Historiskt har vi i vår lilla del av världen varit hyfsat förskonade från invasiva växter och djur, vårt bistra klimat har skyddat oss mot mängder av djur och växter som gärna hade tagit vår natur i besittning.

Men, den ökande internationella handeln med växter samt ett varmare klimat har gjort att vi blir mer utsatta för oönskade individer från både växt- och djurriket. Vis av erfarenheten med mördarsniglarna där vi reagerade för sent larmar nu länsstyrelsen i Skåne om en ny icke önskvärd mask, plattmasken Obama nungara från Sydamerika.

Brun plattmask Obama nungara krälar på jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obama nungara. Foto: Piterkeo/Wikipedia

Masken finns redan i stora delar av Europa, den är köttätande och därför ett allvarligt hot mot våra inhemska maskar.

https://www.natursidan.se/nyheter/n...g-fran-plantskola-potentiellt-mycket-skadlig/

Nu har larmet gått och man har hittat masken på tre plantskolor i Skåne.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/invasiv-plattmask-hittad-på-tre-plantskolor/ar-AA1u8TEm?ocid=msedgntp&pc=LCTS&cvid=06a271be671a4a8caa4db0abdfc60f44&ei=22

Ett effektivt sätt att hindra spridning är att ta för vana att kolla samtliga krukor med innehåll vid växtinköp, gärna även sätta krukorna i karantän någon vecka innan plantering.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 11 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Historiskt har vi i vår lilla del av världen varit hyfsat förskonade från invasiva växter och djur, vårt bistra klimat har skyddat oss mot mängder av djur och växter som gärna hade tagit vår natur i besittning.

Men, den ökande internationella handeln med växter samt ett varmare klimat har gjort att vi blir mer utsatta för oönskade individer från både växt- och djurriket. Vis av erfarenheten med mördarsniglarna där vi reagerade för sent larmar nu länsstyrelsen i Skåne om en ny icke önskvärd mask, plattmasken Obama nungara från Sydamerika.

Masken finns redan i stora delar av Europa, den är köttätande och därför ett allvarligt hot mot våra inhemska maskar.

[länk]

Nu har larmet gått och man har hittat masken på tre plantskolor i Skåne.

[länk]

Ett effektivt sätt att hindra spridning är att ta för vana att kolla samtliga krukor med innehåll vid växtinköp, gärna även sätta krukorna i karantän någon vecka innan plantering.
Gäller detta om "Obama"-masken bara i södra Sverige, eller ska vi kolla extra noga även i Stockholmsområdet?
Jag kan såklart Googla på detta, men du är så kunnig och ger snabba svar, så frågar dig.

Den är nyupptäckt i Sverige (Skåne) så vad man vet finns den endast där, vi lär nog få veta mera så småningom.

Ja fy, jag fick lite överblivna växter från något Garden Center av en vän häromveckan. Som jag givetvis grävde ner... Nu måste jag erkänna att jag oroar mig för att det följde med något sådant där odjur. Jag har inte sett något men jag har å andra sidan inte haft möjlighet att vara ute på kvällarna med ficklampa och leta heller. En vän var ute bland de frivilliga som inspekterade plantskolor och letade. Jag har inte vågat fråga om de hittade några på de ställena de inspekterade.
Usch.

• Gilla
Kattis N och 1 till
  • Laddar…
Det är nog rätt kört, om den klarar klimatet.

Möjligen om man hittar ett effektivt sätt att angripa den tidigt (innan det spridit sig för mycket), exempelvis om nematoder skulle fungera som mot mördarsniglar, då kanske man kan utrota dem. Men du har nog rätt Daniel, det är nog kört.

Håll hoppet uppe, kanske kommer den utrota mördarsnigeln.

• Gilla
lundensaren och 2 till
  • Laddar…
Tack Marlen för den goda idén att ge Obama en egen tråd, nu kan vi använda denna tråd till att sprida information om den ovälkomna gästen i vårt land.

Det finns ingen säker information ännu huruvida den klarar vårt klimat eller om den utvecklat strategier som en del andra varelser i vår natur som överlever genom att hitta varmare platser för övervintring.

Obama har utvecklat vissa kända fördelar i den eviga kampen om överlevnad i naturen, det hjälper inte att klippa den som vi klipper mördarsniglarna, den överlever. Dessutom är masken tvåkönad dvs hermafrodit vilket är en stor fördel för artens fortbestånd.

Det bästa vi kan göra just nu är att kontrollera alla växter vi köper i krukor innan de planteras ut.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Kan vi få en tråd om den invasiva tvåbenta rasen oxå som håller på att förstöra hela klotet

• Haha
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
G
Inte tid att maska eller att slingra sig, viktigt vi tar tag i detta redan nu!

🐉

• Gilla
  • Haha
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Kan vi få en tråd om den ivasiva tvåbenta rasen oxå som håller på att förstöra hela klotet
För 50 år sedan var jordens befolkning häften så stor som idag och oron handlade om hur maten skulle räcka till alla. Men vår upptäckt och användning av fossil energi skapade att välstånd och en utveckling som gjort att befolkningen kunnat fördubblas.

Men befolkningsökningen kommer inte att fortsätta utan når en topp under detta århundrade så år 2100 kommer det att finnas färre människor än idag.

Effektiva jordbruksmetoder samt stora teknologiska framsteg har möjliggjort detta men den viktigaste orsaken är kvinnors förbättrade livsvillkor. Tack vare kvinnors ökade möjligheter till utbildning och inkomst är inte deras enda uppgift numera att föda så många barn som möjligt för att rädda familjen och ta hand om gamlingarna. Detta har gjort att mänskligheten fördubblat sin arbetskraft och befolkningsökningen avstannar.

Men... Homo Sapiens kommer ändå att dö ut, förr eller senare.

• Gilla
Patrik Öster och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Inte tid att maska eller att slingra sig, viktigt vi tar tag i detta redan nu!

🐉
Jo steg 1 ör väl att så många som möjligt lär sig känna igen masken.

Sen är den spridd till plantskolor så går det sannolikt snabbt att den sprids vidare i Sverige.
Naturvårdsverket och Länstyrelsen får väl "punktmarkera" isf att sitta och tota ihop en massa annan miljögojja.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
5
Jiji Jiji skrev:
Ja fy, jag fick lite överblivna växter från något Garden Center av en vän häromveckan. Som jag givetvis grävde ner... Nu måste jag erkänna att jag oroar mig för att det följde med något sådant där odjur. Jag har inte sett något men jag har å andra sidan inte haft möjlighet att vara ute på kvällarna med ficklampa och leta heller. En vän var ute bland de frivilliga som inspekterade plantskolor och letade. Jag har inte vågat fråga om de hittade några på de ställena de inspekterade.
Usch.
Våga fråga din vän istället för att eventuellt bidra till spridning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.