533 läst · 25 svar
533 läst
25 svar
Vart är ventil för luftning av golvvärme?
Tack, vad menar du med att termostaten ska vara av? Den i rummet, tänker att den inte värmer golvet då eller missförstår jag? Sorry för alla dumma frågorMathiasS skrev:Om problemet är att golven är kalla så räcker det inte med att se att termostaterna rör på sig. Piggarna under termostaterna måste röra sig också.
Skruva av termostaten för det golv som är kallt och motionera piggen du då ser. Låter du nu termostaten vara av ska du ha fullt flöde in i den slingan och golvet blir varmt.
Tack, vad menar du med att termostaten ska vara av? Den i rummet, tänker att den inte värmer golvet då eller missförstår jag? Sorry för alla dumma frågorMathiasS skrev:Om problemet är att golven är kalla så räcker det inte med att se att termostaterna rör på sig. Piggarna under termostaterna måste röra sig också.
Skruva av termostaten för det golv som är kallt och motionera piggen du då ser. Låter du nu termostaten vara av ska du ha fullt flöde in i den slingan och golvet blir varmt.
Hej, maxtermostaten är på max, men den röda är på nollan, den har förmodligen varit så sedan huset byggdes....J jonaserik skrev:Den vita är en maxtermostat för att inte GV ska få för hög värme och går att skruva till noll och den röda är för att strypa flödet, stänger du den, så notera hur den står. Annars kan det bli så att dina element på 1 tr får för lite flöde. Dom vita rören som går till höger är matningen till GV. Har du någon ventil/kran på dom, någonstans, så är bäst att stänga dom. det jag tänkte på är att det går att sätta avluftare på den del som är uppåt på höger sida. Ser ut att vara 20 och då behövs en bussning som går till dim på manuell avluftning och den duger gott, ska normalt vara stängd. Finns på Hornbach eller en röris har. Annars som sägs, kan du börja med, att ta bort donet, ( det är den vita muttern under som är gängad på röret, inget vatten sprutar ) på den kalla slingan och kolla piggen, så den är uppe. Tar du bort fler don, så märk dom så dom kommer på rätt ställe.
Tack, tryckt ner den några gånger, den satt hårt, får se om ett tag om värmen kommer tillbaka!R roli skrev:Det kan vara ventilen under styrdonet som kärvar. Om du skruvar bort styrdonet så skall ventilen öppna fullt. Det kan du kontrollera genom att trycka på den lilla pigg som kommer fram när du tar bort styrdonet. Om denna pigg inte går att trycka ner (kan vara lite hårt att trycka) så har ventilen fastnat i stängt läge. Brukar oftast räcka att man vrider lite på själva ventilmuttern så släpper ventilen och vattnet kommer ut i slingan.
Edit: Ser nu att jag tog för god tid på mig att skriva inlägget då samma fundering redan har skrivits.....
F fruddestuff skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag försöker säga, jag förstår att det inte är lätt att förstå, är att #1 ska peka uppåt och #2 ska peka nedåt. Bakom locket på #3 sitter en ventil (som du styr med en insexnyckel) och denna öppnar då mot #1. Om du har luft i fördelaren så ska det samlas vid #1 (när den pekar uppåt) och då kunna släppas ut genom att du öppnar ventilen bakom locket på #1. Nu samlas luften vid #2 och den kan du inte öppna på ett kontrollerat sätt.
Öppnar du locket på #3 så kommer det inget vatten.
Öppnar du lockat på #1 så kommer det inget vatten innan du skruvat på insexskruven bakom #3.
Öppnar du #2 så sprutar det vatten.
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Bästa svaret
Jag utrycker mig slarvigt inser jag. Jag menar att du ska skruva av det blå styrdonet som sitter på fördelaren. Termostatdosan i respektive rum behöver inte röras.F fruddestuff skrev:
När du tar av styrdonet så öppnas ventilen i fördelaren och du får fullt flöde med vatten.....OM ventilen inte sitter fast. Därför kontrollerar du att piggen under styrdonet rör på sig (det är hårt ta en skruvmejsel och tryck med).
Tack, jag fattar nu Kanske ändå ska testa lufta även om den är åt fel håll…MathiasS skrev:[bild]
Det jag försöker säga, jag förstår att det inte är lätt att förstå, är att #1 ska peka uppåt och #2 ska peka nedåt. Bakom locket på #3 sitter en ventil (som du styr med en insexnyckel) och denna öppnar då mot #1. Om du har luft i fördelaren så ska det samlas vid #1 (när den pekar uppåt) och då kunna släppas ut genom att du öppnar ventilen bakom locket på #1. Nu samlas luften vid #2 och den kan du inte öppna på ett kontrollerat sätt.
Öppnar du locket på #3 så kommer det inget vatten.
Öppnar du lockat på #1 så kommer det inget vatten innan du skruvat på insexskruven bakom #3.
Öppnar du #2 så sprutar det vatten.
Det gjorde jag, den var öppen och piggen satt inte fast. Något annat som är fel då, men styrdonet är kallt, alla andra varma så har väl isolerat problemet i alla fall. Tack igen för att du tar dig tidMathiasS skrev:Jag utrycker mig slarvigt inser jag. Jag menar att du ska skruva av det blå styrdonet som sitter på fördelaren. Termostatdosan i respektive rum behöver inte röras.
När du tar av styrdonet så öppnas ventilen i fördelaren och du får fullt flöde med vatten.....OM ventilen inte sitter fast. Därför kontrollerar du att piggen under styrdonet rör på sig (det är hårt ta en skruvmejsel och tryck med).
Tack alla för förslag och idéer, golvvärmen är tillbaka!
Nu gjorde jag en massa olika saker men tror att det var piggen under styrdonet som hade fastnat.
Hoppas att ni får en fantastisk dag, tack igen!
Nu gjorde jag en massa olika saker men tror att det var piggen under styrdonet som hade fastnat.
Hoppas att ni får en fantastisk dag, tack igen!
Produkter som diskuteras i tråden