Dalbotös skrev:Kanonbra jobbat! Har redan dina bilder sparade på telefonen som inspiration gråa dagar. d^_^b
En fråga; fönstret framför diskbänken, det går under bänken va? Hur upplever ni den lösningen? Finns det någon bild på hur det ser ut? Jag kommer troligtvis hamna i samma läge själv på ett par ställen i mitt kök så jag är intresserad av hur det upplevs!
Mitt nuvarande kök är platsbyggt åt en tant som var en tvärhand hög så jag vill ha högre bänkar men då hamnar de framför fönstret istället för under.
Lösningen kändes naturlig. Inga problem eftersom fönstren öppnas utåt. Nu är fönsterbänken ganska smal, men en blomma kan man ju ställa dit. Vi löste det hela genom att sätta en bakkantslist från Ikea mot fönstret så inte vatten får för sig att sipra ner där. På baksidan har vi faktiskt inte gjort något alls ännu. Möjligen sätter vi dit en målad bräda. Men det är ingen som ser dit utom möjligen fönstertittaren som gjorts sig omaket att kliva upp på en stege och kika in. Så det känns inte så prioriterat att pyssla med det som det är nu.
Dessutom blir det en glipa in mot diskmaskinen vilket är bra eftersom det blir varmt när man kör den och detta kan nu ventileras bort via fönstret. Enda nackdelen på sikt är väl att det kommer ramla ner damm där. Men sockeln går att plocka bort så man ska kunna dammsuga där under emellanåt. Men som sagt, det man inte ser har man heller inte ont av.
Ser väldigt trevligt ut. Nästan så att man blir sugen på att gå loss här hemma trots att köket är nyrenoverat!
Golvet ser väldigt trevligt ut. Är det ett grangolv? Ni ser ut att ha fått till det precis som vi skulle vilja få till vårt. Skulle man kunna få lite fler bilder, och mer detaljer kring hur ni gjorde det (produkter ni använde, kostnad, moment)? Det vor guld värt!
Golvet ser väldigt trevligt ut. Är det ett grangolv? Ni ser ut att ha fått till det precis som vi skulle vilja få till vårt. Skulle man kunna få lite fler bilder, och mer detaljer kring hur ni gjorde det (produkter ni använde, kostnad, moment)? Det vor guld värt!
Skulle tro att det är furu. Det gulnar iaf fort om man inte vitpigmenterar det. Det är ju det gamla undergolvet och var kanske inte tänkt att vara synligt, men slipat och behandlat är det gör fint. Tusentals hål i dock, men det hör liksom till.
Byggnadssättet
Idén till köket och byggnadssättet fick vi från bloggen it´s a House. MYCKET krimskrams på den, men de visade med 1 bild hur de hade byggt på ikeastommarna. Vi frågade dem efter lite mer detlajer men de var så hemliga så, ville inte ge ut några mått eller tillvägagångssätt. Lite larvigt tycker jag, varför skulle inte andra få samma chans att bygga? Så här kommer min beskrivning:
Det är som sagt vanliga köksstommar från Ikea. Till "ramverket" köpte vi planhyvlad furu, 45x21 mm. I nedre kant satte vi 95x21 mm så att det skulle ge stöd åt sockeln. Köp planhyvlat utan kvistar så slipper du kvistlacka.
Till ramen mellan lådorna använde monterade vi listen liggandes. De 24 mm som hamnar innanför stommarna borrade och skruvlimmade vi genom skåpet. Det gäller att mäta noga så de bli i våg och på samma ställe på varje stomme.
Montera sedan stommarna som du vill ha dem. För att få rätt avstånd mellan dem läggs en 45mm list mot kanterna och kläms fast mellan de liggande listerna. Dvs att stommarna sitter med 45 mm mellan insidorna. Borra hål genom ramen in i skåpstommen och limskruva med spånskruv. På stommarna lade vi en 45x21 för att höjda bänken en smula så att ramen också kan gå i överkant. Spackla med snickerispackel, slipa, spackla igen tills du är nöjd. Måla med den färg du vill ha. Klart!
Till vänster om ugnen, där det är 4 lådor, fanns ingen stomme som passade, så vi fick såga isär en standardstomme och sätta ihop igen fast lite smalare. Det var faktiskt otroligt enkelt. Lådorna är också fullutdrags med dämpning. Köpte grejerna på Clas Ohlson. Själva lådorna byggde frugan av plywood. En botten, sedan skruvades sidostycken på underifrån och sist bakstycket bakifrån. Fronten har jag för mig att vi monterade med små, vita vinkeljärn.
Kylskåpsstommen klädde vi med 4 mm furuplywood på båda sidor. Linoljefärg tar nämligen inte på den ytan som stommarna är klädda med. Skivan limmades på och drogs fast med många små skruv. Spackla och slipa tills det ser bra ut. Måla och ingen ser att det är skruvat.
Eftersom standardfronter ligger utanpå stommarna fick vi alltså göra egna för att få dem att ligga innanför. Vi gjorde även kylskåpsdörren och den till diskmaskinen på samma sätt. 12 mm furuplywood med den fina sidan utåt såklart. På denna monterade vi 69x8 mm planhyvlad furu genom att limma och skruva bakifrån genom plywooden. Korta skruvar alltså! Vill man vara seriös och göra det snyggt så försänker man skruven och spacklar innan målning. Det tar en hiskelig tid med tanke på att linoljefärgen ska målas 3 lager med ett dygn torktid emellan. Så vi drog helt enkelt i skruven och målade på sen. Det är ändå inget som syns ens när man öppnar lådorna. De övre fronterna, som är släta, består av två 10 mm plywood som vi skruvlimmade ihop bakifrån. Till sist gjordes utanpåliggande socklar av 95x15 mm planhyvlad furu och kvartsstav som fästs med dyckert ovanpå. Det går nog att limma också, ska prova det i nästa rum. Ganska besvärligt att skjuta dyckert med så små marginaler. Det finns färdiga socklar som har det utseendet att beställa från sågeri, men då blir det andra pengar.
Det vi upptäckte efter att ha börjat montera fronterna är att Ikeas lådsystem sticker ut en smula från stommen. Fronterna kunde ha varit 1 mm tunnare, men det är inget vi stör oss på. Kylskåpsdörren var också rätt knepig att få på plats eftersom vi gjort dörren så bred som stommen plus 8 mm (för täcksidorna). Det gjorde att den kärvade i kanten när man öppnade. Fick fräsa bort en del av stommen. Det syns som tur är bara när man öppnar kylskåpsdörren, så vem bryr sig om det!
Om du ritar upp hur du vill ha fronterna med mått så sågar de till dessa åt dig på några minuter på ett byggvaruhus. Tänk på att få fiberriktningen åt samma håll på alla luckor, lätt att missa om man inte är vaksam. Själv hade jag inte en tanke på det, utan det var mannen på K-rauta som påpekade det. Sen dess har K-rauta blivit en ny favvo. Såga till det planhyvlade och montera går på några timmar beroende på antalet lådor. Inga geringar eller liknande. Mät ut, borra och skruva fast "hållarna" som hör till lådsystemet (efter att fronten är målad). Målandet och planerandet är det som tar klart längst tid.
Vi har lagt ner rätt mkt tid på köket, det ska jag inte sticka under stolen med. Men då ingår komplett nya ytskickt, eldragning med några nya uttag, flytta dörren till skafferiet, nytt ytskickt i skafferi och städskrubb, skrapa och måla allt till serveringsskåpet och samtliga foder i köket som har gammal stil. Nytt avlopp och vatten. Ta fram murstocken och flytta hålet. Samtidigt som vi hela tiden använt köket som kök.
Kostnaden
Har en låda proppfull med kvitton för alla inköp sedan mars som inte är sammanräknade. Jag skickar gärna den till den som har lust att räkna lite.
Uppskattningsvis så kostade stommar, lådor, dämpare, ben och lite annat 8000 kr. Bänkskivorna ca 3000 kr. Plywood kanske 1500 kr inkl tillsågningen. Det planhyvlade är svårt att räkna på, men säg 2000 kr så är det med marginal iaf. Beslagen kostade ca 1100 kr. Färgen är också svårt att räkna på eftersom vi även målat massa annat, men jag skulle tippa på att det gick åt dryga litern färg till stommar och luckor. Så runt 350 kr då. Sen ska man inte glömma skruv, lim, gångjärn till luckan ovan kylen, spackel, sandpapper mm mm mm. Så allt som allt kanske 20 000 kr + vitvarorna som blev klart dyrare + VVS + el + övriga ytskikt. Så allt som allt drygt 65.000 kr skulle jag säga utan att ha räknat för lågt.
Byggnadssättet
Idén till köket och byggnadssättet fick vi från bloggen it´s a House. MYCKET krimskrams på den, men de visade med 1 bild hur de hade byggt på ikeastommarna. Vi frågade dem efter lite mer detlajer men de var så hemliga så, ville inte ge ut några mått eller tillvägagångssätt. Lite larvigt tycker jag, varför skulle inte andra få samma chans att bygga? Så här kommer min beskrivning:
Det är som sagt vanliga köksstommar från Ikea. Till "ramverket" köpte vi planhyvlad furu, 45x21 mm. I nedre kant satte vi 95x21 mm så att det skulle ge stöd åt sockeln. Köp planhyvlat utan kvistar så slipper du kvistlacka.
Till ramen mellan lådorna använde monterade vi listen liggandes. De 24 mm som hamnar innanför stommarna borrade och skruvlimmade vi genom skåpet. Det gäller att mäta noga så de bli i våg och på samma ställe på varje stomme.
Montera sedan stommarna som du vill ha dem. För att få rätt avstånd mellan dem läggs en 45mm list mot kanterna och kläms fast mellan de liggande listerna. Dvs att stommarna sitter med 45 mm mellan insidorna. Borra hål genom ramen in i skåpstommen och limskruva med spånskruv. På stommarna lade vi en 45x21 för att höjda bänken en smula så att ramen också kan gå i överkant. Spackla med snickerispackel, slipa, spackla igen tills du är nöjd. Måla med den färg du vill ha. Klart!
Till vänster om ugnen, där det är 4 lådor, fanns ingen stomme som passade, så vi fick såga isär en standardstomme och sätta ihop igen fast lite smalare. Det var faktiskt otroligt enkelt. Lådorna är också fullutdrags med dämpning. Köpte grejerna på Clas Ohlson. Själva lådorna byggde frugan av plywood. En botten, sedan skruvades sidostycken på underifrån och sist bakstycket bakifrån. Fronten har jag för mig att vi monterade med små, vita vinkeljärn.
Kylskåpsstommen klädde vi med 4 mm furuplywood på båda sidor. Linoljefärg tar nämligen inte på den ytan som stommarna är klädda med. Skivan limmades på och drogs fast med många små skruv. Spackla och slipa tills det ser bra ut. Måla och ingen ser att det är skruvat.
Eftersom standardfronter ligger utanpå stommarna fick vi alltså göra egna för att få dem att ligga innanför. Vi gjorde även kylskåpsdörren och den till diskmaskinen på samma sätt. 12 mm furuplywood med den fina sidan utåt såklart. På denna monterade vi 69x8 mm planhyvlad furu genom att limma och skruva bakifrån genom plywooden. Korta skruvar alltså! Vill man vara seriös och göra det snyggt så försänker man skruven och spacklar innan målning. Det tar en hiskelig tid med tanke på att linoljefärgen ska målas 3 lager med ett dygn torktid emellan. Så vi drog helt enkelt i skruven och målade på sen. Det är ändå inget som syns ens när man öppnar lådorna. De övre fronterna, som är släta, består av två 10 mm plywood som vi skruvlimmade ihop bakifrån. Till sist gjordes utanpåliggande socklar av 95x15 mm planhyvlad furu och kvartsstav som fästs med dyckert ovanpå. Det går nog att limma också, ska prova det i nästa rum. Ganska besvärligt att skjuta dyckert med så små marginaler. Det finns färdiga socklar som har det utseendet att beställa från sågeri, men då blir det andra pengar.
Det vi upptäckte efter att ha börjat montera fronterna är att Ikeas lådsystem sticker ut en smula från stommen. Fronterna kunde ha varit 1 mm tunnare, men det är inget vi stör oss på. Kylskåpsdörren var också rätt knepig att få på plats eftersom vi gjort dörren så bred som stommen plus 8 mm (för täcksidorna). Det gjorde att den kärvade i kanten när man öppnade. Fick fräsa bort en del av stommen. Det syns som tur är bara när man öppnar kylskåpsdörren, så vem bryr sig om det!
Om du ritar upp hur du vill ha fronterna med mått så sågar de till dessa åt dig på några minuter på ett byggvaruhus. Tänk på att få fiberriktningen åt samma håll på alla luckor, lätt att missa om man inte är vaksam. Själv hade jag inte en tanke på det, utan det var mannen på K-rauta som påpekade det. Sen dess har K-rauta blivit en ny favvo. Såga till det planhyvlade och montera går på några timmar beroende på antalet lådor. Inga geringar eller liknande. Mät ut, borra och skruva fast "hållarna" som hör till lådsystemet (efter att fronten är målad). Målandet och planerandet är det som tar klart längst tid.
Vi har lagt ner rätt mkt tid på köket, det ska jag inte sticka under stolen med. Men då ingår komplett nya ytskickt, eldragning med några nya uttag, flytta dörren till skafferiet, nytt ytskickt i skafferi och städskrubb, skrapa och måla allt till serveringsskåpet och samtliga foder i köket som har gammal stil. Nytt avlopp och vatten. Ta fram murstocken och flytta hålet. Samtidigt som vi hela tiden använt köket som kök.
Kostnaden
Har en låda proppfull med kvitton för alla inköp sedan mars som inte är sammanräknade. Jag skickar gärna den till den som har lust att räkna lite.
Uppskattningsvis så kostade stommar, lådor, dämpare, ben och lite annat 8000 kr. Bänkskivorna ca 3000 kr. Plywood kanske 1500 kr inkl tillsågningen. Det planhyvlade är svårt att räkna på, men säg 2000 kr så är det med marginal iaf. Beslagen kostade ca 1100 kr. Färgen är också svårt att räkna på eftersom vi även målat massa annat, men jag skulle tippa på att det gick åt dryga litern färg till stommar och luckor. Så runt 350 kr då. Sen ska man inte glömma skruv, lim, gångjärn till luckan ovan kylen, spackel, sandpapper mm mm mm. Så allt som allt kanske 20 000 kr + vitvarorna som blev klart dyrare + VVS + el + övriga ytskikt. Så allt som allt drygt 65.000 kr skulle jag säga utan att ha räknat för lågt.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jäkligt bra jobbat!
Som kökssäljare på IKEA tycker jag det är fantastiskt roligt att se hur det på olika sätt går att att använda systemet för att bygga personliga lösningar, och det här ser ju verkligen ut som ett kök alá sekelskifte, men med modern inredning.
Som kökssäljare på IKEA tycker jag det är fantastiskt roligt att se hur det på olika sätt går att att använda systemet för att bygga personliga lösningar, och det här ser ju verkligen ut som ett kök alá sekelskifte, men med modern inredning.
Jag verkar vara ställföreträdande trådväckare idag, men så kan det bli ibland.
Hur som helst, jag tänkte att det skulle vara intressant att höra med trådskaparen hur köket stått sig. Håller det ihop fortfarande? Speciellt är jag intresserad av konstruktionen av köksluckorna med en hel plyfa oh limmad kant på, istället för att bygga en ram av planhyvlad furu och sen fräsa in en bit plyfa i mitten.
Jag undrar också hur ni målade luckorna, eftersom jag antar att lite penseldrag syns? Målade ni allt i fiberriktningen, eller är den lilla delen mellan de två hellånga målad på tvären.
Och varför gerade ni inte hörnen för att undvika exponerat ändträ? Tror du att det skulle vara bra att lägga en ram av planhylvat runt luckan, eller ger det bara fler skarvar som riskerar att spricka? Hur ser det ut såhär ett par år senare, ser man skarven mellan plyfa och planhyvlat på sidan av luckan?
Hur som helst, jag tänkte att det skulle vara intressant att höra med trådskaparen hur köket stått sig. Håller det ihop fortfarande? Speciellt är jag intresserad av konstruktionen av köksluckorna med en hel plyfa oh limmad kant på, istället för att bygga en ram av planhyvlad furu och sen fräsa in en bit plyfa i mitten.
Jag undrar också hur ni målade luckorna, eftersom jag antar att lite penseldrag syns? Målade ni allt i fiberriktningen, eller är den lilla delen mellan de två hellånga målad på tvären.
Och varför gerade ni inte hörnen för att undvika exponerat ändträ? Tror du att det skulle vara bra att lägga en ram av planhylvat runt luckan, eller ger det bara fler skarvar som riskerar att spricka? Hur ser det ut såhär ett par år senare, ser man skarven mellan plyfa och planhyvlat på sidan av luckan?
Kul att det fortfarande finns lite intresse för denna gamla tråden.jonmo skrev:Jag verkar vara ställföreträdande trådväckare idag, men så kan det bli ibland.
Hur som helst, jag tänkte att det skulle vara intressant att höra med trådskaparen hur köket stått sig. Håller det ihop fortfarande? Speciellt är jag intresserad av konstruktionen av köksluckorna med en hel plyfa oh limmad kant på, istället för att bygga en ram av planhyvlad furu och sen fräsa in en bit plyfa i mitten.
Jag undrar också hur ni målade luckorna, eftersom jag antar att lite penseldrag syns? Målade ni allt i fiberriktningen, eller är den lilla delen mellan de två hellånga målad på tvären.
Och varför gerade ni inte hörnen för att undvika exponerat ändträ? Tror du att det skulle vara bra att lägga en ram av planhylvat runt luckan, eller ger det bara fler skarvar som riskerar att spricka? Hur ser det ut såhär ett par år senare, ser man skarven mellan plyfa och planhyvlat på sidan av luckan?
Köket står fortfarande kvar på sin plats. Det har dock spruckit lite i en del skarvar. Jag följde inte riktigt instruktionerna för träspacklet upptäckte jag efteråt. Man ska grundmåla först och sen spackla. Jag spacklade på obehandlat trä. Men det tror jag iofs inte är den huvudsakliga orsaken till sprickorna; det är nog helt enkelt torksprickor.
Din idé med en ram först kan nog vara god. Som vi gjorde var såklart väldigt enkelt och gick fort, men det håller kanske längre med en annan metod. Fast som helhet är köket fortfarande lika snyggt och de små sprickorna är ingen man ser om man inte granskar skåpen på nära håll.
Även om vi handmålade allt så tycker jag inte att penseldragen syns. Vi har målat med linolja och man lägger ju på tunt varje strykning så det blir slätt och bra. Det var mest frun som målade och hon låter meddela att hon målade allt i fiberriktningen.
Ang gerning. Ja du, det minns jag inte. Det är möjligt att vi hade kikat på en förbild och tyckte om att man såg att ramen var hopsatt på det sättet, men det kan lika gärna vara så att vi helt enkelt inte tänkte på det.
Från sidorna har det inte spruckigt mellan plywood och ramen, men man ser skarven lite eftersom plywood ju inte är helt slätt i genomskärning och i kontrast till den släta planhyvlade delen så syns det om än ganska lite. Det beror helt på hur petig du är. Men vill du ha ett resultat som ser så proffsbyggt ut som möjligt är det kanske bättre att göra som du föreslår att göra en ram som du sedan fäller in en bit plywood i eller liknande. För oss duger det vi åstadkommit mer än tillräckligt. Lokala tidningen var tom här och gjorde ett reportage och det gjorde jämförelser med Kvänums kök. Men då får man förstås stå på lite avstånd.
Summa summarum: Jag kan bara rekommendera att bygga själv om man har tiden och viljan. Mycket trevligare slutresultat än massproducerade kök.
Ska jag ta upp något negativt så är det att på kylskåpsdörren har shabby-chiq infunnits sig lite väl fort. Linoljefärg håller bra, men är såklart inte lika hårt som pulverlackfärg så det har slitits lite i kanterna där man gärna håller handen. Omvänt är då fördelen att vårt kök kan man fräscha upp genom att stryka på mer färg. Ett kök med folie på kan man ju inte så lätt bara måla om.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Mycket intressant. Jag tror jag ska göra ett försök i den här riktningen. Då badrummet kommer fixas före kök har jag det perfekta träningsobjektet i form av handfatsskåp. Äntligen kan jag motivera kexmaskinen också! Jag får väl återkomma själv med mina erfarenheter.cederbusch skrev:Kul att det fortfarande finns lite intresse för denna gamla tråden.
Köket står fortfarande kvar på sin plats. Det har dock spruckit lite i en del skarvar. Jag följde inte riktigt instruktionerna för träspacklet upptäckte jag efteråt. Man ska grundmåla först och sen spackla. Jag spacklade på obehandlat trä. Men det tror jag iofs inte är den huvudsakliga orsaken till sprickorna; det är nog helt enkelt torksprickor.
Din idé med en ram först kan nog vara god. Som vi gjorde var såklart väldigt enkelt och gick fort, men det håller kanske längre med en annan metod. Fast som helhet är köket fortfarande lika snyggt och de små sprickorna är ingen man ser om man inte granskar skåpen på nära håll.
Även om vi handmålade allt så tycker jag inte att penseldragen syns. Vi har målat med linolja och man lägger ju på tunt varje strykning så det blir slätt och bra. Det var mest frun som målade och hon låter meddela att hon målade allt i fiberriktningen.
Ang gerning. Ja du, det minns jag inte. Det är möjligt att vi hade kikat på en förbild och tyckte om att man såg att ramen var hopsatt på det sättet, men det kan lika gärna vara så att vi helt enkelt inte tänkte på det.
Från sidorna har det inte spruckigt mellan plywood och ramen, men man ser skarven lite eftersom plywood ju inte är helt slätt i genomskärning och i kontrast till den släta planhyvlade delen så syns det om än ganska lite. Det beror helt på hur petig du är. Men vill du ha ett resultat som ser så proffsbyggt ut som möjligt är det kanske bättre att göra som du föreslår att göra en ram som du sedan fäller in en bit plywood i eller liknande. För oss duger det vi åstadkommit mer än tillräckligt. Lokala tidningen var tom här och gjorde ett reportage och det gjorde jämförelser med Kvänums kök. Men då får man förstås stå på lite avstånd.
Summa summarum: Jag kan bara rekommendera att bygga själv om man har tiden och viljan. Mycket trevligare slutresultat än massproducerade kök.
Ska jag ta upp något negativt så är det att på kylskåpsdörren har shabby-chiq infunnits sig lite väl fort. Linoljefärg håller bra, men är såklart inte lika hårt som pulverlackfärg så det har slitits lite i kanterna där man gärna håller handen. Omvänt är då fördelen att vårt kök kan man fräscha upp genom att stryka på mer färg. Ett kök med folie på kan man ju inte så lätt bara måla om.
Extrem intressand. Gjörde samma fehl som Du och spacklade före grundmåling. Fick sprickor direct.
Använda nu elastic trä för att fixa det ... vi ska se om det bli bra.
Men min fråga är, om du skulle gjöra om dit kök hur skulle du bygga hella ramverk? Oftas jag tycka att det sklulle bli enkalre och bättre at man gjörde det från ett enda stuck mdf, så slippa man allt sprickor mellan lister.
P.S. min project kan du se på:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/219225-snickerispakel-spricka-hur-ska-jag-gora.html
Använda nu elastic trä för att fixa det ... vi ska se om det bli bra.
Men min fråga är, om du skulle gjöra om dit kök hur skulle du bygga hella ramverk? Oftas jag tycka att det sklulle bli enkalre och bättre at man gjörde det från ett enda stuck mdf, så slippa man allt sprickor mellan lister.
P.S. min project kan du se på:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/219225-snickerispakel-spricka-hur-ska-jag-gora.html
Enkelt: jag skulle inte göra om det. Jag är väldigt nöjd med den lösning vi valde, Visst, coolare med hemmabyggda ramverk, men alla som ser köket tycker det ser platsbyggt ut. Och hur det ser ut är ju viktigare än att det är massivt rakt igenom. Anser jag iaf.Lambis skrev:Extrem intressand. Gjörde samma fehl som Du och spacklade före grundmåling. Fick sprickor direct.
Använda nu elastic trä för att fixa det ... vi ska se om det bli bra.
Men min fråga är, om du skulle gjöra om dit kök hur skulle du bygga hella ramverk? Oftas jag tycka att det sklulle bli enkalre och bättre at man gjörde det från ett enda stuck mdf, så slippa man allt sprickor mellan lister.
P.S. min project kan du se på:
[länk]
Produkter som diskuteras i tråden