19 885 läst · 121 svar
20k läst
121 svar
Vårt första hus
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Då skulle jag höjt skåpen 2-3cm Men du får nog hitta på en egen sockel genom att klyva en täcksida eller likande.
Höjden på bänkskivan är ju en vanesak i slutändan
Höjden på bänkskivan är ju en vanesak i slutändan
Jo det är ju ett alternativ! Socklarna är ju ändå bara typ 2.5m så en extra täcksida får de ju bli isf ja.Henrik.woll skrev:
Jag som är lite över medel hade ju inte klagat över lite högra höjd ändå...
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men då har du ju redan två anledningar
Och om din respektive är kortare finns ju alltid pallar
Och om din respektive är kortare finns ju alltid pallar
Välj Marbodal före IKEA! Mitt råd och inte svart kök. Man tröttnar... Lycka till. Ytterligare en tanke; bo in er först så kommer ni att ta mer övervägda beslut. Vackert hus !W Willewonka skrev:Vi har Ikeakök i våran lägenhet, vilket det kommer bli i huset också. Men ett problem jag har kommit på är att robotdammsugaren inte kan dammsuga intill sockeln, då den bara är ca 7cm hög.
Blir det alldeles för hög bänkyta om man har 10-11cm under skåpen? Någon som har det som kan dela med sig?
Marbodal som vi säljer på jobbet har ju 166mm sockel men skåpen i sig är ju inte lika höga.
Någon specifik anledning? Aldrig hört något negativt om Ikea.M Margareta_lindqvist skrev:
Jo en del säger att man ska bo in sig först, men hade varit väldigt skönt att få köket klart innan inflyttning så man iaf har de klart. Men vi är inte där än så det kan ju såklart ändras
Varför? Det är 3ggr dyrare än Ikea och jag tvivlar på att det är dubbelt så bra. Mina föräldrar kompletterade precis sitt Marbodalkök med ett 160cm brett överskåp med vitrinluckor, det kostade 28 000kr. Det hade kanske kostat 6-7 på Ikea........M Margareta_lindqvist skrev:
Nu kan jag få Marbodal för inte så mycket mer än Ikea, men byter hellre luckor igen om 8 år för samma peng som marbodal hade kostat från början.Ramnemark skrev:
Sen kan de ju också va så att vissa specialskåp är svindyra jämfört med Ikea, men tror att stommarna och vanliga luckor inte är så långt ifrån varandra mellan Ikea & marbodal.
Renoverare
· Stockholm
· 385 inlägg
Stort gratis till huset, det ser ut att bli ett härligt projekt att sätta tänderna i.W Willewonka skrev:Nu kan jag få Marbodal för inte så mycket mer än Ikea, men byter hellre luckor igen om 8 år för samma peng som marbodal hade kostat från början.
Sen kan de ju också va så att vissa specialskåp är svindyra jämfört med Ikea, men tror att stommarna och vanliga luckor inte är så långt ifrån varandra mellan Ikea & marbodal.
Vi har en Roborock S6MaxV och säger som ett par andra här, höj stommarna ett par cm så din dammsugare kommer under.
Jag har också ett Ikea-kök och är nöjd med stommar men tyvärr har alla vitvaror gått sönder minst en gång per en femårsperiod. Spishällen tre gånger, ugnarna två, kylen en och frysen två. Jag har visserligen fått alla lagade på garanti utan problem men det ställer ändå till en del problem. Hade jag köpt nytt kök idag hade jag övervägt andra vitvaror än de Ikea erbjuder.
Tack!Henkan Sundberg skrev:Stort gratis till huset, det ser ut att bli ett härligt projekt att sätta tänderna i.
Vi har en Roborock S6MaxV och säger som ett par andra här, höj stommarna ett par cm så din dammsugare kommer under.
Jag har också ett Ikea-kök och är nöjd med stommar men tyvärr har alla vitvaror gått sönder minst en gång per en femårsperiod. Spishällen tre gånger, ugnarna två, kylen en och frysen två. Jag har visserligen fått alla lagade på garanti utan problem men det ställer ändå till en del problem. Hade jag köpt nytt kök idag hade jag övervägt andra vitvaror än de Ikea erbjuder.
Jo vitvarorna måste vi ju inte ta från Ikea bara för att vi tar stommarna där. Det är ju standard så kan ju köpa vart man vill.
Har även börjat på en lista på allt vi behöver köpa till huset, förutom själva materialen då.
Tex så behöver jag en ny borrmaskin, stegar, kofot, skyddsmask osv osv. Lika bra att börja på så är de lättare när man väl ser nåt på marketplace eller på kampanj.
Det kommer ingå lite gamla krattor o så, annars har jag ju rätt dålig koll på vad mer man kan tänkas behöva
Så tipsa gärna om bra att ha saker att införskaffa när man flyttar till första huset
Tex stomspika kommer jag kunna få av min far, men kommer inte att använda vad jag vet. Men bra att ha när man väl behöver den!
Tex så behöver jag en ny borrmaskin, stegar, kofot, skyddsmask osv osv. Lika bra att börja på så är de lättare när man väl ser nåt på marketplace eller på kampanj.
Det kommer ingå lite gamla krattor o så, annars har jag ju rätt dålig koll på vad mer man kan tänkas behöva
Så tipsa gärna om bra att ha saker att införskaffa när man flyttar till första huset
Tex stomspika kommer jag kunna få av min far, men kommer inte att använda vad jag vet. Men bra att ha när man väl behöver den!