Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Inte tid att maska eller att slingra sig, viktigt vi tar tag i detta redan nu!

🐉
Jag instämmer. Gör vi inget nu kommer det bana väg för Joe Parkslide och Donald Husbock.

• Haha
  • Gilla
mika m och 4 till
  • Laddar…
Fyfan vilken äcklig jävel

• Gilla
  • Wow
mika m och 5 till
  • Laddar…
5 50thomas skrev:
Våga fråga din vän istället för att eventuellt bidra till spridning.
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Dessutom tror jag inte att lst resultat är klart att rapportera ännu.
Min vän jobbar alltså på lst.

H Hhallden skrev:
Fyfan vilken äcklig jävel
[media]
Nu vill jag se en AI-genererad film när den käkar upp Trump, Obama går till attack!

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
Illa valt namn,
med tanke på det nuvarande namnet Obama och dess anknytning till amerikansk politik så borde masken benämnas "Elon Musk" 🤓

• Gilla
  • Haha
mika m och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Illa valt namn,
med tanke på det nuvarande namnet Obama och dess anknytning till amerikansk politik så borde masken benämnas "Elon Musk" 🤓
Jo men här finns en namnförklaring.

"Släktnamnet Obama härstammar från språket tupi som talas av tupifolket i Brasilien. Det har alltså inget att göra med USA:s tidigare president Barack Obama.[9] Artepitet nungara härstammar också från Tupi och betyder ungefär "liknande" eller "samma", och referera till likheten med O. marmorata.[11] Den har ännu inget officiellt svenskt trivialnamn."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obama_nungara

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur ser den ut för och hur är bästa sätt att hitta den på nya plantor?

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Illa valt namn,
Elon Mask menar du väl?

• Gilla
  • Haha
mika m och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
W Wagner skrev:
Elon Mask menar du väl?
Samma uttal, olika stavningar ;-)

• Gilla
mika m
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Tack Marlen för den goda idén att ge Obama en egen tråd, nu kan vi använda denna tråd till att sprida information om den ovälkomna gästen i vårt land.

Det finns ingen säker information ännu huruvida den klarar vårt klimat eller om den utvecklat strategier som en del andra varelser i vår natur som överlever genom att hitta varmare platser för övervintring.

Obama har utvecklat vissa kända fördelar i den eviga kampen om överlevnad i naturen, det hjälper inte att klippa den som vi klipper mördarsniglarna, den överlever. Dessutom är masken tvåkönad dvs hermafrodit vilket är en stor fördel för artens fortbestånd.

Det bästa vi kan göra just nu är att kontrollera alla växter vi köper i krukor innan de planteras ut.
Som jag har tolkat det menar Lst att den sannolikt inte kommer överleva vintern här. Och det får vi ju innerligt hoppas stämmer.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Illa valt namn,
De har redan döpt en råtta efter honom: Muskrat.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Antar att det man ska leta efter inte är vuxna maskar utan ägg?
Hur ser de ut?
Kan vara bra att veta vad man letar efter.

• Gilla
mika m
  • Laddar…
Hur förökar den sig och hur snabbt kan det gå?
– Det är lite oklart. Den använder sexuell reproduktion och lägger ägg som är ca 4-5 mm, runda, först röda och övergår sedan till mörkbruna. Det är troligtvis för kallt på vintern i de flesta delarna av Sverige för att den ska kunna överleva men individer som hittar ett frostskyddat gömställe kan överleva. Vi satsar alltså på lite hårdare åtgärder i södra Sverige eftersom riskan för överlevnad är större. Vi räknar ändå med att det kan dröja innan det skulle bli ett större problem i Sverige, men det är mycket mer kostnadseffektivt att göra något nu än sen. Det skulle heller inte gå att göra något om den väl tog sig utanför planteringar, berättar Cajza Eriksson.

https://rikaretradgard.se/fragor-och-svar-om-nya-invasiva-plattmasken/

• Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
M Månskensbyggare skrev:
Som jag har tolkat det menar Lst att den sannolikt inte kommer överleva vintern här. Och det får vi ju innerligt hoppas stämmer.
Och hålla tummarna för att det inte blir som mördarsnigeln - där man först trodde att bara äggen kunde överleva vintern men där nu även sniglarna gör det. Hos mig i Dalsland kryper övervintrade sniglar i större storlek fram så fort det blir några plus på vårkanten. 😢

• Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Och hålla tummarna för att det inte blir som mördarsnigeln - där man först trodde att bara äggen kunde överleva vintern men där nu även sniglarna gör det. Hos mig i Dalsland kryper övervintrade sniglar i större storlek fram så fort det blir några plus på vårkanten. 😢
Du skall inte ha kompost, som gjort för dem att övervintra i...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.