162 446 läst · 844 svar
162k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Någon har skrivit det tidigare, men just det här tål att upprepas: vi har inte sett fakturan och vi har bara fått TS version där det påstås att firman har sagt/skrivit att de har tagit 1h betalt för att rengöra det numera famösa verktyget. Efter att ha läst TS inlägg och hur personen tar till sig information från andra människor får det iallafall mig att betvivla att TS har förstått/velat förstå vad firman faktiskt debiterade för.
Totalt sant. Man detaljspecificerar inte saker för det leder till problem som detta. Man ska vara seriös och ta betalt för just den tiden man har varit på plats samt yttre omständigheter såsom att behöva åka till grossisten, fastän en erfaren professionell har mycket redan tillgängligt i bilen. Visst arbete kan ske på kontoret och lager såsom att bygga ihop en elcentral vilket också faktureras kunden. Men allt ska vara rimligt.P Pjer Polanski skrev:
S SifVerT skrev:Det är kutym för seriösa aktörer att man städar efter sig men samtidigt visst vi gör det för att vara ordentliga gentemot kund och om kund vill städa själv så är det helt okej och som elektriker förstår jag det med timpenningen. På vissa större projekt anlitas en städare för att minska timkostnaden vilket är smart av projektledaren tycker jag.
Jag tänker inte försvara TS VVSare, det är lite osnyggt att på faktura debitera rengöring av ett verktyg på 1 timme men samtidigt har vi inte sett fakturan och jag förstod inte helt hela prisbilden och om det är 2 + 1 timme debiterad eller inte. Om det är 2 varav 1 timme rengöring hade det kanske varit mer "safe" att inte specifikt skriva rengöring av verktyg på fakturan för att slippa problem med grinig kund.
Om denne hade fler jobb med "propplösning" begriper jag att det krävdes rengöring i fältet inför nästa jobb. Dock så är det klumpigt att detaljerat skriva rengöring av verktyg på en timme för ett jobb som man kan anta tar 10-15 minuter tillsammans med plats för rengöring och transport till fots. Bättre att överhuvudtaget inte skriva något sådant. Felet är troligtvis inte helt på firman i sig men teknikern i fält som skrivit in rapport och sedan har inte fakturan reviderats tillräckligt innan slutkund fått den.
Ingen hantverkare skriver med städning av arbetsytan och/eller verktyg i fakturaunderlaget. Det är bara en kutym som jag började med. Däremot om det tillkommer kostnader för hyra av verktyg.
Ur en vanlig anställds timrapporterings synvinkel behöver man fylla ut de 8 timmarna så det kan nog vara svårt att fylla ut dem perfekt. Det är svårt att jobba med service inom branschen där man ofta åker mellan ett flertal jobb under dagen. Dock så har vi ju framkörningsavgift som tillkommit just för detta, vilket ofta döpts om till allehanda namn.
Swanströms elektriska är en stor och relativt gammal aktör i Storstockholm och det kan lätt bli så med enormt stora aktörer att de blir uppköpta och drivna av investmentbolag med enormt vinstdriv att man försöker med alla metoder att lägga på extra kostnader för att uppdragsgivaren hetsar på. De kan också ha svårt att behålla seriös personal utan det blir lättfogliga typer som egentligen inte är så skickliga hantverkare men låter sig hetsas på och är "duktiga idioter".
![Tabell med två rader tjänster: jourarbete med VVS, inkluderat antal, enhet, pris.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/710/710411-feb9012eedc3d00f798ce8eaf3c03fbe.jpg)
Körtid max 30 minuter från Stockholm city enkel resa. Teknikern var här max 15 minuter (efter att ha suttit i bilen utanför under 10-15 minuter).
Hur kan det inte rymmas inom de 2 h som ingår i startavgiften om man nu ska betala nästan lika mycket i rengörning som verktyget kostar (konsumentpris).
Att den extra timmen var för rengöring har Svanströms meddelat via mail.
Håller med, det är en oskälig debitering på ett verktyg som tar max 10 min att sanera.J Jowan1 skrev:
Varför tar det en timme att göra rent verktyget? Jag har en 20l dunk i bilen med kran samt papper. Tar mig kanske max 3 minuter om det inte är någon superavancerad variant? Eller 5 om jag behöver flytta bilen till närmaste brunn.
Är det superbökigt har man alltid sopsäckar och buntband i bilen (standardutrustning) lägg i säcken och bunta ihop påsen så kan den göras rent nästa gång man är vid kontoret eller fyllt på med vatten.
Är det superbökigt har man alltid sopsäckar och buntband i bilen (standardutrustning) lägg i säcken och bunta ihop påsen så kan den göras rent nästa gång man är vid kontoret eller fyllt på med vatten.
Vad du egentligen säger är att fakturan är så horibel att TS inte förstår den.JanneJanne123 skrev:
Någon har skrivit det tidigare, men just det här tål att upprepas: vi har inte sett fakturan och vi har bara fått TS version där det påstås att firman har sagt/skrivit att de har tagit 1h betalt för att rengöra det numera famösa verktyget. Efter att ha läst TS inlägg och hur personen tar till sig information från andra människor får det iallafall mig att betvivla att TS har förstått/velat förstå vad firman faktiskt debiterade för.
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Svaret från Svanströms var så.A August.E skrev:Varför tar det en timme att göra rent verktyget? Jag har en 20l dunk i bilen med kran samt papper. Tar mig kanske max 3 minuter om det inte är nåhon superavancerad variant? Eller 5 om jag behöver flytta bilen till närmaste brunn.
2 h ingår i jourkostnaden utifrån Stockholm city enligt dem. Körtid är ca 30 minuter enkel väg från Stockholm city. Jobbet tog ca 15 minuter.
De har debiterat en ytterligare timme för rengöring.
You do the math….
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Jag förväntade mig inte billigt men ett rimligt pris. Att betala en extra jourtimme för rengörning av ett verktyg som knappt kostar en jourtimme är helt orimligt.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Nu jobbar jag med något helt annat, men jag har väldigt liten insikt i vad exakt varje arbetsredskap jag använder kostar i inköp. I VVS:arens rutin ingår att tvätta verktygen efter genomfört jobb, men i just det här fallet när det inträffade under jour-debitering hade det då möjligen gått på ett ut med att köpa ett nytt verktyg, under vanlig debitering hade det inte varit så. Du har ringt en av stadens större firmor där utföraren gissningsvis är långt ifrån ekonomiavdelningen och han har helt enkelt rapporterat den tid han har jobbat.