Kivra är bra. Man väljer själv vilken post man vill läsa och slipper högar av oranga kuvert och annat ointressant i hemmet.

Jag fick mitt personnummer stulet en gång när skurken fiskat upp ett brev ur brevlådan, tillverkat ett falskt id och börjat shoppa hemelektronik på kredit i mitt namn. Som tur var polisanmälde en butik skurken på plats så inga räkningar hann komma så det drabbade inte mig denna gång.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
P PNI skrev:
Har du hört talas om att även folk som jobbar på en lördag, har raster. Jag har dator som ett av mina huvudsakliga arbetsredskap. Dvs dator och smartphone stannar på arbetsplatsen.
Har du aldrig semester, för mina fakturor tar i alla fall inte sommarledigt. Dags att jobba
Javisst, men du har säkert en telefon även på semestern och fritiden och då kan du använda Kivra där OM DU VILL: Det är inte ett oöverstigligt problem. En telefon ska du ju ha ändå och idag behöver man inte välja en smartphone eftersom det inte finns något annat (om man inte letar väldigt noga). Dyrt är det inte heller.

Idag är det ju iprincip omöjligt att sköta sina bankärenden utan att använda telefon eller dator, precis som många andra samhällstjänster. Kivra i detta sammanhang är en liten skitsak.

För mig fungerar kivra bra eftersom jag slipper pappersaviseringar och det bästa är nog att kvittona jag aldrig lyckas hålla ordning på hamnar där. Fakturor hanterar jag helt i banken och inte i Kivra.

Min poäng är att även om man inte vill använda Kivra som jag gör, eller ser fördelarna med det, så är det inte någon stor sak att få sin lönespec där. Det handlar bara om någon sorts gnäll om det digitaliserade samhället vi lever i.
 
  • Gilla
Boan och 4 till
  • Laddar…
Jag har Kivra, men får inga fakturor dit. Allt som inte betalas med e-faktura eller autogiro kommer på Klarna. Minns inte om det var ett aktivt val.
Förr i tiden hatade jag Klarna, men de har bättrat sig betydligt.
 
Eller så kommer fakturan till Internetbanken och med automatisk betalning på förfallodatum behöver man inte göra något (y)
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag fick mitt personnummer stulet en gång när skurken fiskat upp ett brev ur brevlådan, tillverkat ett falskt id och börjat shoppa hemelektronik på kredit i mitt namn.
Behöver inte fiska upp något brev ur någon brevlåda för att få fram personnummer, ett telefonsamtal till skatteverket räcker,
0771 - 567 567

https://lawline.se/answers/ta-reda-pa-ett-personnummer

Det finns även flera olika söktjänster på nätet för att få fram personnummer, tex,
https://www.upplysning.se/
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Använder du telefonen för bankärenden eller postar du in din fakturor ?
Jag postar mina räkningar. Vid andra ärenden går jag in till banken.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Behöver inte fiska upp något brev ur någon brevlåda för att få fram personnummer, ett telefonsamtal till skatteverket räcker,
0771 - 567 567

[länk]

Det finns även flera olika söktjänster på nätet för att få fram personnummer, tex,
[länk]
Det här hände före det att allmänheten hade tillgång till internet. Skurkarna var old-school på den tiden. :)
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du har ingen privat smartphone??
Inte privat. Privata telefonen är en Sonim.
Tål det mesta och har knappar, 11år och går 2 veckor på en laddning.
 
V
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har inte löst ett inlägg i tråden för jag står benfast i min åsikt. Kivra är helvetet på jorden.
Lång historia kort, skaffade Kivra och började få betalningsanmärkningar. Avinstallerade och evregistrerade mig. Fick betalningsanmärkningar på post istället. Fick panik och ringde Kivra, jo då den var fortfarande aktiv och jag var tydligen tvungen att ringa in och vis telefon avbryta allt.

Kivra är piss.
Ja de är då inte kivras uppgift att du betalar dina räkningar i tid.
Vilket otroligt trams. Är du 7 år eller.

I vilket fall som helst så ligger ansvaret hos dig!
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Jag får mina kvitton i Kivra appen, samt meddelanden från tex. Skatteverket och Länsförsäkringar, en del Orangea kuvert hamnar nog också där, men inte en endaste faktura.
Måste ha tur..;)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P PNI skrev:
Jag postar mina räkningar. Vid andra ärenden går jag in till banken.
Ingen högoddsare direkt…
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
P PNI skrev:
Inte privat. Privata telefonen är en Sonim.
Tål det mesta och har knappar, 11år och går 2 veckor på en laddning.
Låter fantastiskt!
11år sedan, om jag minns rätt hade inte Sony ens multitouch då eller var i barndomen.

Telefonerar du mycket?
 
P PNI skrev:
Jag postar mina räkningar. Vid andra ärenden går jag in till banken.
Finns det någon bank som har öppet nu förtiden?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Låter fantastiskt!
11år sedan, om jag minns rätt hade inte Sony ens multitouch då eller var i barndomen.

Telefonerar du mycket?
Sonim. https://www.kultmobil.se/kategori/sonim/
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Sonim. [länk]
Nästan som en hajfena fast utan ip klassning.
Nästan från samma tidsålder. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.