14 124 läst · 49 svar
14k läst
49 svar
Vart kommer vattnet ifrån som tränger upp i fogen
Hej. i vårt badrum upplever jag att vatten tränger upp i fogen. På ena bilden så är duschväggen till vänster i bild följer man fogen mellan golv och vägg så ser man en torr sektion för att sedan längre ifrån duschen se att vatten tränger upp ur fogen. Vatten fortsätter också tränga upp efter att duschen är avstängd. Jag kan ta fler bilder om någon efterfrågar. Jag har också sedan bygget haft problem med att vatten går in bakom blandaren i duschen, rinner genom röret som vatten ledningen går genom, för att sedan rinna ut bakom kommoden där röret sticker ut lägre. Det är på gång att lösas genom att dra nya ledningar, men kan det ha något samband? Väldigt tacksam för hjälp, tankar och funderingar då jag inte är bevandrad i rörmokeri.
Det kan vara två olika fel. Gällande vatten under klinker/kakel så kan fixen vara kammad i fel riktning så vatten pressas åt sidan istället för neråt mot golvbrunnen. Samt att fallet under klinkers är dåligt eller t.o.m. bakfall
vad gör man då åt detta? Din emoji talar iofs inte för något bra?Jonatan79 skrev:
Jag förstod inte riktigt var det andra vattnet (bakom kommoden) kommer ut jämfört med denna fog.
Mina tankar. Det verkar ju trycka på ganska bra. Jag skulle prova att stänga av huvudvattenkranen in i huset och öppna en låg punkt, så att man därmed vet att det inte är något tryck i ledningarna i badrummet för att se om det påverkade hur vattnet kommer ut i fogen. Om det slutar komma vatten i fogen då betyder det ju att det läcker någon stans från vattenledningarna till lagret bakom kaklet.
Mina tankar. Det verkar ju trycka på ganska bra. Jag skulle prova att stänga av huvudvattenkranen in i huset och öppna en låg punkt, så att man därmed vet att det inte är något tryck i ledningarna i badrummet för att se om det påverkade hur vattnet kommer ut i fogen. Om det slutar komma vatten i fogen då betyder det ju att det läcker någon stans från vattenledningarna till lagret bakom kaklet.
vattnet kommer bara vid användning av duschen. Då trycks det upp genom fogen enligt bilder och film. Det fortsätter en stund efter duschen är avstängd för att sedan sluta helt.ylven skrev:Jag förstod inte riktigt var det andra vattnet (bakom kommoden) kommer ut jämfört med denna fog.
vattnet bakom kommoden tror jag är ett annat problem men i samma badrumylven skrev:Jag förstod inte riktigt var det andra vattnet (bakom kommoden) kommer ut jämfört med denna fog.
Kakel är inget tätskikt. Tätskiktet ligger bakom kaklet. När duschväggen utsätts för vatten strålar, tränger vattnet in i fogarna, för att bakom kaklet transporteras (med självfall) till stället det trängs ut igen.
Så länge tätskiktet håller tät, är det inget problem, men man kan såklart installera duschkabin
Så länge tätskiktet håller tät, är det inget problem, men man kan såklart installera duschkabin
Men det ska väl inte vara så att man har ett duschhörn och när man duschar så kommer det ut vatten på golvet utanför duschen. Ganska mycket också?harry73 skrev:Kakel är inget tätskikt. Tätskiktet ligger bakom kaklet. När duschväggen utsätts för vatten strålar, tränger vattnet in i fogarna, för att bakom kaklet transporteras (med självfall) till stället det trängs ut igen.
Problemet du troligtvis har, är att du har ett fall på dina tegelplattor, som går till brunnen, och ett annat fall på tätskiktet under tegelplattorna. Vattnet som trängs ner i fogarna, hamnar på tätskiktet och strömmar då till tätskiktets lägsta punkt. När det trängs in så mycket vatten att utrymmet mellan tätskikt och tegelplattorna är fullt, trycks vattnet ut genom fogen vid lägsta punkten. I ditt fall är det utanför duschen..
Det behöver inte ens vara fel på fallet under plattorna, det kan också vara att man kammade bruket under plattorna åt fel håll, så att man har små kanaler i bruket som leder vattnet bort från duschen.
Så länge tätskiktet håller tät, leder det inte till vattenskador.
Det behöver inte ens vara fel på fallet under plattorna, det kan också vara att man kammade bruket under plattorna åt fel håll, så att man har små kanaler i bruket som leder vattnet bort från duschen.
Så länge tätskiktet håller tät, leder det inte till vattenskador.
vi har haft slutbesiktning och ska precis boka tvåårsbesiktning. Finns inga anmärkningar på badrummen men detta är ju inget man kan upptäcka då tänker jag. Golvet behöver ju bli mättat förstJonatan79 skrev: