallafall bortsett från ev ful påväxt med tiden.K kjork skrev:
Fråga plattsättaren om han har bilder från tiden då han satte kaklet/klinkers också. Om han kammade åt sidan istället för mot brunnen sitter ni med mer eller mindre vatten utanför duschen precis som idag även i framtiden.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Självklart kan det rinna ner i alla fogar men det är ju det man märker om man testar m,ed duschen och väter fog för fog. Om problemet är som störst om man väter smygen mot vägg och man tätar där så kanske det är löst sen. Uppenbarligen avtar ju saken om man enbart väter det övriga golvet om jag förstår ts rätt?
så var min upplevelse igår men kommer testa mer idag nu när det torkat upp lite under natten. Tänker att jag börjar runt golvbrunnen och rör mig utåt. Kommer försöka undvika fogen där golv möte vägg.S Stefan1972 skrev:Självklart kan det rinna ner i alla fogar men det är ju det man märker om man testar m,ed duschen och väter fog för fog. Om problemet är som störst om man väter smygen mot vägg och man tätar där så kanske det är löst sen. Uppenbarligen avtar ju saken om man enbart väter det övriga golvet om jag förstår ts rätt?
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Visserligen så är fogar inte täta. Tätheten sköts av tätskiktet bakom kaklet.
Men det betyder inte att det direkt rinner vatten genom kakelfigar. Fogbruk tillverkas med tätningsmedel. De blir inte helt täta av det men de suger igenom mindre vatten än ex. rå betong.
Det handlar mera om en fuktvandring igenom fogen.
Jag tror inte att man få så mycket vatten bakom kaklet, att det sedan ”rinner” bakom plattorna för att läcka ut en bra bit bort.
I det här fallet talas det ju dessutom om att blandarfästet uppenbarligen inte sitter tätt mot väggen. Vatten rinner in i ytterröret och ut i andra änden av röret. Där rinner alltså in vatten bakom kaklet. Jag tror att det är där vi har problemet.
Men det betyder inte att det direkt rinner vatten genom kakelfigar. Fogbruk tillverkas med tätningsmedel. De blir inte helt täta av det men de suger igenom mindre vatten än ex. rå betong.
Jag tror inte att man få så mycket vatten bakom kaklet, att det sedan ”rinner” bakom plattorna för att läcka ut en bra bit bort.
I det här fallet talas det ju dessutom om att blandarfästet uppenbarligen inte sitter tätt mot väggen. Vatten rinner in i ytterröret och ut i andra änden av röret. Där rinner alltså in vatten bakom kaklet. Jag tror att det är där vi har problemet.
Det stämmer som du skriver att det på något sätt kommer in vatten i röret genom blandaren på något sätt. Det uppstår när vatten kommer på själva blandaren. Det har jag efter ett par timmar i badrummet kommit fram till. Jag tänker att vi dagens undersökning så undviker jag att spola vatten på blandaren och endast på golvet. Tror jag lägger en handduk som täcker fogen mellan vägg och golv.H hempularen skrev:Visserligen så är fogar inte täta. Tätheten sköts av tätskiktet bakom kaklet.
en annan sak jag kom på igår som inte nämnts här, när vi flyttade in på våren så fick vi förklarat att värmen i badrum och hall är avstängd, höj en grad i veckan. Dock var värmen felkopplad mellan vårt sovrum och aktuellt badrum så värmen stod på från dag ett vi flyttat in.
Hej
Plattläggaren som gjorde vårt badrum 2010 undrade varför jag ville ha mjukfog. Enl honom hade de inte använt det "på länge" precis som du fått beskrivit för dig så är det tätskiktet under plattorna som skyddar själva rummet så precis som han sa så är mjukfog bara ett bekymmer som "möglar och ser tråkigt ut efter ett par års användning. Och så här 11 år senare kan jag bara hålla med honom, det ser lite tråkigt ut i fogen. Men så är det när man tror att man kan.
Så mitt "amatörtips" är att INTE lägga någon mjukfog.
/B
Plattläggaren som gjorde vårt badrum 2010 undrade varför jag ville ha mjukfog. Enl honom hade de inte använt det "på länge" precis som du fått beskrivit för dig så är det tätskiktet under plattorna som skyddar själva rummet så precis som han sa så är mjukfog bara ett bekymmer som "möglar och ser tråkigt ut efter ett par års användning. Och så här 11 år senare kan jag bara hålla med honom, det ser lite tråkigt ut i fogen. Men så är det när man tror att man kan.
Så mitt "amatörtips" är att INTE lägga någon mjukfog.
/B