Det är kallt på ovanvåningen och vissa av golven, systemet är 10 år och vad jag vet aldrig luftat så tänker att det kan säkert ha med saken att göra. Termostaterna fungerar.
Däremot hittar jag inget självklart sätt att lufta det på. Gissar att det är den delen med röda locket på men under det är det bara en avsmalnande pip.
Någon som känner igen och har en idé?
Däremot hittar jag inget självklart sätt att lufta det på. Gissar att det är den delen med röda locket på men under det är det bara en avsmalnande pip.
Du har automatavluftare på bägge fördelarna,
https://flamco.aalberts-hfc.com/se/...exvent-avluftare/flexvent/groups/g+c+p+a+view
https://flamco.aalberts-hfc.com/se/...exvent-avluftare/flexvent/groups/g+c+p+a+view
Ah det förklarar saken, då blir det klurigare att lista ut varför golven är kalla…
Tack för svar, då kan jag utesluta det!
Tack för svar, då kan jag utesluta det!
Jag utgick från att det var samma ventiler, men på ovanvåningen där det är kallt var det inte samma utan dessa:
Hur gör man här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur gör man här?
Funderade också på det, skit bör kunna blocka där om man har otur. Tack, får detektiva vidare.
Så här ser allt ut, jag är oerhört tacksam för svaren! Jag såg precis att ett av styrdonen inte riktigt verkar vara helt öppet också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På den övre bilden sitter ändstycket uppochner. Dvs, den blanka delen där bypassröret ska sitta är vänd uppåt på den övre fördelaren. Det borde försvåra luftningen en hel del. Det finns dock bara ett sätt att korrigera detta och det är att fortsätta vrida ett halvt varv till, krävs rätt stora verktyg för att orka göra det. Alla wirsbo/uponorfördelare jag monterat här hemma har varit ett helvete att dra ihop....
Om problemet är att golven är kalla så räcker det inte med att se att termostaterna rör på sig. Piggarna under termostaterna måste röra sig också.F fruddestuff skrev:Det är kallt på ovanvåningen och vissa av golven, systemet är 10 år och vad jag vet aldrig luftat så tänker att det kan säkert ha med saken att göra. Termostaterna fungerar.
Skruva av termostaten för det golv som är kallt och motionera piggen du då ser. Låter du nu termostaten vara av ska du ha fullt flöde in i den slingan och golvet blir varmt.
Den vita är en maxtermostat för att inte GV ska få för hög värme och går att skruva till noll och den röda är för att strypa flödet, stänger du den, så notera hur den står. Annars kan det bli så att dina element på 1 tr får för lite flöde. Dom vita rören som går till höger är matningen till GV. Har du någon ventil/kran på dom, någonstans, så är bäst att stänga dom. det jag tänkte på är att det går att sätta avluftare på den del som är uppåt på höger sida. Ser ut att vara 20 och då behövs en bussning som går till dim på manuell avluftning och den duger gott, ska normalt vara stängd. Finns på Hornbach eller en röris har. Annars som sägs, kan du börja med, att ta bort donet, ( det är den vita muttern under som är gängad på röret, inget vatten sprutar ) på den kalla slingan och kolla piggen, så den är uppe. Tar du bort fler don, så märk dom så dom kommer på rätt ställe.
Det kan vara ventilen under styrdonet som kärvar. Om du skruvar bort styrdonet så skall ventilen öppna fullt. Det kan du kontrollera genom att trycka på den lilla pigg som kommer fram när du tar bort styrdonet. Om denna pigg inte går att trycka ner (kan vara lite hårt att trycka) så har ventilen fastnat i stängt läge. Brukar oftast räcka att man vrider lite på själva ventilmuttern så släpper ventilen och vattnet kommer ut i slingan.
Edit: Ser nu att jag tog för god tid på mig att skriva inlägget då samma fundering redan har skrivits.....
Edit: Ser nu att jag tog för god tid på mig att skriva inlägget då samma fundering redan har skrivits.....
Jag förstår inte vilket du menar. Den enda blanka delen är den som sitter på ventilen och jag tycker att de ser likadan ut både uppe och nere...MathiasS skrev:På den övre bilden sitter ändstycket uppochner. Dvs, den blanka delen där bypassröret ska sitta är vänd uppåt på den övre fördelaren. Det borde försvåra luftningen en hel del. Det finns dock bara ett sätt att korrigera detta och det är att fortsätta vrida ett halvt varv till, krävs rätt stora verktyg för att orka göra det. Alla wirsbo/uponorfördelare jag monterat här hemma har varit ett helvete att dra ihop....