E EddieG skrev:
Full förståelse för kritiken av vattenfalls sätt att hantera kommunikationen kring ändringarna i deras villkor.

jag reagerar på kommentarerna i tråden som verkar ta månadsbaserat genomsnittspris som en rättighet och betraktar detta närmast som en konspiration för att råna hushåll på pengar. Det är väl inte timpris i sig som är problemet här det är vattenfalls brist på kommunikation?
Det är nog ingen som ser det som en rättighet men det finns gott om exempel på "samhällsfunktioner" som historiskt sett har hittat symbios med vad marknaden önskar sig, ett par exempel har nämnts i denna tråd. Ta ex. läkarbesök, restauranger eller varför inte passansökan.. det är ingen som förväntar sig att priserna varierar över dygn eller innestående månad utan det sätts ett statiskt pris som marknaden hinner acceptera. Tror ingen vill spela lotto med vad morgondagens jobblunch kostar dag efter dag liksom.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
JanneJanne123
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag försökt att testa ett verktyg som föreslogs i tråden , att jämföra min förbrukningsprofil med ett Timpris .
Gillade ej min fil med förbrukningsdata / tim :thinking:
Vet ej hur man kan jämföra Timpris med alla andra elavtal .
Tippar att min förbrukningsprofil ej är optimal med Timpris .
Sover på natten
Duschar före jobbet på morgonen
Lagar mat efter jobbet , på eftermiddagen 17.00-18.00
Tvättar / torkar kläder på dagtid , ej mitt i natten
Har ej utrustning för att koppla till Timpris

Undrar hur många elhandelkunder som lever som mitt hushåll ;)
Om din fil inte stöds kan du göra om den till formatet som visas i verktyget så ska det fungera. Är du säker på att du har fått ut filen som .csv och inte .xslx? Får du det inte att funka ändå kan du maila filen till hej@timpriskollen.se så hjälper jag dig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det är nog ingen som ser det som en rättighet men det finns gott om exempel på "samhällsfunktioner" som historiskt sett har hittat symbios med vad marknaden önskar sig, ett par exempel har nämnts i denna tråd. Ta ex. läkarbesök, restauranger eller varför bokningar av passansökan.. det är ingen som förväntar sig att priserna varierar över dygn eller innestående månad utan det sätts ett statiskt pris som marknaden hinner acceptera. Tror ingen vill spela lotto med vad morgondagens jobblunch kostar dag efter dag liksom.
Men det finns folk som kan spara pengar genom att använda denna tjänst när få andra gör det. Tycker du det är konstigt ?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men det finns folk som kan spara pengar genom att använda denna tjänst när få andra gör det. Tycker du det är konstigt ?
Absolut inte. Men då så ska det inte vara påtvingat heller.
 
H Hampus55 skrev:
Vill man ändra till rent rörligt med månadsgenomsnittet så ska man leta efter en leverantör som erbjuder det trots timavsläsning av elmätaren enligt vattenfall. Det finns dem som fakturerar genomsnittet oavsett om din mätare är programmerad att avläsa per timme sa dem
Bra, där har vi svaret, moderator kan klistra det som inlägg #2.
Självklart ska ni som är missnöjda rösta med fötterna. Det absolut sämsta är att gnälla och ändå stanna kvar som kund. Nä, kasta offerkoftan!
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Absolut inte. Men då så ska det inte vara påtvingat heller.
D Dayangel skrev:
Absolut inte. Men då så ska det inte vara påtvingat heller.
Du ska nog se att det finns några villkor i avtalen som Vattenfall fular sig med...
 
D Dayangel skrev:
Det är nog ingen som ser det som en rättighet men det finns gott om exempel på "samhällsfunktioner" som historiskt sett har hittat symbios med vad marknaden önskar sig, ett par exempel har nämnts i denna tråd. Ta ex. läkarbesök, restauranger eller varför inte passansökan.. det är ingen som förväntar sig att priserna varierar över dygn eller innestående månad utan det sätts ett statiskt pris som marknaden hinner acceptera. Tror ingen vill spela lotto med vad morgondagens jobblunch kostar dag efter dag liksom.
E EddieG skrev:
Full förståelse för kritiken av vattenfalls sätt att hantera kommunikationen kring ändringarna i deras villkor.

jag reagerar på kommentarerna i tråden som verkar ta månadsbaserat genomsnittspris som en rättighet och betraktar detta närmast som en konspiration för att råna hushåll på pengar. Det är väl inte timpris i sig som är problemet här det är vattenfalls brist på kommunikation?
Tomture61 Tomture61 skrev:
Extremt knepig komentar du !
Skillnaden är väll att insatsvarorna för att leverera en restaurangupplevelse inte ändrar pris timme för timme. Det gör det ju på elbörsen numera tillsvidare så för att kunna garantera leveransen så måste det kosta vad det kostar så att säga.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du ska nog se att det finns några villkor i avtalen som Vattenfall fular sig med...
Säkerligen. Magkänslan säger dock att vi bara är inne i förspelet.. alla kommer, på grund av havererad energipolitik eller symboliska klimatmål, bli överskyfflade till timpris- eller effektavtal inom överskådlig framtid.
 
Det kan du räkna med, börja förbereda dig igår :)
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Tomture61
E EddieG skrev:
Skillnaden är väll att insatsvarorna för att leverera en restaurangupplevelse inte ändrar pris timme för timme. Det gör det ju på elbörsen numera tillsvidare så för att kunna garantera leveransen så måste det kosta vad det kostar så att säga.
Nu pratar du priset .
Om du avtalar med servitören att du vill ha en köttbit men du får en firre .
Sitter du nöjd då , utan protester ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu pratar du priset .
Om du avtalar med servitören att du vill ha en köttbit men du får en firre .
Sitter du nöjd då , utan protester ?
Ja precis jag pratar priset. Har full förståelse för kritiken vad gäller avtalen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan du räkna med, börja förbereda dig igår :)
Upprorsrörelsen får liksom aldrig hamna på efterkälken så initiala förberedelser handlar nog mest om att bredda opinion mot denna typ av samhällsutveckling.
 
I detta fall gällande elnätsavgifter och elpriser behövs nog mer än att klistra fast sig på motorvägen. Tufft jobb för dom som försöker bromsa sig in i framtiden...
 
Tomture61
E EddieG skrev:
Ja precis jag pratar priset. Har full förståelse för kritiken vad gäller avtalen.
Sen kan vi också prata priset , om man avtalar att köpa el till rörligt men avtalet ändras , detta utan din vetskap och utan info från elleverantören .
Skillnaden mellan rörligt vs Timpris kan för en del innebära högre elkostnader .
Tycker du detta är ok förfarande av Vattenfel ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sen kan vi också prata priset , om man avtalar att köpa el till rörligt men avtalet ändras , detta utan din vetskap och utan info från elleverantören .
Skillnaden mellan rörligt vs Timpris kan för en del innebära högre elkostnader .
Tycker du detta är ok förfarande av Vattenfel ?
Nej det låter obra
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.