R RoAd skrev:
Varför skulle det ha med fascism att göra att betala sin faktiska elkostnad? Och varför skulle liberaler bli upprörda över det?
Fascismkryddan i detta spekulativa fall handlar om att forcera ett ändrat beteende genom att straffbelägga ogiltigt beteende med extra avgifter. Ge mig gärna en äkta liberal (då räknar jag inte med socialliberaler som återfinnes i ex. Centern) som samstämmer i den sången:thinking:
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
El kan inte lagras. Så priset varierar övertiden. Att elpriset varierar är inte någon påhittad straffavgift. Det ä marknadsekonomin som medför ett högre pris när efterfrågan är högre.
Hur skulle elen annars prissättas?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
R
D Dayangel skrev:
Fascismkryddan i detta spekulativa fall handlar om att forcera ett ändrat beteende genom att straffbelägga ogiltigt beteende med extra avgifter.
Vilka extra avgifter?

D Dayangel skrev:
Ge mig gärna en äkta liberal (då räknar jag inte med socialliberaler som återfinnes i ex. Centern) som samstämmer i den sången:thinking:
Först måste du som sagt förklara de extra avgifterna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
El kan inte lagras. Så priset varierar övertiden. Att elpriset varierar är inte någon påhittad straffavgift. Det ä marknadsekonomin som medför ett högre pris när efterfrågan är högre.
Hur skulle elen annars prissättas?
Vattenkraften är så nära lagrad en vi kommer. Där för man alltid fixa fast el sen vår (förr i tiden).

Tycker vi kan testa att alla får x antal kWh i början av året, tar det slut tar de slut. Har du extra kan du sälja till andra :D
 
A adron skrev:
Fast spela lotto med vad elen kostar är just vad man gör om man kör månadsrörligt. Man köper ju en massa el utan att veta vad det kostar eftersom elpriset inte bestäms förrän när månaden är slut. När man laddar bilen med 100kWh den 1 augusti så har man med månadsrörligt ingen aning om det kostar 122 kr eller 305 kr.

Och exemplet är just vad det kostade att ladda 100 kWh i SE4 den sista juli respektive första augusti, men att priset blev tre gånger så högt från och med den första augusti fick man inte veta då utan först långt senare.
Det är en brutal prisskillnad ja. Men - kan man ta den så kan man och orkar inte bry sig så mycket. Tror vi alla försöker så bra vi kan
 
Scouten skrev:
Här håller jag med Daniel, för nätet är en vanlig profil, en dålig profil, ju mer man jämnar ut förbrukningen desto bättre.

Tänk att elnätet är som en landsväg. Den klarar lätt att svälja dygnets totala mängd bilar, men varje morgon och kväll blir det köer, när alla vill till jobbet eller hem. Om människor spred ut sina tider, så klarar man sig med befintlig väg, annars måste man bygga om till motorväg.

På samma sätt fungerar det med elnätet även vi då även får väga in tillgänglig effekt mm, att förändra folks beteende är alltså enormt mycket billigare än att bygga om infrastrukturen.
Jag undrar när alla neokonservativa skall ta sitt förnuft till fånga och fatta att det är så en icke fungerande marknaden fungerar när det monopol eller oligopol. Företag behöver inte anstränga sig utan gör som man de vill. Om marknaden hade fugerat skulle dessa företag försvinna men så är inte fall. För dessa företag äger nät, produktionsanläggningar ex vattenkraftverk och säljer slutprodukten. Så fungerar inte en marknad där har man producenter, grossister och sist detaljister. Vem kan säga till sin arbetsplats att önska komma till jobbet kl13.00, inte den som jobbar på sjukhus, skolan, Volvo eller Skanska m. fl. Samhället är uppbyggt på att de flesta kommer vid ett bestämt klockslag. Vi har hört om alla som vill att skolan skall bli statlig eller hur människor undrar varför det finns tätare med vårdcentraler i Stockholms innerstad än utanför och där vårdbehovet är mycket lägre. Så när man privatiserade mycket av de lokala näten och produktion så kunde man ta ut mer pengar och det är här vi är nu. Det finns vissa naturliga monopol som inte skall styras av en "marknad" ex. vägar, järnvägar, elnät o.s.v. för då kommer vi alltid att få betala ett överpris. Ta Vattenfall som ex. när själva elen var billig att producera så tog man igen det på att höja nätavgifterna. Nu när elen är relativt dyr så behöver man inte att höja nätavgiften. Ni är flera som har röstat för detta och nu sitter vi i denna förbannade båt och måste ro den i hamn.
 
  • Wow
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
B BJKALLE skrev:
. Så när man privatiserade mycket av de lokala näten och produktion så kunde man ta ut mer pengar och det är här vi är nu. Det finns vissa naturliga monopol som inte skall styras av en "marknad" ex. vägar, järnvägar, elnät o.s.v. för då kommer vi alltid att få betala ett överpris. Ta Vattenfall som ex. när själva elen var billig att producera så tog man igen det på att höja nätavgifterna. Nu när elen är relativt dyr så behöver man inte att höja nätavgiften. Ni är flera som har röstat för detta och nu sitter vi i denna förbannade båt och måste ro den i hamn.
Du tror väl inte elen hade varit billigare bara för att staten skulle äga rubbet ?
Kan hålla med dig lite om tex järnvägen, att Kina är ägare av Stockholms tunnelbana.
Men tar vi vårdcentralen/äldreboende handlar det mer om att någon säger " jag kan driva det billigare och mer effektivt än kommunen" så blir det privatägt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Ren chansning, men dom var kanske lite ivriga på avtryckaren.. alla elbolag kommer med detta så fort alla nya mätare är utrullade till hushållen.
Jag har svårt att se att det har med något nytt mätarbyte att göra? Elmätare med timavläsning har varit standard länge och en majoritet av alla elkunder har nog haft det sedan några år tillbaka.
Verkar snarare som att vattenfall har dragit igång något städprojekt bland sina avtal just nu.
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I mailet ja, men inte i det avtal som tecknats, där var det månadspris. Vattenfall har ensidigt ändrat.
Tillåt mig tvivla att så är fallet, att Vattenfall ändrar från ett avtal till ett annat utan att du gjort något tar jag med en nypa salt, varför jag undrar om det har hänt fler här på forumet?
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
B BJKALLE skrev:
Jag undrar när alla neokonservativa skall ta sitt förnuft till fånga och fatta att det är så en icke fungerande marknaden fungerar när det monopol eller oligopol. Företag behöver inte anstränga sig utan gör som man de vill. Om marknaden hade fugerat skulle dessa företag försvinna men så är inte fall. För dessa företag äger nät, produktionsanläggningar ex vattenkraftverk och säljer slutprodukten. Så fungerar inte en marknad där har man producenter, grossister och sist detaljister. Vem kan säga till sin arbetsplats att önska komma till jobbet kl13.00, inte den som jobbar på sjukhus, skolan, Volvo eller Skanska m. fl. Samhället är uppbyggt på att de flesta kommer vid ett bestämt klockslag. Vi har hört om alla som vill att skolan skall bli statlig eller hur människor undrar varför det finns tätare med vårdcentraler i Stockholms innerstad än utanför och där vårdbehovet är mycket lägre. Så när man privatiserade mycket av de lokala näten och produktion så kunde man ta ut mer pengar och det är här vi är nu. Det finns vissa naturliga monopol som inte skall styras av en "marknad" ex. vägar, järnvägar, elnät o.s.v. för då kommer vi alltid att få betala ett överpris. Ta Vattenfall som ex. när själva elen var billig att producera så tog man igen det på att höja nätavgifterna. Nu när elen är relativt dyr så behöver man inte att höja nätavgiften. Ni är flera som har röstat för detta och nu sitter vi i denna förbannade båt och måste ro den i hamn.
Du känner uppenbarligen inte mig. Jag anser att nätet borde ha varit statligt,, men är inte dum nog att att tro att det hade blivit billigare.
 
L Lasse Holmström skrev:
Tillåt mig tvivla att så är fallet, att Vattenfall ändrar från ett avtal till ett annat utan att du gjort något tar jag med en nypa salt, varför jag undrar om det har hänt fler här på forumet?
Det verkar belagt, jag har flera andra som ”drabbats” av ofrivillig prismodellsändring under hösten från just Vattenfall.

Jag förstår inte varför denna prismodell inte ska kunna erbjudas, det är lika mycket noll risk som timpris för elbolaget. Däremot delas priset på ett annat sätt mellan kunderna. Dessutom med hyfsat direkt träff på elpriset på börsen. Men som kund kan man slippa leva i timstressad symbios med spotpriset och istället koncentrera sig på att hålla ned konsumtionen och försöka hålla den till schablonmässig lågpristid.

Motståndet från de timprisfrälsta borde väl ligga mot dem som binder sitt pris och helt kan ignorera effektbristen oavsett prisnivåer (tills de blir lika bortkopplade som vi andra).

I slutändan kan det såklart bli så att det är väldans dåligt att ha månadsvägt om alla medvetna konsumenter valt timpris och inte ingår i vägningen, men varför kan vi inte låta avtalsformer vara fria att välja från rimliga alternativ?

Själv har jag för övrigt snabbladdad bil som kan laddas på 2 minuter utan att det påverkar mitt eller ert elpris oavsett när på dygnet laddningen sker.
 
B BJKALLE skrev:
Jag undrar när alla neokonservativa skall ta sitt förnuft till fånga och fatta att det är så en icke fungerande marknaden fungerar när det monopol eller oligopol. Företag behöver inte anstränga sig utan gör som man de vill. Om marknaden hade fugerat skulle dessa företag försvinna men så är inte fall. För dessa företag äger nät, produktionsanläggningar ex vattenkraftverk och säljer slutprodukten. Så fungerar inte en marknad där har man producenter, grossister och sist detaljister. Vem kan säga till sin arbetsplats att önska komma till jobbet kl13.00, inte den som jobbar på sjukhus, skolan, Volvo eller Skanska m. fl. Samhället är uppbyggt på att de flesta kommer vid ett bestämt klockslag. Vi har hört om alla som vill att skolan skall bli statlig eller hur människor undrar varför det finns tätare med vårdcentraler i Stockholms innerstad än utanför och där vårdbehovet är mycket lägre. Så när man privatiserade mycket av de lokala näten och produktion så kunde man ta ut mer pengar och det är här vi är nu. Det finns vissa naturliga monopol som inte skall styras av en "marknad" ex. vägar, järnvägar, elnät o.s.v. för då kommer vi alltid att få betala ett överpris. Ta Vattenfall som ex. när själva elen var billig att producera så tog man igen det på att höja nätavgifterna. Nu när elen är relativt dyr så behöver man inte att höja nätavgiften. Ni är flera som har röstat för detta och nu sitter vi i denna förbannade båt och måste ro den i hamn.
Näten är reglerade monopol. Jag kan hålla med om att det är olämpligt att de är i privat ägo. Men en ändring skulle inte påverka elmarknaden på något radikalt sett.

Marknadens funktion med en elbörs och en mängd elhandlare medför en bättre fungerande marknad än de upplägg du nämner. Alla producenter från små solcellsägare till vattenfall har tillgång till samma marknad med samma priser. Som bra fungerar i princip inga andra marknader. Motsvarande sak gäller på konsumentsidan. Du kan köpa el till ett pris som är mycket nära det som stora industrijättar betalar.

Priset varierar efter tillgång och efterfrågan. Att många har behov av elen samtidigt går inte att ha som argument till att priset ska vara fast.

Priset på jordgubbar går upp på midsommar, just för att fler har ”behov” av dem då. Om priset skulle vara fast skulle de helt enkelt ta slut. Om priset inte gick ner när tillgången är stor skulle de ruttna bort i landen. Det skulle helt enkelt inte bli bra med ett fast jordgubbspris. Samma nackdelar finns med fast elpris. Varor som kan lagras, som tex potatis har ett mycket stabilare pris över tid.
 
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vissa här är så pass insnöade att de inte fattar att man kan vilja ha månadsrörligt av den enkla anledningen att man inte vill hålla på och bry sig om vad elpriset är timme för timme. Jag skulle säkert kunna tjäna någon hundring i månaden på timpris. Men är det värt att hela tiden behöva ha koll på timpriset och anpassa sitt liv till det. Inte laga mat förrän om x minuter för då går priset ner o.s.v. Den hundringen jag sparar är väl värd min ökade livskvalitet jag får av att slippa bry mig om något påhittat timpris. Sen är säkert min omgivning lyckligare ifall jag inte börjar be mig som en hustyrann som ska lägga mig i när saker ska göras m.m.
Det enda jag styr är varmvatten och uppvärmning. Det är där man sparar in, när du gör övriga hushållssysslor spelar det knappt roll. Jag har sparat in 10% i månaden på att göra så utan ansträgning.
 
S sjoberga skrev:
Jag förstår inte varför denna prismodell inte ska kunna erbjudas, det är lika mycket noll risk som timpris för elbolaget.
Risken är större för klagomål eftersom kunden använder en massa el utan att veta vad den kostar. Hela modellen att priset inte sätts förrän i efterhand är egentligen väldigt olämplig och man kan ifrågasätta om det borde vara tillåtet ur konsumentsynpunkt.

Jämför om du anlitar en snickare för ett jobb och räknar med att det kostar ca 600 kr/timmen och inte förrän fakturan kommer får du veta att det kostade 1500kr/timmen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L Lannelanne skrev:
Det enda jag styr är varmvatten och uppvärmning. Det är där man sparar in, när du gör övriga hushållssysslor spelar det knappt roll. Jag har sparat in 10% i månaden på att göra så utan ansträgning.
Hur styr du värmen på vintern vid pristoppar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.