Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hur vet vi vad som sades mellan parterna när kontraktet skrevs? Eller ska vi per automatik alltid utgå ifrån att det är leverantören som felar? Njae, jag håller bestämt fast vid att undvika varningar och liknande innan man verkligen har försökt reda ut det hela parterna emellan. Om detta inte går, och om leverantören på något sätt vägrar att rätta till saker och ting - då ska vi verkligen utnyttja den kraft vi som konsumenter har. Då ser jag inget fel alls i att skriva såväl här som på Facebook eller vad man nu vill.

Men, hur säger man, var sak har sin tid.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Sedärja, det hände ju i samma ögonblick som jag skrev :)

Då är det bara att avvakta TS kommentar och sen en vecka i väntan på besked att alla påpekanden åtgärdats.

Men man kan ju inte låta bli att förundras över en hel del av det sin anmärkts på. Så där ska det inte behöva se ut när leverantörens bästa montör är klar.

Hur förklarar Puustellii att det inte håller en högre nivå från början?

thomasx skrev:
Men man kan ju inte låta bli att förundras över en hel del av det sin anmärkts på. Så där ska det inte behöva se ut när leverantörens bästa montör är klar.

Hur förklarar Puustellii att det inte håller en högre nivå från början?
Där håller jag med dig!

hempularen skrev:
Jag har raderat ett inlägg från Puustelli. Vi tillåter i normalfallet inte företag att göra inlägg i forumet. Men gör ibland undantag för ett genmäle. Jag gissar att de kommer tillbaka med ett genmäle men att de då följer forumets regler som innebär att det skall granskas.
Genmälet var ju helt ok, tycker jag. Det händer ju att de får stå kvar i sådana fall. Men jag hoppas att du skickade ett pm till pekka också och förklarade varför och hur han ska göra.

Klart ni ska åtgärda felen. Känns som du inte riktigt har koll, Montören var inte med när avsyningsprotokollet skrevs, det var Ari. Den har det ju även tillkommit fler saker, som ett handtag som lossnat mm

Med det är inte det som är det största problemet. Vi har förstått (i efterhand när fakturorna började komma) att att vvs och el inte ingick i monteringen. Du har även sagt att säljaren (Ari R) informerat oss om detta, men det har han INTE gjort.

När vi har försökt diskutera denna situation med er så hänvisar ni bara till att vvs och el inte ingick. Nä just det, så varför sitter vi här då med två externa fakturor på arbete som inte är beställt av oss? Någon har ju initierat arbetet…och inte är det oss.

Vi har försökt före en dialog med er men får inga svar eller förslag/lösningar på situationen. Vi har ju inget skriftligt avtal om vvs och el och vi har inte pratat med någon om det arbetet som utförts i vårt hem. Men det har utförts ändå…

Vidare är det ju faktiskt så att de två sidor av kontraktet som vi sett och signerat, står det inget om att vvs och el inte ingår. Din hänvisning till bilagorna är ju ok, förutom att vi inte sett de vid kontraktskrivandet (med andra ord, så även skriftligen blev vi inte informerade om att vvs och el inte ingick i monteringsavgiften) och de sidor av kontraktet vi signerat påtalar inte att det finns några bilagor (alltså, bilagsdelen är inte markerad..vilket då uppfattas som att det inte finns några bilagor).

rugbyanders: Vill bara säga att det är bra att du åter är med i diskussionen. Efter att ha läst det du skriver är det nu lättare att bilda sig en uppfattning om läget. Stå på dig.

thomasx skrev:
Genmälet var ju helt ok, tycker jag. Det händer ju att de får stå kvar i sådana fall. Men jag hoppas att du skickade ett pm till pekka också och förklarade varför och hur han ska göra.
Ja självklart.

Nu tror jag tyvärr att rugbyanders skrev sitt inlägg medan jag tog bort inlägget från firman, så det ser lite konstigt ut.

hempularen skrev:
Nu tror jag tyvärr att rugbyanders skrev sitt inlägg medan jag tog bort inlägget från firman, så det ser lite konstigt ut.
Alla som hänger med i tråden förstår.

Ja, då verkar ju saken än mer biff. Om det inte står något om el &vvs i avtalet, ni inte har beställt något sådant jobb. Inga bilagor finns omnämnda i avtalet och inga andra avtal eller "bilagor" har överensskommits och signerats. Så blir det svårt att inte tolka det hela som att det arbete som utförts i ert kök på uppdrag av puustellii ingår i nämnda avtal.

Sen kan hantverkarna i tråden tycka vad dom vill om vad vi konsumenter inte ska förvänta oss av en köksinstallation. För själv hade jag förväntat mig klart mycket mer än vad bilderna från TS facebook visar. Å hade jag varit montören hade alla de sakerna som tydligen inte ska ingå i en normal köksmontering givetvis varit fixade ändå från början, eftersom vilket korrekt monterat kök som helst ska vara just så.

Redigerat:
thomasx skrev:
Ja, då verkar ju saken än mer biff. Om det inte står något om el &vvs i avtalet, ni inte har beställt något sådant jobb. Inga bilagor finns omnämnda i avtalet och inga andra avtal eller "bilagor" har överensskommits och signerats. Så blir det svårt att inte tolka det hela som att det arbete som utförts i ert kök på uppdrag av puustellii ingår i nämnda avtal.

Sen kan hantverkarna i tråden tycka vad dom vill om vad vi konsumenter inte ska förvänta oss av en köksinstallation. För själv hade jag förväntat mig klart mycket mer än vad bilderna från TS facebook visar. Å hade jag varit montören hade alla de sakerna som tydligen inte ska ingå i en normal köksmontering givetvis varit fixade ändå från början, eftersom vilket korrekt monterat kök som helst ska vara just så.
Tycker du kan lägga ner med att kasta skit vid detta laget.

Det jag vänligt försökte förklara är hur det BRUKAR vara och vad som BRUKAR ingå i en köksmontering och jag har en viss känsla av att jag vet betydligt mycket mer om detta än vad du vet !! :rolleyes:

Att reparera kunders tak, kakelsätta, läggagolv etc. ingår normalt sett INTE i ett köksmontage utan är arbeten som kommer till som extraarbeten OM kunden vill ha dessa utfört.

SJÄLVFALLET förs en dialog med kunden om detta innan om det bedrivs seriöst.

Har avtal slutits om dessa extraarbeten så ingår det självklart men jag är ganska säker på att det knappast står i avtalet TS i detta fallet skrivit på, att montören ska reparera hans tak, kakelsätta m.m utan detta har i så fall TS med absolut största sannolikhet bett montören att ordna i så fall och då står det också med stor sannolikhet i avtalet att denna typ av arbeten tillkommer precis som med vvs och el !
OM sen inte TS fått se dessa avtalspapper tvista de lärde om och ord står mot ord tydligen.

VÄLDIGT lätt för dig att än en gång vara Bror Duktig med att skriva #Citat: "hade jag varit montören hade alla de sakerna som tydligen inte ska ingå i en normal köksmontering givetvis varit fixade ändå från början"

Är MYCKET tveksam till att du gjort en massa extraarbeten utan att få betalt för dem. ;)

(Så länge vi inte har sett hur avtalet är formulerat är det omöjligt att konstatera olika saker.) ;)

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker du kan lägga ner med att kasta skit vid detta laget.

Det jag vänligt försökte förklara är hur det BRUKAR vara och vad som BRUKAR ingå i en köksmontering och jag har en viss känsla av att jag vet betydligt mycket mer om detta än vad du vet !! :rolleyes:
Jaha, det var inte precis så du uttryckte dig, för mig låter din kommentar

"det räknas inte till monteringen av köksinredningen om man nu ska hårddra det"

betydligt mer "slutgiltigt" än så. Och nej, jag tycker verkligen inte det är dags att "sluta kasta skit" när hantverkare ger sig in i ett konsumentforum och börjar tala om för missnöjda konsumenter att dom ska vara glada med vad dom fått och uttrycker sig som om de (du) vet precis vad som gäller i det enskilda fallet. Det börjar bli alldeles för mycket av det på det här forumet! Inse istället att en kollega gjort ett dåligt jobb och bistå med hjälp, det är det forumet är till för, istället för att komma med en massa påhittade regler.
Men, nu när saken ändå är uppe, kan du vänligen referera till den lag eller regel som du grundar citatet ovan på!

Paul-Staffanstorp skrev:
' Att reparera kunders tak, kakelsätta, läggagolv etc. ingår normalt sett INTE i ett köksmontage utan är arbeten som kommer till som extraarbeten OM kunden vill ha dessa utfört.
Vad du brukar inkludera i dina jobb eller vad du anser vara normalt är helt oväsentligt i TS unika fall, och det är det vi diskuterar här. Men referera gärna till var dessa normer finns nedtecknade. Det står knappast i avtalet och det vore ju bra för oss konsumenter att veta var information om vilka detaljer av en köksinstallation som inte ingår, som t.ex. just att foga skarvar. För jag hade då verkligen förväntat mig att det skulle ingå. Men som sagt, en referens, tack.

Paul-Staffanstorp skrev:
Har avtal slutits om dessa extraarbeten så ingår det självklart men jag är ganska säker på att det knappast står i avtalet TS i detta fallet skrivit på, att montören ska reparera hans tak, kakelsätta m.m utan detta har i så fall TS med absolut största sannolikhet bett montören att ordna i så fall och då står det också med stor sannolikhet i avtalet att denna typ av arbeten tillkommer precis som med vvs och el !
OM sen inte TS fått se dessa avtalspapper tvista de lärde om och ord står mot ord tydligen.
Du läser tydligen inte tråden. Läs TS inlägg!

Paul-Staffanstorp skrev:
Är MYCKET tveksam till att du gjort en massa extraarbeten utan att få betalt för dem. ;)
Jag hade fått betalt för dem, det hela är verkligen enkelt, du borde prova någon gång. Jag är seriös i mitt yrkesutövande, och hade så varit också om jag varit hantverkare till professionen. Det innebär att mina kunder vet vad dom betalar för, och att ett jobb inte lämnas halvfärdigt. Naturligtvis tas allt som behöver göras in från början, och jag övertygar mig själv om att kunden förstått överenskommelsens innebörd. SKulle det ändå dyka upp ett oväntat jobb som inte ingick från början. Ser man till att vara överens om vad som ska göras och vad det kostar, innan man skrider till verket, och man lämnar inte jobbet halvklart.
Hur enkelt som helst för vilken seriös hantverkare/försäljare/företagare som helst. Faktiskt.

• Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
thomasx tack för att du klargör våra punkter på ett bra och förståeligt sätt.

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Tröstlös diskussion det här med dåliga hantverkare. Hur kan man seriöst försvara det? Nej, ROT-avdrag och annat har gjort att det varit en byggboom utan dess like och branschen har därför dragit till sig oerhört många klåpare. Det är precis som aktiemäklare på slutet av 90-talet eller andra branscher där man enkelt tryckt pengar med obefintliga inträdesbarriärer. Däremot är min tes att man skall ta det lugnt till förhandlingen är över. Efter det kan man blåsa på med facebook etc. Det är alltid dumt att göra saker i affekt före förhandlingen är klar. Mitt tips är att ånga på. Ta ned sajten och tala med Sverigechefen.

Jag tycker alla hantverkare som typ Estwing/Paul Staffanstorp mfl slutar dela med sig av sina tips och erfarenheter baserade på många många års erfarenhet inom sitt yrke så kan det här forumet som är till för konsumenter gissa sig till allehanda lösningar på konstruktioner och dylikt.
Då deras erfarenhet och välvilja att dela med sig utan att vara partiska inte verka uppskattas här på forumet.
Bästa sättet att lära sig är ju genom att göra sina egna misstag..... Så lycka till!

• Gilla
3ple och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.